Queenie70 skrev 2012-07-20 23:18:34 följande:
Hur tänker du att en 4 åring ska uttrycka en galen ilska då? vi vuxna har ju förmåga att ventilera den på andra sätt som jag faktiskt tror att få jättearga 4 åringar har. Att dÅ förbjuda skrik blir ju samma sak som att försöka förbjuda känslan. När de blir äldre kan man ju be dem resonera om saken,skriva av sig,sPringa ett varv runt huset eller boxa i kudden eller nåt. Men att begära att en asförbannad 4 åring ska låta bli att skrika känns inte som ett åldersadekvat krav i mina öron. Det blir liksom som att be dem räkna ekvationer, dvs nåt som de flesta. 4 åringar helt enkelt inte klarar av i praktiken när känslorna väl finns där, även om de förstått i teorin när man talat om det när barnet inte varit i affekt. Den oförmågan som barnet då upplever när han inte förmår få ihop teori och praktik kommer bara att öka frustrationen, och ungen kommer att bli ännu argare och skrika ännu mer och känna ännumer frustration över att han inte klarar att göra "rätt" Och som du skriver så funkar ju inte rumsmetoden. Mitt tips är att under en period okejs skrik. Tala om att han får skrika när han blir jättearg. Jag skulle inte alla bli förvånad pm utbrotten blev mycket mindre och kortare rätt fort!
såg ditt förra inlägg och de var inte det hela.
jag har ite skrivit att inte rumsmetoden fungerar. för för oss fungerar den..
men hur eller hur, alla barn är olika, du kanske har ett barn som måste få ur sin ilska genom att skrika. sådana barn har inte jag. sällan de skriker. och när de gör det är det för att de inte får som de vill och jag tänker inte uppmuntra och säga att det är okej att skrika när man inte får som man vill.
men alla har vi olika barn och alla är vi olika människor och tur är väl de..