• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Nicke
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-20 14:13:56 följande:
    Känslor givna: 16 tack, 9 du är inte ensam, 2 intressant.
    Det blir alltså 25 "röster" positiva till TS och 2 neutrala. Det säger nog det mesta.

VI ÄR INTE ENSAMMA OM ATT HATA "HEN"!
    hahahahahhaha det finns ju bara positiva eller mer neutrala svar. Skön tolkning du gör.
  • MaryArden
    CMM skrev 2012-07-20 14:01:01 följande:
    Vad har jag misstolkat? Jag la till en, vad jag tycker, fullt relevant tankegång till Solglimtars inlägg. Huruvida det hon skrev innefattade det jag skrev, underförstått, kan varken du eller jag veta.

Och på vilket sätt detta spelar roll för vad PQ skrev om att fokusera på likheter i stället för skillnader förstår jag inte heller. 
    Så länge men anser att det finns någon del av skillnaderna som har sociala orsaker så är det inte relevant för tråden att påpeka att det även finns andra orsaker. Solglimtars resonemang uteslöt inte det. 

Jag tycker att det kan vara intressant att diskutera kultur vs biologi, men det är inte det som tråden handlar om. Diskutera det hellre utifrån hur det är relevant till hen, eller i en annan tråd. 
  • Faber
    CMM skrev 2012-07-20 14:02:18 följande:
    Du får tänka på att feminister och genusvetare bara vill allas bästa. Därför är det ohederligt att ifrågasätta dem.
    Ja det glömde jag.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:12:34 följande:
    Om man ska bli behandlad som en individ, varför är det då viktigt för dig att generalisera och gruppera människor i grupper som baseras på deras fysiska attribut?
    För att det är så världen ser ut. Det finns män och det finns kvinnor och mellan dessa grupper finns uppenbara skillnader, och det kan inga genusteorier i världen ändra på.

Som jag sa, att bortse från ovanstående är att försöka forma världen till något den inte är. Jag tror på att se saker och ting för vad de är även om det kanske inte överensstämmer med ens bild av hur det borde vara. Genusvetarna, tycks det mig, resonerar precis tvärtom. De har svaren, men inga frågor.
  • FMGA
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:34:15 följande:
    HÖRA barnen, inte se dem. Så sjöng i alla fall vi, när jag var barn.

Eftersom allt var bättre förr så har jag rätt. Skrattande
    Mea culpa!

Alice Tegnér roterar säkert i sin grav. Skillnaden mellan se och höra är ju reell, min enda ursäkt är att jag tyckte illa om visan redan som barn och definitivt inte har spridit den vidare i vuxen ålder till mina egna barn.

Annars är nog det allra roligaste med "hen-användandets" snabba spridning att den förmodligen mer beror på motståndarnas iver att till och med vilja styra hur andra väljer att uttrycka sig än på behovet av fler könsneutrala pronomen än de som redan finns.

Och mot bakgrund av att den vanligaste invändningen mot "hen" är att användarna försöker ta ifrån barn (eller vuxna) deras kön, innebär åtminstone för mig att användningen av hen också blir en markering mot mänsklig dumhet.

Senast jag debatterade "hen" här på FL var det en motståndare som blev så till sig att han förklarade att han skulle våldta den som sa hen till honom - och då analt förstås. 

Tänk att ett litet ord som hen kan visa på hur mycket ångest och ilska somliga har beväpnat sig med.

Jag undrar vilket som är det vanligaste skälet till "könssnöpnings"-argumenten: Att den som blir galen på "hen" inte kan förstå eller att hen medvetet väljer att missförstå?
  • Faber
    FMGA skrev 2012-07-20 14:29:12 följande:
    Mea culpa!

Alice Tegnér roterar säkert i sin grav. Skillnaden mellan se och höra är ju reell, min enda ursäkt är att jag tyckte illa om visan redan som barn och definitivt inte har spridit den vidare i vuxen ålder till mina egna barn.

Annars är nog det allra roligaste med "hen-användandets" snabba spridning att den förmodligen mer beror på motståndarnas iver att till och med vilja styra hur andra väljer att uttrycka sig än på behovet av fler könsneutrala pronomen än de som redan finns.

Och mot bakgrund av att den vanligaste invändningen mot "hen" är att användarna försöker ta ifrån barn (eller vuxna) deras kön, innebär åtminstone för mig att användningen av hen också blir en markering mot mänsklig dumhet.

Senast jag debatterade "hen" här på FL var det en motståndare som blev så till sig att han förklarade att han skulle våldta den som sa hen till honom - och då analt förstås. 

Tänk att ett litet ord som hen kan visa på hur mycket ångest och ilska somliga har beväpnat sig med.

Jag undrar vilket som är det vanligaste skälet till "könssnöpnings"-argumenten: Att den som blir galen på "hen" inte kan förstå eller att hen medvetet väljer att missförstå?
    Eller kanske vi kan läsa dagstidningar, kanske hör vi från bekanta som arbetar inom utbildningsväsendet om helt befängda styrdokument? Nej visst jag, jag glömde, allt det där är bara inbillning.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Hen är inte ett gemensamt ord för han och hon, utan ett ord som kan användas för antingen han eller hon, i de fall någon känner att det behövs. Hen betyder inte "mankvinna" utan "person".
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Nej, hen indikerar att det är en individ som gör något. Inte att det är en könlös individ. Eller menar du att "Kvinnan där borta" indikerar att det är en hårlös person eftersom jag inte nämnde vare sig hårfärg eller frisyr?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 14:02:21 följande:
    Om man är flicka biologiskt och känner sig som en flicka så tycker jag att man är en "hon". Om man är en pojke biologiskt och känner sig som en pojke så tycker jag alltså att man är en "han". Men om man har både kvinnliga och manliga könsorgan, ser ut som en flicka, men känner sig som en pojke. Har man då inte rätt att föredra att kallas för "hen"? Tycker att ordet e onödigt i alla andra fall.. Tycker det bara ska få användas på de som inte känner sig som varken en "han" eller "hon".. Annars fyller "han" och "hon" sin funktion tycker jag...
    Jag skulle vilja påstå att personen i ditt exempel är en han, eftersom det är vad han känner sig som oavsett kroppens fysik. Vill han bli åsyftad på som hen är det självklart också okej. Men jag skulle utgå från att han är en pojke tills han meddelar mig annorlunda. Varför jag nu skulle veta att hen känner sig som en pojke men samtidigt inte att hen föredrar hen, jag gissar att de följer varandra hand i hand när hen berättar om sin könsidentitet.

Personen ditt exempel har alltså en klar könsidentitet och därmed full koll på sitt kön. Personen är inte intergender (däremot intersexuell).
  • FMGA
    Faber skrev 2012-07-20 14:34:01 följande:
    Eller kanske vi kan läsa dagstidningar, kanske hör vi från bekanta som arbetar inom utbildningsväsendet om helt befängda styrdokument? Nej visst jag, jag glömde, allt det där är bara inbillning.
    Styrdokument är offentliga handlingar. Dagstidningar riktar sig till allmänheten och de allra flesta dagstidningar går det att länka till.

Konspirationsteorier kan man hitta överallt, vilket inte innebär att de innehåller ett uns sanning för den skull. 

Men överraska gärna. Låt mig se ett styrdokument som avser "hen"-användningens befrämjande. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!