• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:27:17 följande:

Jag skrattar åt att man kan "hata" ett litet ord och tycker man bör förstå skillnaden mellan att vilja sudda bort kön och sudda bort förutsättningarna/begränsningarna könet kan innebära.

Grejen är ju att det inte funkar på en del "förutsättningar och begränsningar", eftersom dessa är en produkt av det biologiska och inte det sociala.
  • PolyPond
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 12:36:44 följande:
      Antar att du inte längre säger sopgubbar utan sophenar också?
    Sopåkare är termen. Eller renhållningsarbetare.
  • ElinNas

Hahahhaahhhaha jag döööör för dig TS!!! Det var som att du skrev mina ord haha

• FMGA
    Lavish skrev 2012-07-20 12:26:46 följande:
    Fast att ett nytt pronomen slår igenom är en stor sak, och att det har lyckats tillmäter jag den teoretiska bakgrunden som har många anhängare och som växer sig starkare.

För det andra, som sagt, det finns redan nu många som använder hen om personer de känner till könet på. Dvs användningen av ordet går inte att styra till att vara endast det som vissa här vill påstå att det används till (när man inte vet kön).
    Jomenvisst. Det är ju delvis därför bruket av hen ökar så snabbt, det fyller ett flertal funktioner.

Jag kan använda det när jag skriver om mitt barn men inte vill avslöja vilket kön hen har. Och där kan det finnas ett flertal skäl att jag föredrar att inte tala om vilket kön hen har för andra, trots att jag självklart vet det själv. 

För oss som har tragglat oss igenom den gamla sagoskatten med våra barn är det inte svårt att förstå att hen kan vara mer praktiskt om man anser att man inte nödvändigtvis själv behöver bidra till att skola in barn i föreställningen att pojkar är aktiva och flickor passiva.

Den användning som gör så många upprörda, att man tilltalar en person med pronomet hen trots att man känner till hens kön är i den mån den överhuvudtaget förekommer mycket tveksam.

Däremot kan jag inte uppröras över att någon föredrar att  använda hen i barnvisor som Ekorren satt i granen. Jag har ändå aldrig förstått mig på dem som tycker att könet är så viktigt på ett djur att de måste ta fram kikaren för att försöka könsbestämma, alternativt att "han" är det självklara valet för någon man inte känner till könet på.

Nu tillhör jag iofs själv den sistnämnda kategorin. Det faller sig naturligt för mig att säga  han om ekorren, men även om jag är uppvuxen i en äldre språktradition måste jag ju inte nödvändigtvis tro att språket inte kan utvecklas för mig och andra.
  • Lavish
    FMGA skrev 2012-07-20 12:53:45 följande:
    Jomenvisst. Det är ju delvis därför bruket av hen ökar så snabbt, det fyller ett flertal funktioner.

Jag kan använda det när jag skriver om mitt barn men inte vill avslöja vilket kön hen har. Och där kan det finnas ett flertal skäl att jag föredrar att inte tala om vilket kön hen har för andra, trots att jag självklart vet det själv. 

För oss som har tragglat oss igenom den gamla sagoskatten med våra barn är det inte svårt att förstå att hen kan vara mer praktiskt om man anser att man inte nödvändigtvis själv behöver bidra till att skola in barn i föreställningen att pojkar är aktiva och flickor passiva.

Den användning som gör så många upprörda, att man tilltalar en person med pronomet hen trots att man känner till hens kön är i den mån den överhuvudtaget förekommer mycket tveksam.

Däremot kan jag inte uppröras över att någon föredrar att  använda hen i barnvisor som Ekorren satt i granen. Jag har ändå aldrig förstått mig på dem som tycker att könet är så viktigt på ett djur att de måste ta fram kikaren för att försöka könsbestämma, alternativt att "han" är det självklara valet för någon man inte känner till könet på.

Nu tillhör jag iofs själv den sistnämnda kategorin. Det faller sig naturligt för mig att säga  han om ekorren, men även om jag är uppvuxen i en äldre språktradition måste jag ju inte nödvändigtvis tro att språket inte kan utvecklas för mig och andra.
    Vet väl inte om det gör mig upprörd precis men jag tycker inte alls att det är oskyldigt att ändra i litterära verk eller gamla sångtexter så att betydelsen förändras.

Jag tycker helt enkelt att könet ÄR viktigt. Jag är för lika möjligheter men inte för en utsuddning av könsidentitet.
  • Dorian Ertymexx
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:36:06 följande:

True that. Ååååh att man alltid ska behöva tänka steget längre liksom!

Så är det om man är en korkad feminist!! Tungan ute
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dannie

Härligt att kalla flera nationer i världen för skogsmulle bara för att de använder ett neutralt pronomen istället för hon och han... Alla språk har faktiskt inte det. Sen tycker jag alltid att det är lika intressant att alla motståndare av hen har så otroligt dåliga argument. JAG HATAR HEN!! DET FINNS FAKTISKT BARA KVINNOR OCH MÄN!! Varför tror alla att det handlar om att avköna folk?! Det är bara ett komplement till hon och han. Väldigt praktiskt tycker jag.

• Faber

Det spelar ingen roll varifrån ordet kommer, i dagens Sverige är det ett politiskt laddat ord. Ingen jag känner kopplar i första hand samman det med något praktiskt användbart i vardagen utan för dem symboliserar det dessa människor och deras agenda.

www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1204056/Jaumlmstaumllldhet-har-en-enorm-attraktionskraft.html

www.swedenconfidential.info/2012/07/10/korvreklam-gor-genusvurmarna-skogstokiga/

www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1639435/Korvreklam-ror-upp-kanslor.html

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-07-20 12:36:43 följande:
    Vill man ha svar baserade på folks uppfattning om kön så är det enkelt att skriva han eller hon istället, men vanligen är det helt och hållet irrelevant för frågor som ställs här.

Är det ju inte!! Det blir ju olika svar på en fråga om det gäller en snoppbärare eller en vaginabegåvad, förstår du väl!!!
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-07-20 12:40:09 följande:
    Grejen är ju att det inte funkar på en del "förutsättningar och begränsningar", eftersom dessa är en produkt av det biologiska och inte det sociala.

Nej, det är det inte.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!