Äggdonation höst/vinter 2012
Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)
Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)
Hej Frist och Puh76, kul att ni hittade tråden 
Frist, jag förstår att det känns tungt att vänta på behandling, jag tyckte att det var jättejobbigt att inte ha kontroll över situationen. Nu efteråt är jag ändå glad att det gått några månader innan vår process drar igång ordentligt, jag behövde i alla fall tid att bearbeta det faktum att jag inte har så många ägg kvar.
Vi har en släkting som gör korsdonation och därför kortas ju väntetiden något, om din släkting dessutom är blodgivare och lämnar blod regelbundet kortas tiden ytterligare för då behöver de ej vänta 6 månader mellan provtagningarna eftersom det antagligen redan finns prover.
Hur ser kötiderna ut i Finland?
Ok, ungefär samma tid som med en korsdonator i Sverige.
Frist: vi har stått på kö sedan slutet av januari. Vår korsdonator kommer nog donera i september. Sen har de sagt att de brukar kunna hjälpa andra paret inom 3 månader efter hennes donation, men de kan ju ej garantera, det beror på antalet donatorer.
Frist: vi har ej provat Ivf, jag har så dåliga AMH och FSHvärden att vi blev nekade ivf. Min gyn föreslog ÄD direkt då han inte tyckte vi skulle låta tiden gå ytterligare. Men efter vi hamnade på väntelista tog vi ändå kontakt med privat gyn för att se om de tyckte vi kunde försöka, de sa dock nej. Ni då?
AmelieS: jag hade AMH på 0,16 och FSH på 20. Mitt AMH värde är tydligen så lågt de kan mäta. Har även via vul fått se själv att jag har få äggblåsor. Det var nog det som var lättast för mig att förstå, när jag fick se det själv och få förklarat hur många äggblåsor de förväntar sig för en i min ålder. Det kanske är ett tips till dig Frist, att få se på ett vul? Det kändes mer konkret för mig än siffrorna.
AmelieS: Jag är nyfiken på just tankar och känslor under graviditet och när du fick din dotter. Jag föreställer mig att man kanske ställs inför andra tankar än de som ej genomgått ÄD, men det kanske bara är min föreställning?
AmelieS: tack för ett bra svar och för att du tog dig tid att skriva.
NKmamma: tack för lyckönskningarna och grattis till din dotter.
Känns väldigt bra att kunna dryfta sina funderingar med andra som förstår på ett sätt som inte alla gör. Det är så spännande nu när det dessutom börjar hända mer. Jag hoppas att vi kan få ett första försök innan året är slut. Så nu är det bara att hålla tummarna för att allt går som det ska med donatorerna :)
Ewa00: jag har inte kommit tillräckligt långt för att ha börjat med mediciner. Men stort lycka till!! Håller tummarna för att allt går bra på tisdag. Uppdatera gärna hur det går för dig.
Lillamillan: lycka till inför nästa vecka. Samtalet med kuratorn tyckte jag var bra. Jag var jättenervös innan men insåg ganska snabbt att det inte är till för att "döma ut en", utan att det är ett väldigt informativt möte. Ska din syster donera till er, eller blir hon korsdonator?
Puh76: är det kuratorssamtal för er också nästa vecka? Lycka till!
Hej, tänkte höra vad ni har för tankar gällande att ge sig hän åt ÄD processen eller att fortsätta försöka själva parallellt? Vi har blivit gravida två gånger, första gången innan vi visste om mina dåliga värden. Båda gångerna har slutat i tidigt missfall, antagligen på grund av min dåliga äggkvalité tänker jag. Senaste gången var nu i somras.
Jag känner mig kluven. Dels vill jag ju försöka för att se om vi lyckas själva. Men sedan kommer alla tankar kring hur jobbigt det är med missfall, att först bli så glad och sedan bli så ledsen. Och om jag blir gravid när det börjar bli vår tur gällande ÄD, hamnar man sist i kön då för att få ett missfall några veckor senare.. (inser att den frågan kan jag ju faktiskt ställa sjukhuset också.)
Som det är nu har jag äl varje månad, mäter med fertilitetsmonitor. Tänker delvis att det är skönt att veta när jag har äl, för då vet jag när det är dags för mens. Vill ju inte sitta på jobbet i ett möte oförberedd.. Men sen mäter jag ju såklart också för att vi ska veta när vi ska vara extra aktiva hemma.
Så, nu har jag fått skriva av mig lite, vad tänker ni? Fortsätter ni försöka parallellt med ÄD processen?
Kinya: om du bor i Uppsala är väntetiden under ett år tror jag, de har sveriges enda "äggbank". I stockholm är det ca 1,5 år tror jag. Om du har vän eller släkting som kan tänka sig donera vid sk korsdonation tar det ca 6 månader innan de får donera, sen borde ni kunna få hjälp inom 3 månader därefter (i alla fall i Stockholm).
Var bor du?