Ssri hjälper mot panikångest. Jag äter Citalopram pga depression, allmän ångest men även för panikångest. Jag kunde sitta och skaka och få panik varenda kväll framför teven helt avslappnad. Så klart var ju något fel.
Jag började ta dem för typ 1 år sen. De första biverkningarna var jobbiga. Ångesten blev ibland så stark att jag inte kunde sitta still, utan kunde bara skrika ut helt plötsligt. Jag blev jääättenere, men detta varade ungefär bara 2 veckor, men sen kom yrseln. Blev yr av att sitta och titta på tv, och huvudvärk som inte ville ge sig. Sedan tappade jag typ känseln i vänstra sida på något konstigt sätt. Jag fick väldiga myskryp, och muskelspasmer - men ingen panikångest! Idag mår jag KANON, jag hade gjort om min resa 100 ggr om, för det var mitt enda val till ett fungerade liv. Idag är det inte ofta jag får panikångest, ytterst sällan. Och då har jag haft det sen jag var 13 år, är 21 år idag.
Jag skulle rekommendera alla som behövde det och ta ssri (antidepressiva). Jag trodde aldrig att jag kunde bli såhär normal, utan terapi. Fast du mår dåligt i början - så ge inte upp! Men måste tillägga att jag är väldigt känslig för alla sorts läkemedel, inte ens säkert att u får någon biverkning :) Lycka till.