Missnöjd tremånaders - hjälp!
Hej!
Det finns en myt som säger att barn kan ha 3-månaderskolik som gör att när tre månader gått blir allt som en omvänd hand.
Du tycker själv att det blivit mycket bättre med din babys mage men av din beskrivning tycker jag nog att det låter som han har en hel del mat/magproblem. När spädbarn gråter och gnäller så vill de något. Oftast vill de ha närhet och det tycks han ju få vilket är bra. Men har han ont eller magen är i olag på honom så har han ju anledning att klaga. Jag vet inte om ni pratat med BVC om detta, men jag tycker att det kan vara värt att utesluta.
I övrigt är det så att en del barn är mer krävande när det gäller yttre stimulans, sällskap etc än andra. Spädbarnet utvecklas i en rad avseenden under den här till synes vegeterande fasen och kan då behöva olika slags stöd från sin omgivning.
Eftersom det brukar bli ganska ansträngande att ständigt vara occuperad av ett spädbarn och aldrig få göra egna saker brukar det bästa vara att se till att få mera avlösning. Låt verkligen pappa vara föräldraledig även om det är tufft för honom också. Spädbarn utvecklas i de här avseendena och så småningom kommer ni att få en son som finner harmonin i tillvaron i högre grad. Men under tiden måste ni hjälpas åt att få ett drägligt vuxenliv också.
Med vänlig hälsning.
Margit Ekenbark