• Anonym (Katrin)

Fungerar antidepressiva mot panikångest?

Jag har hemsk panikångest och ska ev. börja med antidepp mot detta (går redan i terapi). Har hört att man kan få jobbiga biverkningar så är lite motvillig, men vill samtidigt bli bättre såklart.

Är det någon som haft panikångest och fått hjälp av antidepp? Vilken sort åt du? Hur mycket har tabletterna hjälpt?

TFS!

• Svar på tråden Fungerar antidepressiva mot panikångest?
  • Anonym

För mig hjälper citalopram mot generaliserad ångest och social fobi, utöver depressioner.

• Opcode

Jag har för mig dom ska lindra det, jag vet inte om dom kan bota det. Jag har personligen inte haft panikångest dock, men jag är välbekant med antidepressiva och dom fungerar generellt genom att balansera humöret, beroende på hur stor dos du tar så jämnar känslokurvan utsig till viss gräns.

Vad det gäller biverkningar så har jag främst märkt av det dom första veckorna, och sedan några dagar om man gör dosjustering. Ibörjan kan man även bli värre än man var innan, men det är ingen mirakelmedicin som bara poof löser något (men som sagt jag är fel person att svara, men jag tänkte ändå skriva för att du kände dig skeptisk pga biverkningar)
    Jag tycker det är värt ett försök iallafall, alla medel som kan underlätta någon form av problem är värd att prova på. 

Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Mimmi85

Japp jag fick det. Kom ej ihåg vilket märke. De första veckorna mår man oftst sämre av tabletterna än innan man började ta dom. Så håll ut! Det tar minst 3 veckor sen börjar man må bra igen. Det kan hjälpa mot panikångest men det bästa var ändå kbt terapin. Där lärde jag mig hur jag skulle hantera dessa panikattaker.

• Phobias

Ja jag har blivit otroligt bra hjälpt av ssri. Biverkningarna är inte så farliga vid insättning, åtminstone har det aldrig varit så för mig, utan mkt jobbigare vid utsättning. Har ätit i tre omgångar de senaste 10 åren. Se till att ha en bra vid behovs medicin vid insättning om du får ökad ångest i början.

• Anonym

Ssri hjälper mot panikångest. Jag äter Citalopram pga depression,  allmän ångest men även för panikångest. Jag kunde sitta och skaka och få panik varenda kväll framför teven helt avslappnad. Så klart var ju något fel. 
    Jag började ta dem för typ 1 år sen. De första biverkningarna var jobbiga. Ångesten blev ibland så stark att jag inte kunde sitta still, utan kunde bara skrika ut helt plötsligt. Jag blev jääättenere, men detta varade ungefär bara 2 veckor, men sen kom yrseln. Blev yr av att sitta och titta på tv, och huvudvärk som inte ville ge sig. Sedan tappade jag typ känseln i vänstra sida på något konstigt sätt. Jag fick väldiga myskryp, och muskelspasmer - men ingen panikångest! Idag mår jag KANON, jag hade gjort om min resa 100 ggr om, för det var mitt enda val till ett fungerade liv. Idag är det inte ofta jag får panikångest, ytterst sällan. Och då har jag haft det sen jag var 13 år, är 21 år idag.

Jag skulle rekommendera alla som behövde det och ta ssri (antidepressiva). Jag trodde aldrig att jag kunde bli såhär normal, utan terapi. Fast du mår dåligt i början - så ge inte upp! Men måste tillägga att jag är väldigt känslig för alla sorts läkemedel, inte ens säkert att u får någon biverkning :) Lycka till. 

• Anonym (Caroline)
    Anonym (Katrin) skrev 2012-07-19 23:32:11 följande:
    Jag har hemsk panikångest och ska ev. börja med antidepp mot detta (går redan i terapi). Har hört att man kan få jobbiga biverkningar så är lite motvillig, men vill samtidigt bli bättre såklart.

Är det någon som haft panikångest och fått hjälp av antidepp? Vilken sort åt du? Hur mycket har tabletterna hjälpt?

TFS!

Jag hade också hört hemska historier som biverkningar, allt som hände för mig var att jag blev väldigt torr i munnen de första två veckorna. Nu har jag inga biverkningar alls. Jag märkte jättestor skillnad redan efter tre dagar och fick full effekt efter två veckor. Jag kan känna av det då jag stressar och är jag får vara nogrann med att känna av hur jag mår, sova när jag är trött, äta då jag är hungrig och så.
  • Anonym

Citalopram fungerade inte alls för mig. Har posttraumatiskt stressyndrom med panikångest, social fobi osv. Efter att ha provat citalopram blev jag också väldigt anti mot allt vad antidepressiva heter, men fick sen Zoloft och det i kombination med samtal och EMDR hjälpte mycket. Men mådde rätt dåligt första veckorna med medicinen.

• Anonym (zoloft)

Zoloft hjälper mig mycket mot panikångest & social fobi. De första veckorna var fruktansvärda men när medicinen stabiliserat sig kan jag säga att det kändes som en gåva från gud!

• Flisan79

Min bästa väninna har GDA och äter antidepp mot det. Hjälper jättebra.

Min man har kronisk depp och svår ångest. Han äter citalopram och det gör enorm skillnad, framförallt för ångesten. Insettningsbiverkningarna han hade var trötthet, muntorrhet och mer ångest men det vände ganska snabbt.

Svar på tråden Fungerar antidepressiva mot panikångest?