• Anonym

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Om man har hepatit så är det allmänspliktigt och om man har sex skall det användas kondom. (enligt smittskyddslagen)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-22 21:33:53 följande:
    Om man har hepatit så är det allmänspliktigt och om man har sex skall det användas kondom. (enligt smittskyddslagen)
    Det gäller inte Hepatit C som är en ren blodsmitta till skillnad från B som kan smitta via sex.
  • Anonym
    Anonym (HC) skrev 2012-07-22 22:04:09 följande:
    ja men man behöver ju inte bli smittad första gången man har sex... Han kanske kan ha blivit smittad sista gången de hade sex, då syns inte det än..... Fast som jag sagt tidigare så är det väldigt sällsynt att det smittar via sex. Om inte båda blöder på/i könen....
    ...fast då har det ju inte smittat sexuellt... utan genom blod :)
  • Anonym
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:28:10 följande:
    Hon har utsatt mig för smitta och skulle jag vara smittad även grov misshandel. Att hon inte velat tala om hennes psykiska status skiter jag i, men det är knappast kärlek det hon utövat väl medveten om att det är lagstadgat. Hoppas nu på negativa provsvar, annars får hon skaka gäller lr betala ett feta böter.
    Fast hon kan ju använda sin borderline som anledning till att hon inte berättat ;)
    Skaka några galler lär det inte bli tal om. Möjligen böter men inga feta då det mer bestäms av hur mkt hon tjänar.
  • Anonym

usch! 7sådant bertätar man ju normalt sett!
    kan det inte ses som misshandel/utsättning för fara det hon gjort? 

• Anonym

kan tycka att lite får man nog skylla säg själv. man kan inte vara så naiv och tro att den man träffar är frisk. varför inte gå och testa sig båda två när man inleder ett njytt förhållande.  så mycket som det pratas om HIV och hepatit så kan man inte ha m ssat att det kan smitta via sex. men visst kan jag tycka synd om dej som ooroar sig över om man själv har blit smittad.  samtidigt är det dålig stil av den du träffar att inte säga nått.

• Anonym

Styrkekramar ts!!

Ett av mina ex smittade mig med klamydia för han hade haft ett jävla ONS! Hade skiten i ett halv år, och nu vet jag inte om jag kan få barn...

• Anonym
    Anonym (Hep C!) skrev 2012-07-23 13:11:44 följande:
    Eh jo! Eftersom det är en blodsmitta, så är det anmälningspliktigt! Man måste alltid berätta att man har hep C vid nya sexuella förbindelser eftersom det KAN smitta via sex, om än väldigt väldigt ovanligt..
    Eh, nej!
    Det enda alternativet skulle vara att det är skillnad på exempelvis Hepatit C 1a, Hepatit C 3d osv.

Jag är smittad av Hepatit C 2b och behöver inte upplysa eventuella sexpartners.
  • Anonym

Hihi, detta är roligt. Kontaktade 1177 och fick detta svar:

Hej och tack för din synpunkt. Vi har nu stämt av med vår faktagranskare till texten och tagit bort meningen som handlade om skyldighet att berätta om hepatit C vid sexuella kontakter. Skyldigheten är precis som du påpekade moralisk men inte juridisk.

Vänliga hälsningar
    Anna-Lena Byström
    samordnande redaktör 1177.se

www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hepatit-C/

• Anonym
    GrodanHopp skrev 2012-07-22 03:53:32 följande:

Hoppla så fel man kan ha!
    Man får inte ha sex med någon utan att tala om att man har hepatit C.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../
    Hoppla så fel man kan ha då moahahahahahahahahahahah

*Det är ändrat sen du länkade alltså. Så kan det gå när man tror på det som står på internet :)
  • Anonym
    Hon har utsatt mig för smitta och skulle jag vara smittad även grov misshandel. Att hon inte velat tala om hennes psykiska status skiter jag i, men det är knappast kärlek det hon utövat väl medveten om att det är lagstadgat. Hoppas nu på negativa provsvar, annars får hon skaka gäller lr betala ett feta böter.
    Hur gick det? Åtalades du för falsk angivelse eller... nä just det, det är inget brott att inte delge sin hepatit c till sin sexpartner.
  • Anonym
    GeRDiS skrev 2012-09-10 17:08:01 följande:
    Har inte läst allt, men hepatit c kan inte läka ut, du kan vara syptomfri men smittan e livslång, dessutom smittar det bara via blodet,
    Utläkt hepatid B handlade detta om.
  • Anonym
    GeRDiS skrev 2012-09-10 19:09:04 följande:
    Konstigt att min pappa levde med sin i 20 år och läkarna sa att man inte kunde bota, bara vara symptomfri!!
    Jag vet att det finns en variant som inte behandlas, det är den "lindrigaste" och det är för att det inte gör något att ha den kvar kontra den dyra behandling som finns.

Alla infektioner kan läka ut, vanligast är att det sker inom en snar framtid och har man levt med sjukdomen i 20 år så är väl chansen minimal.
    Men i teorin så finns inget som säger att det inte läker ut, samtidigt som behandlingsmetoderna blir mer och mer effektiva.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 19:58:57 följande:
    Utläkt hepatid B handlade detta om.
    Hur tolkade du det så skevt?
  • Anonym
    Anonym (Hep C!) skrev 2012-07-23 13:11:44 följande:
    Eh jo! Eftersom det är en blodsmitta, så är det anmälningspliktigt! Man måste alltid berätta att man har hep C vid nya sexuella förbindelser eftersom det KAN smitta via sex, om än väldigt väldigt ovanligt..
    Nope read the news on 1177 :)
  • Anonym
    Mumintroll89 skrev 2012-09-11 05:35:33 följande:
    Hepatit C försvinner aldrig som någon här påstod. Den ligger alltid latent i kroppen. Så en person som har HC kan aldrig i hela sitt liv ge blod t.ex. HC behöver inte bryta ut och bli en inflammation utan bara ligga och ligga typ.
    ...och vissa lever fortfarande kvar på 70-talet. Varför sjunker inte fakta in hos vissa?
    Här har vi en expert som till och med får sjukvårdsupplysningen att känna sig besegrad men ändå kommer det folk med tomma argument.
  • Anonym
    Den enda som riskerar böter är du, som vi redan har konstaterat.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.