• Kinya

Äggdonation höst/vinter 2012

Hur lång väntetid är det för att få ÄD från det att man sätts på väntelistan? 

• Kinya
    Fruhn skrev 2012-08-13 10:13:52 följande:
    Kinya: om du bor i Uppsala är väntetiden under ett år tror jag, de har sveriges enda "äggbank". I stockholm är det ca 1,5 år tror jag. Om du har vän eller släkting som kan tänka sig donera vid sk korsdonation tar det ca 6 månader innan de får donera, sen borde ni kunna få hjälp inom 3 månader därefter (i alla fall i Stockholm).
    Var bor du?

Det är inte jag utan en vän till mig. Skåne gäller det. Jag var bara nyfiken på hur lång tid det kan ta och ville inte ta upp ämnet med henne eftersom det kan vara känsligt. Jag låter henne ta upp det om hon vill prata om det. Så jag tänkte fråga här där folk pratar om det ändå. Spelar det någon roll om kvinnan i fråga har egna ägg eller inte har några alls?
  • Kinya
    Fruhn skrev 2012-08-14 12:51:08 följande:
    Kinya: läkaren gör en bedömning baserat på personens situation och värden. Jag har t.ex ägglossning varje månad, men mina värden är så dåliga att läkaren kan bedöma mina chanser att lyckas som minimala.
    Snällt att du tänker på din vän!

Så kvinnor som inte har några egna ägg alls har generellt sett kortare väntetid än de som har egna ägg men med mycket små chanser att lyckas? Eller är det bara tiden i kön som räknas?

Tack för svaret! Jag hoppas att du lyckas få ett barn snart!
Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012