• Fruhn

Äggdonation höst/vinter 2012

Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)

• Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012
  • frist

Hej Fruhn, jag och min man väntar på beslut på vår remiss för äggdonation, vi ska få svar i augusti/september. Trots att ni har kommit längre i processen och vi troligen inte kommer att försöka förrän 2013 villja gärna höra hur det går för er. Vi funderar på att åka till Finland och betala för ett försök eftersom det känns tungt att vänta på att få behandling här. Idag fick jag dock höra av en släkting att hon kan ställa upp som donator och det gav mig lite hopp :)

• Puh76

Vi har precis ställt oss i kö till ÄD i Sverige och Finland. Hoppas på behandling iallafall till nästa åt.

• Fruhn

Hej Frist och Puh76, kul att ni hittade tråden Glad
    Frist, jag förstår att det känns tungt att vänta på behandling, jag tyckte att det var jättejobbigt att inte ha kontroll över situationen. Nu efteråt är jag ändå glad att det gått några månader innan vår process drar igång ordentligt, jag behövde i alla fall tid att bearbeta det faktum att jag inte har så många ägg kvar.
    Vi har en släkting som gör korsdonation och därför kortas ju väntetiden något, om din släkting dessutom är blodgivare och lämnar blod regelbundet kortas tiden ytterligare för då behöver de ej vänta 6 månader mellan provtagningarna eftersom det antagligen redan finns prover.

Hur ser kötiderna ut i Finland?

• Fruhn

Ok, ungefär samma tid som med en korsdonator i Sverige.

• frist

Hej igen, känns skönt att hitta er som är i samma situation! Jag har knappt kunnat tänka på annat sen vi fick beskedet för en månad sen. Fruhn: exakt hur länge fick ni vänta och vilken stad ska ni göra ÄD i? Jag tror att det är som du säger att det är bra att det går lite tid så att man får fundera och vänja sig vid tanken på att försöka bli med barn med någon annans ägg. Puh76, vilken klinik ska ni till i Finland, har du nån att rekommendera?

• Puh76

Frist: Vi har kontaktat Ava i Åbo. Samtidigt står vi i kö i Örebro. Ska på kuratorsamtal om 2 veckor.

• Fruhn

Frist: vi har stått på kö sedan slutet av januari. Vår korsdonator kommer nog donera i september. Sen har de sagt att de brukar kunna hjälpa andra paret inom 3 månader efter hennes donation, men de kan ju ej garantera, det beror på antalet donatorer.

• frist

Tack för svaren. Har någon av er testat vanlig IVF, eller har det inte varit aktuellt?

Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012