• Anonym (Bäst?)

Är denna utefärg något att ha? Någon som testat?

Hej

Dags att måla om radhuset så jag kikar lite på färg.

Byggmax falu rödfärg, är den något att ha? 179 kr mot 399 kr för färg "Teknos" som man kan beställa här: www.fargtorget.se

Eller ska man köpa ett mer känt märke? Kostar mellan 1000 kr och 1500 kr för 10 liter vad jag kan hitta. De billigare färgerna ovan är 9 l hinkar.

• Svar på tråden Är denna utefärg något att ha? Någon som testat?
  • Alexi

Sök på folksams färgtest och välj en färg som är så bra som möjligt.

• nappe

Falurödfärg är väl billigaste färgen, så 1000 för 10 liter är dyrt. Vi köper putsfärg för den summan och putsfärg är dyrt

• Anonym (Falurödfärg)

Köp ordentlig färg, den enda rätta rödfärgen är falurödfärg men den kostar en del men det har man igen då den håller måttet. Skulle inte köpa de där billiga "svensk rödfärg" och allt vad de nu heter. 

Detta är den enda riktiga http://www.falurodfarg.com/

Betalade nyss ca 500:- för en 10L hink. Dyrt har det blivit, tyvärr verkar alla lågprisbtiker  (byggmax, ÖoB) som hade färgen förr slutat. De skyller på att det är för dyrt men va f*n folk vill ju ha färgen.  Troligen skulle den vara billigare ändå jämfört med riktiga färghandel. 

• Anonym (Bäst?)
    Anonym (Falurödfärg) skrev 2012-07-20 08:22:10 följande:
    Köp ordentlig färg, den enda rätta rödfärgen är falurödfärg men den kostar en del men det har man igen då den håller måttet. Skulle inte köpa de där billiga "svensk rödfärg" och allt vad de nu heter. 

Detta är den enda riktiga www.falurodfarg.com/

Betalade nyss ca 500:- för en 10L hink. Dyrt har det blivit, tyvärr verkar alla lågprisbtiker  (byggmax, ÖoB) som hade färgen förr slutat. De skyller på att det är för dyrt men va f*n folk vill ju ha färgen.  Troligen skulle den vara billigare ändå jämfört med riktiga färghandel. 
    Tack för länken! Hittade återförsäljare, enl dem ska Ö&B ha deras färg, annars har Jula och de tar ca 500 kr för 10 l, perfekt!
  • Anonym (Falurödfärg)
    Anonym (Bäst?) skrev 2012-07-20 08:30:30 följande:
    Tack för länken! Hittade återförsäljare, enl dem ska Ö&B ha deras färg, annars har Jula och de tar ca 500 kr för 10 l, perfekt!
    Då måste de börjat igen isf, om du hittar där skriv gärna vad den kostar då :)  Men huset är slamfärgsmålat sen innan va? Det går inte att måla med slamfärg på icke slamfärg. eller ja de går väl att måla men det håller ej. 
  • Anonym (arbetar med färg)

Jag skulle köpt färg från colorama om jag var du..
    Eventuell bestå täckfärg.. (ALCRO)
    De kan brytas till exakta kulören du vill ha...

• Anonym (Bäst?)

Ja det är målat med falufärg tidigare

Anonym (arbetar med färg) skrev 2012-07-20 08:49:22 följande:

Jag skulle köpt färg från colorama om jag var du..
    Eventuell bestå täckfärg.. (ALCRO)
    De kan brytas till exakta kulören du vill ha...

Ok tack, men kan man måla ovanpå falufärg med det? Annars kan man kankse ta den typen av färg till dörrar och fönster?
  • Anonym (Falurödfärg)
    Anonym (Bäst?) skrev 2012-07-20 09:17:26 följande:
    Ja det är målat med falufärg tidigare

Ok tack, men kan man måla ovanpå falufärg med det? Annars kan man kankse ta den typen av färg till dörrar och fönster?
    nej du kan inte måla med annat än slamfärg. Men till knutar och foder runt dörrar och fönster bör du köpa nån bra färg också :) 
  • Anonym (Bäst?)
    Anonym (Falurödfärg) skrev 2012-07-20 09:20:45 följande:
    nej du kan inte måla med annat än slamfärg. Men till knutar och foder runt dörrar och fönster bör du köpa nån bra färg också :) 
    Ok, jag trodde nog det Knutar finns inga haha, vet inte varför men så är det Dörrar och fönster ska dock få en omgång färg
Svar på tråden Är denna utefärg något att ha? Någon som testat?