• Johans Pillerill

    Det här med äggdonation?

    Hade svårt att få barn själv och vi kämpade många år ("felet" låg hos maken) innan vi skulle få hjälp men i kö till detta blev vi spontangravida. Nu väntar vi vårt andra barn och efter detta känner vi att vi är klara på bebisfronten. Kort efter detta barn kommer jag fylla 28 så jag lär ju vara fertil ett tag till och vet att många längtar, så vi har pratat om att donera ägg till någon som väntar... Men är detta möjligt i Sverige? Finns det väntande par? Har inte riktigt förstått processen... Verkar som många åker över gränserna. Och hur går det, rent praktiskt, till?

  • Svar på tråden Det här med äggdonation?
  • Karriis

    Anledningen till att vissa gör det utanför Sverige är väl ersättningen.
    I staterna får man kring 70.000 och i Sverige får man ersättning för sjukhuskostnaderna..
    Som jag förstått iallafall :/

  • Johans Pillerill
    Alshain skrev 2012-07-20 12:33:24 följande:
    Donera ägg, eller för mannens del spermier, gör du via ditt landsting. Det finns ett stort behov av donatorer. Mer information finns bland annat på www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/B.../ Det finns också en site för ofrivilligt barnlösa med väldigt mycket information, och ett diskussionsforum: www.villhabarn.se/content/14-Aggdonation  

    Ah, tack. Makens simmare är inte aktuellt då de inte varit på topp men jag är en finfin värphöna ;) det är ju ett tag tills det är aktuellt, denna graviditet ska ju vara avslutad först, men vill bara börja kolla. Vi ska göra det i Sverige iaf, är inte ute efter ersättning utan enbart att hjälpa någon som väntat och längtat länge och har användning av det som jag inte längre behöver.
  • Solglimtar

    Jag donerade ägg efter att ha fått mitt tredje barn.
    Du ringer helt enkelt närmsta reproduktionscentrum/ställe som håller ivf och äggdonationsbehandlingar och anmäler ditt intresse för att bli äggdonator (i mitt fall var det RMC i Malmö då jag bor i norra skåne).
    Sen blir du kallad till information hos en koordinator, därefter hälsoundersökning och provtagning, samtal med kurator för att sedan få klartecken (eller inte).
    Ett halvår efter de första proverna (hiv etc) så är du redo att starta behandlingen och donera ägg.

    I min blogg har jag samlat inläggen jag skrev under min resa om du är intresserad. Finns under etiketten "äggdonation" i högerspalten.
    Lycka till!

    typisktelins.blogspot.com        

Svar på tråden Det här med äggdonation?