• Sharika

Äggdonation höst/vinter 2012

Hej tjejer! Hänger gärna med i den här tråden då vi är på G att göra ett nytt försök med ÄD efter 3 försök tidigare (1 ET och 2 FET där det sista resulterade i en grav. men vi förlorade det i V.11)  Jag äter progynon nu, ska göra VUL på onsdag... och det är planerat för ET v. 40 på Uppsala Akademiska!

Jag minns det som totalt knäckande att få veta att jag var infertil. Som någon beskrev här ovanför, ifrågasätter man allt från sin kvinnlighet till meningen med livet, med allt.
    Även att lägga sin vardag, sina känslor, sin längtan och ja.. hela sitt liv i läkarnas händer och planerande. Att aldrig få veta, att alltid få vänta.. Att alltid sväva i total ovisshet.. är också det knäckande.

Som Nahoj skrev här ovanför:Man behöver återhämtning. Men hur lätt är det när  ens längtan är såå påpockande och stor.

Vi har väntat sedan maj 2011 (sedan vi förlorade barnet) men inte för att vi önskat det, utan för att det har tagit sådan tid för att hitta korsdonator osv.. Och nu känner jag mej faktiskt stark och laddad för att orka.

Men herregud, vilken berg och dalbana det är det här.
    Jag hoppas och önskar naturligtvis att alla vi som verkligen kämpar här inne ska lyckas!
    Stor kram och kämparglöd och ork till er! 

• Sharika
    Fruhn skrev 2012-09-25 08:52:23 följande:
    Hej, har försökt göra en sammanställning:
    Nahoj23: ruvar
    Sharika: insättning v. 40
    Fruhn: insättning v. 40
    ewa00: ny insättning om någon vecka
    lillamillan: insättning v. 42-43
    Jenkis: sprayar
    Lyckligtlottad1234: insättning i slutet av oktober
    Frist: väntar på beslut gällande donation. Ev. till Finland eller korsdonator.
    Puh76: Kö i sverige och i finland.
    Backefru: utredning inför remiss till Huddinge

Hoppas det går bra för er!!
    Vad "kul" att vi båda har insättning V.40 Fruhn.. Bara dagar kvar, förhoppningsvis.
    Vi står som mottagarpar 2 på donatorns ägg, men har blivit lovade att bli mottagarpar 1 nästa omgång om det skulle visa sej att det inte blir några ägg till oss denna gång.
    Så lite nervös är jag att det inte ska bli av, ändå. Nu när jag har kommit så långt i medecinering och allting så vill jag ju inte avbryta helt hux flux.

Hoppas naturligtvis att det går kanonbra för dej/er med!
    /Sharika
  • Sharika
    Nahoj23 skrev 2012-09-25 14:05:59 följande:
    Nu ska jag inte skrämma upp dig och jag hoppas verkligen att det blir ägg till er men vi var par nr 2 och fick inte ägg första gången. Man blir helt förtvivlar trött och ledsen när det händer och det är ovanligt, men det kan hända.

Många kramar

Vi var mottagarpar 2 förra gången vi gjorde ÄD också.. och då fick vi faktiskt till 5 befruktade ägg.. Ett ET och sedan överlevde 2 st till FET varpå det allra sista blev en graviditet som tyvärr slutade i MA V.11. Jag räknar INTE med samma fina resultat ännu en gång, men jag hoppas och hoppas och hoppas :) Och det är ju det enda man kan göra.
    Fruhn:
    Idag har jag varit på VUL och allting såg bra ut. 8mm hade slemhinnan hunnit bli och nu ska jag synkas med donatorn imorgon. Troligtvis får vi komma  för att lämna sambons "bidrag" på måndag.. förutsatt att allting fortsätter att gå bra.
    Hur gick det för dej?

Jenkis:
    Ja herregud, det är mycket man inte vet.. Jag skulle LÄTT gå med på att ta frusna ägg ur en äggbank om det visar sej att vi inte får några från donatorn.. 

Ha det bra alla, nu avvaktar jag morgondagens samtal om vidare medicinering och doser och grejjer.
    Spännande, skrämmande och nu har hjärtat hamnat i halsgropen igen känns det som.
    Jag ser INTE fram emot progesteronvagitorerna kan jag säga.. men vad gör man inte! ;)
    KRAM!

• Sharika
    Fruhn skrev 2012-09-26 18:37:36 följande:
    Sharika: det gick bra vul för mig också och 8mm även här :) Ska få besked innan helgen hur det ser ut inför nästa vecka! Så spännande. Vad är det med progesteronet du ej gillar? Är första försöket överhuvudtaget för mig så jag är lost.. Lycka till!!
    Men va skönt att allt såg bra ut! :)
    Nej men du ska få bilda dej en alldeles egen uppfattning om vagitorerna, men det jag tycker har varit jobbigt är att det blir så "kladdigt" och jag har fått ta dem 3 ggr om dagen.. Men i början brukar det kännas okej och efter några dagar lite besvärligt och sedan efter någon vecka blev det den där paniken över att aldrig känna sej "fräsch".
    Med det sagt, så är ju upplevelsen individuell och låt dej inte påverkas av min upplevelse ;)
  • Sharika
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-09-26 20:27:30 följande:
    Vi hade först planerat att börja behandlingen 28 september så jag skulle få mens. Men för en vecka sedan fick jag mail från kliniken med ämnet:

URGENT!!!!!! Vi var tvugna att skjuta på behandlingen 4 dagar och därför skulle jag äta hormoner som sköt upp mensen. De mailade och ringde mitt mobilsvar två gånger, så det var verkligen angeläget. Jag gissar att donatorn hade fårr förhinder just de dagar som vi hade beräknat att hon skulle ha äggplock eller något annat som hindrar behandlingen.

Jag gjorde som de sa, men tyvärr har jag nu två dagar i rad haft tecken på att min mens är på väg redan. Mensvärk och spotting. Har en känsla av att den kommer inatt för i eftermiddag har det varit som värst....

Jäkla skit. Jag antar att vi kommer att behöva skjuta fram vår behandling. Jag är lite orolig att donatorn inte kommer vilja börja om. Isåfall måste vi vänta till vi blir matchade med en ny donator juh... typiskt verkligen!

Suck

Men vilket bök! Jag har inte hängt med alldeles från början i tråden, som om du ursäktar: Vart gör ni Er ÄD?
    Jag tänkte på att du skriver att ni måste vänta tills ni ska bli matchade med en ny donator...
    Hur som helst.. Vilket skit! :(
    Hoppas naturligtvis att det löser sej fort och smidigt och bra på alla sätt!
    Styrkekram! 
  • Sharika

Hej på er! 
    Usch Nahoj23, vad jobbigt. Jag vet hur det känns ju.. och det finns inga ord i världen som hjälper. Man blir bara så trött, ledsen, arg, besviken och.. tom. Men jag är ledsen för din/er skull!

Samtalet från akademiska som jag väntade på hela dagen igår kom inte. Och inte idag heller. Så i förtvivlan ringde jag upp nu i eftermiddags och frågade vad det var som hände på donatorns ultraljud igår. De sa inget annat än att det skulle bli ett nytt ultraljud på måndag och att de skulle höra av sej då. Eh OKEJ?
    Men jag ska fortsätta med mina progynon tabletter och avvakta dårå.

Så vi får väl se. Förbereder mej mentalt på att det kanske blir nåt knas den här gången iaf då.  Att inte äggen räcker till oss eller att hon inte svarar på stimuleringen tillräckligt bra eller så.
    Hur som helst. Trist.

Sköt om er tjejer!
    Kram! 

• Sharika
    ewa00 skrev 2012-09-29 14:15:45 följande:
    Jag har följt tråden i det tysta de senaste veckorna. Vi fick insättning 2 relativt snabbt och jag är redan på rd9, igår testade jag positivt!!! svagt var de men ett plus är väll alltid ett plus? det var lika svagt idag så jag hoppas att de blivit starkare tills imorgon :) Lycka till alla med insättning och planering för nya försök :)
    Grattis ewa00! Åh vad härligt! Ja ett plus är ett plus är ett plus :) Är man sk "låghormonare" så kan det vara lite svagare i början. Ta ett sådan där digitalt test. Då står det hur långt gången du är, i intervall.. (1-2 veckor, 2-3 veckor 3- veckor) KUL! och lycka till!

Jenkis: Hoppas du får svar idag av kliniken, vart går du? 

Idag ringde Uppsala akademiska iaf och allt verkar vara okej (än så länge) På onsdag ska vi dit och lämna sambons "bidrag"  ;) Och jag börjar då samtidigt med vagitorierna. Så nu har vi en plan iaf. Antar att återföring kommer att ske på fredagen om allting funkar  som det ska.

Kram på er! 
  • Sharika
    Fruhn skrev 2012-10-01 22:09:01 följande:
    Hej Jenkis :) här går det bra. Äggplock var idag och min man har gjort sin insats.. hmm.. ja ni förstår. Jag ska in för insättning på onsdag, har tagit ledigt på jobbet resten av veckan för att ta det lugnt och landa lite :)
    Gällande dina frågor kring sprayen är jag helt lost.. jag tog bara en Procrenspruta, sen började jag med östrogenet för ett par veckor sedan. Men det är väl bra att ringa, hellre ringa en gång extra än att något blir strul.
    Håll gärna tummarna på onsdag :)
    Självklart håller jag/vi tummarna för dej imorgon. Håll gärna en för oss när vi ska in imorgon bitti och sambon ska lämna sitt bidrag ;)

Kram på er.
    PS. Blev lite sur idag när jag fick veta att de höjt högkostnadsskyddet från 1800 till 2200 på medicinerna.
    Men men, tröstar mej med att det skulle kosta så mycket mer om allt skulle skett privat.
  • Sharika
    Fruhn skrev 2012-10-03 16:59:04 följande:
    Hemma efter insättning, allt har gått bra. Vår donator gav "bara" 4 ägg, men dom verkar bra, alla 4 blev befruktade. De har satt in ett som var en fullpoängare, fryser in en till fullpoängare sen är det två som också ser jättebra ut men som de odlar i ett par dagar till och sen ser om de kan frysas in, så vi får veta nästa vecka hur många som hamnar i frysen. Men nu ruvar jag på ett guldägg :)
    Känns konstigt hur snabbt det gick med tanke på den långa väntan fram till idag.

Sharika: hoppas det går bra för er idag och på fredag!
    Jenkis: hoppas det löser sig för er!!
    Men vad härligt att det gått bra för er idag! :) Nu håller jag tummarna för dej och er och det lilla guldägget! :)
    Otroligt att alla 4 blev befruktade ju! Det är ju inte alltid det händer!!

Vi fick ut 11 ägg från donatorn idag men vi får se hur många som blivit befruktade imorgon.
    Otroligt nervöst. För efter glädjebeskedet om alla äggen kommer katastroftankarna om att inget ska bli befruktat.. och ja.. ni vet ;) 
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-10-03 17:30:20 följande:
    Nu har vi påbörjat behandlingen. Mitt nästa steg är att den 12 oktober besöka läkare i sverige och mäta om min slemhinna växt sig tillräckligt tjock för insättning! Skönt att vara igång! Nu hoppas jag på en superdonator till oss. :)
    Åh heja! Det är ju skönt som du skriver att komma igång med allting.. Det är nog med väntan ändå liksom!
    Jenkis skrev 2012-10-02 18:13:30 följande:
    SÅHÄR LIGGER DET TILL just nu.

Ringde i morse till koordinatorn och sa som det var att jag inte fått någon Synarelablödning på de här 14 dagarna och att jag haft ÄL-flytningar i en vecka. Ojdå fick jag som svar och hon misstänkte precis som jag att jag inte kommer att vara nedreglerad på torsdag...

Vi skall höras på torsdag och se hur vi går vidare. Ev har jag nu en äggblåsa som kommer störa behandlingen och den måste i så fall punkteras... Antar att det blir som ett ägguttag? Ser jag inte fram emot direkt, men vad gör man?

Om jag fick välja skulle jag i lugn och ro vilja använda Synarelan 1-2 veckor till och skjuta på donationen, men det kommer ju inte funka då det är två till som kommer lida av det...

Håll tummarna för att jag nästan är nedreglerad och slipper punktering. Att jag hinner ner helt innan det är försent att börja med östrogenet.

Jag håller mina tummar för er! Vad spännande! Det är nog bra att ta någon dag ledigt efteråt om man kan. Det tänker jag också göra. Dagen efter tänker jag vara ledig.

Högkostnadsskyddet höjdes 1/1, men de som börjat en period 2011 låg kvar att komma upp i 1800 kr för frikort.
    Oj jag nu tänker jag på dej imorgon och hoppas att allt löser sej på ett smidigt sätt.. 

Mycket tumhållande blir det i den här tråden ett tag framöver! :)
    KRAM på er alla!
  • Sharika

Hej på er! 
    Nu har vi fått tillbaka ett jättefint litet ägg och hela 6 (av 11) överlevde, blev befruktade och delade sej fint och ligger nu i frysen!  
    Så nu är det bara till att vänta! Lättare sagt än gjort ;)

Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012