• lillamillan

Äggdonation höst/vinter 2012

Hej!

Är ny här inne men tänkte att jag kunde hänga lite med er här.
    Jag och min man har i nästa vecka samtal med kurator innan de godkänner oss som motttagare för äggdonation. MIn syster utreds som donator och vi får besked i slutet av månaden om hon blir godkänd eller inte. E lite nervös, för blir hon inte godkänd har vi lång tid i kö innan vi kan köra igång.

Ni som gjort behandlig mha äggdonator, hur lång tid har det tagit med förberedelser innan ni kunnat köra igång, efter att ni fått besked att ni fått en donator? Man ska väl synka menscykler och så innan eller?

Amelie S: Får man fråga vad för medicinska skäl det e som gör att hon inte kan/får donera. MIn syster är ju inte helt frisk, men inget som hindrat henne från att skaffa egna barn, och inget som e ärftligt. E så nervös över detta, men läkaren verkade inte bry sig när jag tog upp det. Så länge det inte va ärftliga sjd.   

• lillamillan
    Fruhn skrev 2012-08-10 09:34:30 följande:
    Ewa00: jag har inte kommit tillräckligt långt för att ha börjat med mediciner. Men stort lycka till!! Håller tummarna för att allt går bra på tisdag. Uppdatera gärna hur det går för dig.

Lillamillan: lycka till inför nästa vecka. Samtalet med kuratorn tyckte jag var bra. Jag var jättenervös innan men insåg ganska snabbt att det inte är till för att "döma ut en", utan att det är ett väldigt informativt möte. Ska din syster donera till er, eller blir hon korsdonator?

Puh76: är det kuratorssamtal för er också nästa vecka? Lycka till!

Hon ska göra en sk direktdonering. Så hon blir vår donator, hon vill inte donera till någon annan. Det e jag glad för, för då blir ändå den genetiska biten från min släkt. Å jag och min syster är ganska lika, å det e ju inte heller fel. Hoppas bara att hon blir godkänd och att det funkar för oss. IVF har ju inte varit så framgångsrikt så man e ju lite skeptiskt. Vi har gjort 6 hela stimuleringar med 5 ET.
  • lillamillan
    Fruhn skrev 2012-08-13 08:37:27 följande:
    Hej, tänkte höra vad ni har för tankar gällande att ge sig hän åt ÄD processen eller att fortsätta försöka själva parallellt? Vi har blivit gravida två gånger, första gången innan vi visste om mina dåliga värden. Båda gångerna har slutat i tidigt missfall, antagligen på grund av min dåliga äggkvalité tänker jag. Senaste gången var nu i somras.

Jag känner mig kluven. Dels vill jag ju försöka för att se om vi lyckas själva. Men sedan kommer alla tankar kring hur jobbigt det är med missfall, att först bli så glad och sedan bli så ledsen. Och om jag blir gravid när det börjar bli vår tur gällande ÄD, hamnar man sist i kön då för att få ett missfall några veckor senare.. (inser att den frågan kan jag ju faktiskt ställa sjukhuset också.)

Som det är nu har jag äl varje månad, mäter med fertilitetsmonitor. Tänker delvis att det är skönt att veta när jag har äl, för då vet jag när det är dags för mens. Vill ju inte sitta på jobbet i ett möte oförberedd.. Men sen mäter jag ju såklart också för att vi ska veta när vi ska vara extra aktiva hemma.

Så, nu har jag fått skriva av mig lite, vad tänker ni? Fortsätter ni försöka parallellt med ÄD processen?

Vi har gjort 6 st icsi och aldig blivit gravida. Visst skulle jag vilja försöka själv i all oändlighet, men ibland måste man inse att det kanske e dax att se sig om efter något annat alternativ. Och inte bara kasta de få landstingsförsöken i sjön som man får.

Om det inte hade varit så att jag har en egen donator (om hon blir godkänd) så hade jag nog inte berättat om jag blivit gravid förränas det hade varit vår tur i kön, så att säga. Ingen ide att berätta om man blivit gravid om man skulle få missfall när kön nästan är 2 år lång. Mycket kan ju hända under den tiden. Är man gravid när man blir erbjuden en donator så kan man ju snällt tacka nej pga graviditet, aldig tidigare. 
  • lillamillan

Har man en egen donator som är villig att gå igenom stimuleringsprocessen flera gånger får du använda denna tills "era" försök är förbrukade. Vi fick 3 försök, ett använde vi till egen icsi och nu två kvar som kan användas via donation. MEN har man ingen egen donator, korsdonator så får man inte mer än ett donatorförsök pga den långa kön.

• lillamillan
    Puh76 skrev 2012-08-14 16:33:41 följande:
    lillamillan: vad tog ni upp på kuratorsamtalet? Vad hände där? Jag ska på samtal imorgon och är sjukt nervös.
    Det gick till precis som Fruhn beskiver i inlägg 40. Jag va oxå jättenervös men det va helt i onödan. Gick jättesmidigt och va inte alls som jag trodde. Vi satt tillsammans och inget förhör varför sig. Va inte värre än de anda samtalen vi haft tillsammans med läkare eller barnmorska.

Vi får beksed någon gång i mitten av september om vi blir godkända. De skulle ha något stormöte då, läkare, barnmorskor och kuratorerna. Syrran ska ju hinna bli färdigutredd oxå, och hon gör allt sitt i slutet av månaden.
  • lillamillan
    Fruhn skrev 2012-08-14 20:14:05 följande:
    Lillamillan: tummar hålles för er också! Klart ni blir godkända!

Kuratorn såg inga hinder till att vi skulle bli godkända, men viktigt att syrran blir det
  • lillamillan
    Puh76 skrev 2012-08-17 08:13:29 följande:
    Fruhn : Det gick bra. Vi var där i 3 timmar. Nu är det bara väntan.

Oj det va ett långt samtal. Vårt varade bara i en timme. Skönt att det e över nu i alla fall.
  • lillamillan
    Puh76 skrev 2012-08-17 12:47:25 följande:
    lillamillan: Jo vi pratade ca en timme var och en och sedan tillsammans 30 min.

Ja då förstår jag att det drar ut på tiden. Vi satt ju bara tillsammans i 1 timme sen va det klart.
  • lillamillan
    Fruhn skrev 2012-08-17 18:22:02 följande:
    Galet! De ringde i veckan vi har en donator! Jag ska in v.40!! Det är i stort sett 6 veckor bara. Jag var så förberedd på att det skulle ta längre tid att jag är fortfarande chockad. Men vi är överlyckliga. Dessutom är vi par nr ett, på första försöket. Nyp mig någon :)
    På tisdag ska jag ta den långtidsverkande sprutan, så får vi se om den funkar på mig..
    Gaaaaaaah!
    :)

Åååå stort grattis!!!

Vart går du? Själv tillhör vi huddinge. Tar man en nedregleringsspruta bara för att synka ihop sig eller är det oxå olika o olika landsting. Hade ju varit kanon att slippa nässpray.
  • lillamillan
    Fruhn skrev 2012-08-17 20:49:13 följande:
    Jag tillhör också Huddinge :) När jag hämtade ut sprutan ville tjejen på apoteket knappt lämna ut den, hon tyckte det var konstigt att jag skulle ha något som främst används vid prostatacancer.. Fick lova att dubbelkolla med min läkare på måndag att jag fått rätt.

Vad har de lagt upp för medicinering för din del, och kommer donatorn att köra långa eller korta beh vet du det? E så nyfiken eftersom vi inte fått någon info alls om hur det ska gå till. Syrran måste ju bli godkänd först. Men mycket som snurrar i skallen.
Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012