• Mellanmjölkens land

6h resa med 1,5-2åring?

Jag har en fråga till er som har barn av den vildare modellen, sånna som inte snällt sitter och leker med nån leksak eller tittar på film utan som är överallt, jämt:

Skulle era barn klarat en 6h resa när de var i åldern 1,5-2 år? Det gäller antingen 6h bilresa till fjällen eller 6h flyg söderut. Skulle någondera funkat bättre?

Längre flygresor?

Jag fyller 30 till vintern och vill inte fira hemma med 2 grader och regn. Norrut eller söderut är alltså vad som gäller. Att vänta och se funkar inte riktigt eftersom det isf inte lär finns några stugor kvar när vi vet säkert.

• Svar på tråden 6h resa med 1,5-2åring?
  • Vinterankan

Brukade åka bil med dottern i ca 4 timmar i den åldern och hon var inte så förtjust i bilåkning men det gick bra ändå. Åk tidigt och låt det ta den tid det tar. När ni stannar så stanna ordentligt och lek i typ en timme och stanna flera gånger om det behövs. 

• reklamfritt

Mina barn klarar inte av det. Därför reser jag på natten eller planerar resandet så att det är högst 2 timmars resa /dag. Jag skulle aldrig utsätta medpassagerare för mina barn därför är flyg värre ur det perspektivet.

• Margaux

Nu är vår son inte av den vildare modellen, men en ipad kan verkligen uträtta underverk. Med interaktiva appar och filmsnuttar, ritprogram etc. 
    Vi har rest låååååååångt med den! Flyg är mera spännande än bil och tåg är kanske det bästa. När man inte behöver sitta fast! 

• Vinterankan

Flyga har jag inte velat göra med tanke på medpassagerarna. Skulle vara en plåga för mig att försöka hålla ordning på henne.

• Tramsa

Vi har gjort någon mardrömsresor i bil och skulle inte rekommendera det, om man inte åker på natten då barnet förhoppningsvis sover. Vi flög inte mer än max två timmar med ungarna i den åldern, det fixade vi att hålla dom på gott humör. Tåg är det som fungerat bäst. Fast inte under julen, då tågen är dubbelbokade och folk ligger på bagagehyllorna för att få plats och man inte kan röra sig en millimeter.

• skogsvitter

Mitt tips är att åka på kvällen ungefär när barnet normalt sett ska sova.

Våra lägger sig runt 20. Då har vi oftast gjort så att vi åker efter middagen och så får de kvällsfika i bilen, sedan somnar de (vi har åkt mycket långresor). Förhoppningsvis sover de då hela vägen (särskilt om man har barn som sover bra i bil, det gör dock inte våra men detta brukar fungera bra ändå).

Alternativt har de fått kvällsfika hemma först och så åker vi rätt sent, men då krävs det ju att man som förare klarar av att köra sent på dygnet, vilket åtminstone inte jag alltid har varit kapabel till som småbarnsmamma

• Vinterankan
    reklamfritt skrev 2012-07-22 09:28:11 följande:
    Mina barn klarar inte av det. Därför reser jag på natten eller planerar resandet så att det är högst 2 timmars resa /dag. Jag skulle aldrig utsätta medpassagerare för mina barn därför är flyg värre ur det perspektivet.
    Ja det är så jag också resonerat. Samma med tåg. Med bilen så har det gått bra så länge man tar ordentliga lekpauser. Om man låter 4 timmars körresa ta ca 6 timmar med pauser.
  • reklamfritt
    Vinterankan skrev 2012-07-22 10:46:36 följande:
    Ja det är så jag också resonerat. Samma med tåg. Med bilen så har det gått bra så länge man tar ordentliga lekpauser. Om man låter 4 timmars körresa ta ca 6 timmar med pauser.
    Nä precis. Det är inte värt smärtan att utsätta sig för de där timmarna bara för den perfekta semestern. Snart är barnen stora nog att klara av längre resor, det handlar ju bara om några få år.
  • IsDimma

Jag hade åkt när det är sovdags för barnen, eller en liten tid innan dess. Dom sover och min kommer förhoppningsvis fram utan större problem. Särskillt om ni är två som kan dela på körningen!

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Mellanmjölkens land

Vi kommer alltid att flyga regelbundet eftersom svärföräldrarna bor utomlands. 3,5h tar flygresan och vi har inte alternativet att flyga på natten utan det är antingen förmiddag eller eftermiddag som gäller.

Vad vi har märkt är att dottern har lugnat ner sig lite de senaste månaderna sen senaste resan. Hon kan faktiskt tänka sig att sitta still mer än 2 sekunder och leksaker börjar kunna behålla hennes intresse en liten stund.

Är en 1,5-2åring stor nog för interaktiva appar? Vi har några enstaka som funkar men de mer komplicerade är fortfarande för svåra. Fast hon kanske hinner lära sig på 5 mån eller vad det nu är kvar tills vi ska åka. Den som funkar nu har varit räddningen på många kortare bilresor.

• LL 2

Vi har precis avklarat en resa tur och retur till Florida med vår vilde:)
    Det blev många promenader fram och tillbaka i gången och tittut lekar med syskonen, som tur var flög vi kvällstid och efter en flaska välling kom sömnen som på beställning...
    Det krävs att man som förälder är beredd på att leka och hitta på aktiviteter. Leksaker var inte intressant mycket mer spännande att titta på alla människor!
    När man var tvungen att sitta fastspännd körde vi med mutor (russin, små kex ..)

Lycka till! 

• Mellanmjölkens land

Det är nästan så att jag funderar på om det är lättare med en längre flygning nattetid (typ Indien eller Thailand) än en kortare flygning dagtid (typ kanarieöarna). Vad som oroar mig är att sist sov hon ca 40 min på planet trots att hon var helt slut. Så fort hon satt i sin bilstol slocknade hon som ett ljus men fram tills dess gick allt i 110.

• hannis

Min son är 2,5 och vi har rest med både flyg och bil sedan han föddes. Just nu fungerar det att resa både på dagen och på natten. När ham var yngre åkte vi helst långt i bil på natten. På dagen i bil åker vi 2 h i taget och rastar sedan. Totalt tar den resan 7 h. Vi har med iPhone med youtube och massor av snacks. Han sover ca 1,5 h av resvägen. Vi gör den resan flera gånger varje år eftersom mina föräldrar bor 60 mil bort.

Flyg just nu går bra det med men man får vara beredd på att gå omkring en del. Han snackar med folk, tittar sig omkring och liksom i bilen, äter snacks och tittar på film. Vi har låtit honom springa av sig ordentligt innan vi har gått på flyget.

Vi föredrar att boka nattflyg för då somnar han efter någon timme i luften och resan blir lugn och skön för oss föräldrar.

• cosinus

Vi bilar varje sommar sisådär 200 mil t o r där de två längsta etapperna är 65 mil. Funkar utmärkt och har alltid gjort. Har fyra barn mellan två och åtta år, vissa vildare andra tamare :)

Vi har alltid kört dag då jag tvivlar på att nattkörning skulle funka bra med barnen men för en del vet jag att det funkar klockrent. Yngsta som är 2 precis höll sig vaken alla 65 mil i år, det har aldrig förr hänt med en så liten men det gick det med :)

• sextiotalist

Vi hade då minst 6 timmars resa till vårt sommarställe när vårt barn var i den åldern, vi funderade inte ens på om det inte skulle gå bra. Så vårt barn fixade detta utan problem.

Svar på tråden 6h resa med 1,5-2åring?