• Anonym (desperat!)

Tvingas till varannan vecka?

Jag o mitt barns pappa är separerade.
    Han har barnet nån timme här och där för han orkar inte mer...
    Han lever loppan medan jag nätt o jämt orkar upp om dagarna med att jobba heltid, har hand om barn på heltid och ingen som kan hjälpa mig då jag inte känner någon direkt i stan.
    Jag har inget "eget" liv medan han träffat tjej och de bor ihop och allt. Han kan göra precis det han vill när han vill men jag är helt fast!! Jag orkar inte mer!
    Han påstår att han inte kan ha barnet varannan vecka pga jobb och boende. Varför ska JAG behöva acceptera detta. Kan man tvinga någon att ha varannan vecka??

Om INTE kan jag då på något sätt ha "första tjing" på hur umgänget ska se ut.
    Nu vill han träffa barnet VARJE helg!! Det betyder att jag kan inte ens åka nånstans med hen men inte heller utan. Så jag kan inte göra saker utan hen och jag kan inte göra saker med barnet!

Jag börjar bli helt desperat och får nästa ångest av situationen! Vad kan jag göra???
    Kan han få precis som han vill. Han kan tänka sig att ev ha varannan helg och det kan jag acceptera MEN enligt honom blir det för långt mellan gångerna han då träffar barnet och vill då ändå ses en dag andra helgen, men man kan ju inte både FÅ kakan och äta den!

Hur ska jag göra??

• Svar på tråden Tvingas till varannan vecka?
  • Anonym

Tyvärr kan man välja att inte ha sitt barn alls. Om den andre(du i detta fallet) inte orkar själv,kan du ansöka om avlastningsfamilj. Men denna måste pappan godkänna. Kanske dags att prata tsm med familjerätten och försöka få till ett regelbundet schema?

• Litet My

nej man kan inte tvinga någon att ha varannan vecka, däremot låter det vettigare om han har varannan helg och så någon dag mitt i veckan.

Precis som du säger vill man ju ha helgerna också till att hitta på nåt med barnet.  

• Anonym (desperat!)
    Anonym skrev 2012-07-22 20:14:19 följande:
    Tyvärr kan man välja att inte ha sitt barn alls. Om den andre(du i detta fallet) inte orkar själv,kan du ansöka om avlastningsfamilj. Men denna måste pappan godkänna. Kanske dags att prata tsm med familjerätten och försöka få till ett regelbundet schema?
    måste han godkänna om jag har ensam vårdnad??

jag har försökt men han vill inte gå dit...

Nä man kan inte tvinga nån men kan man tvinga mig att jag ska hugga upp mitt liv hur som helst o anpassa mig efter honom för att han inte vill ha barnet mer än lite grann??
  • Anonym

Vi kör..pappan varannan helg och en kväll i veckan(den v han inte har barnet på helgen) DÅ blir det regelbundet och inte så långt mellan umgänget:)

• Anonym
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-22 20:15:33 följande:

Nä man kan inte tvinga nån men kan man tvinga mig att jag ska hugga upp mitt liv hur som helst o anpassa mig efter honom för att han inte vill ha barnet mer än lite grann??
    Inte om du har ensam vårdnad. Men ensam vårdnad,måste han ju godkänna. Men det kanske du redan har?

Det bästa är nog för barnet att pappan har vh..så att det inte blir 3 familjer barnet ska slussas runt till,kan jag tycka. 
    HUr gammalt är barnet? Här odkände de inte avlastningsfamilj under 3år. 
  • Anonym

Nä,de kan inte tvinga dig att ta ditt barn alls heller. Men man hoppas ju någon vill ha sitt barn såklart:)

• Anonym (desperat!)
    Anonym skrev 2012-07-22 20:15:37 följande:
    Vi kör..pappan varannan helg och en kväll i veckan(den v han inte har barnet på helgen) DÅ blir det regelbundet och inte så långt mellan umgänget:)
    han kan inte heller ha sitt barn mitt i veckan....
    han reglerar allt men enligt honom är det JAG som styr honom, förstår inte hur han får det till det förutom att jag berättat för honom hur barnet reagerat när det sovit hos honom.
    Anonym skrev 2012-07-22 20:17:47 följande:
    Inte om du har ensam vårdnad. Men ensam vårdnad,måste han ju godkänna. Men det kanske du redan har?

Det bästa är nog för barnet att pappan har vh..så att det inte blir 3 familjer barnet ska slussas runt till,kan jag tycka. 
    HUr gammalt är barnet? Här odkände de inte avlastningsfamilj under 3år. 
    jag har redan ensam vårdnad.
    barnet är 5 år.
    Anonym skrev 2012-07-22 20:18:37 följande:
    Nä,de kan inte tvinga dig att ta ditt barn alls heller. Men man hoppas ju någon vill ha sitt barn såklart:)
    jag vill jättegärna ha mitt barn! kan ha barnet på heltid också! det är denna grej med att jag inte kan styra mitt eget liv pga honom som är väldigt jobbigt. Om jag hade barnet på heltid så skulle jag kunna skaffa en avlastningsfamilj (som någon sa här så vill jag inte gärna slussa runt barnet i 3 olika familjer plus att jag behöver ha barnvakt när jag jobbar kvällar ibland..)
    Jag blir väldigt frustrerad över att HAN styr hela mitt liv "jag kan inte ha si, jag kan inte ha så, jag vill inte att det ska gå för många dagar si och så"
  • Anonym (been there)
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-22 20:15:33 följande:

Vaför kan du inte göra  något   "den varannan helg"    ert barn är hos/med    sin pappa?

Jag fick avlastningsfamilj utan att pappan informerades -  jag har ensam vårdnad.   Dock med förbehållet :  Råkar pappan höra av sig och vill träffa sitt barn har han första tjing.
  • Anonym (desperat!)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-22 20:24:33 följande:
    Vaför kan du inte göra  något   "den varannan helg"    ert barn är hos/med    sin pappa?

Jag fick avlastningsfamilj utan att pappan informerades -  jag har ensam vårdnad.   Dock med förbehållet :  Råkar pappan höra av sig och vill träffa sitt barn har han första tjing.
    för att jag jobbar helger också. försöker jobba när jag inte har barnet så att jag kan vara med barnet när jag är ledig för att det inte ska bli bortlämnat hela tiden.
    dessutom har han ju bara barnet en dag, inte ens hela dagen. så visst kan jag göra något just DEN TIDEN men det är ju inte så att jag kan åka iväg med nån kompis osv.
  • Mammiiis

Ring kommunens enhet "Familjerätten". Då kan ni få tid för ett samarbetssamtal. Det de kan hjälpa er med är att utifrån barnets perspektiv och era båda förutsättningar hitta bästa situationen för barnen. Jag tror att det är en jättebra lösning, då kan ni även få hjälp att skriva ner ett umgängesavtal om vad ni kommit överens om.

• Anonym (been there)
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-22 20:26:22 följande:
    för att jag jobbar helger också. försöker jobba när jag inte har barnet så att jag kan vara med barnet när jag är ledig för att det inte ska bli bortlämnat hela tiden.
    dessutom har han ju bara barnet en dag, inte ens hela dagen. så visst kan jag göra något just DEN TIDEN men det är ju inte så att jag kan åka iväg med nån kompis osv.
    Jobba helger och kvällar,  ha en pappa till barnet som det  är svårt att samarbeta   med om umgängestillfällena -  ja,  vet ganska väl hur det kan vara.   Ett   helt år  bestämde sig mitt ex att ha barnet de helger jag   INTE  arbetade =   hade i  princip INGEN  helg/INGEN   ledig barn med barnet.   Detta för att årsskiftet innebar två ojämna veckor i rad,   mitt arbetsschema gick efter jämna/ojämna veckor.   Han  körde   varannan helg utan att bry sig om mina skäl....

(när jag arbetade kväll hade jag en barnflicka hemma,  så då slapp barnet flänga runt till olika hem -  när  barnflickan var frisk...)
  • Anonym (desperat!)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-22 20:37:10 följande:
    Jobba helger och kvällar,  ha en pappa till barnet som det  är svårt att samarbeta   med om umgängestillfällena -  ja,  vet ganska väl hur det kan vara.   Ett   helt år  bestämde sig mitt ex att ha barnet de helger jag   INTE  arbetade =   hade i  princip INGEN  helg/INGEN   ledig barn med barnet.   Detta för att årsskiftet innebar två ojämna veckor i rad,   mitt arbetsschema gick efter jämna/ojämna veckor.   Han  körde   varannan helg utan att bry sig om mina skäl....

(när jag arbetade kväll hade jag en barnflicka hemma,  så då slapp barnet flänga runt till olika hem -  när  barnflickan var frisk...)
    har precis samma sits. jag jobbar när han har barnet, så jag har ingen ledig/ensamtid alls.
    Jag gör det gärna för BARNEN men när han gör det för att kontrollera mig så blir jag tokig!! Jag tycker inte att han ens ska ha rätten att bestämma nåt när "jag kan inte si och jag kan inte så" när jag vänder ut och in på mig sjläv. han behöver inte göra ett jävla skit för att ha barnet. han har barnet den dagen han är ledig, lämnar tillbaka hen på kvällen så han kan göra vad han känner för ändå!
  • Anonym

Det låter som om du gnäller för att det är jobbigt att ha barn.

• Anonym (desperat!)
    Anonym skrev 2012-07-24 11:02:39 följande:
    Det låter som om du gnäller för att det är jobbigt att ha barn.
    haha ja det gör jag. massor! ;)
  • Anonym
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-24 11:04:59 följande:
    haha ja det gör jag. massor! ;)
    Du har all rätt att ställa krav på pappan och kräva reglerat umgänge. Boka tid hos familjerätten för samarbetssamtal. Där kan du informera honom om att han får det umgänge han vill ha, och att du nu vill att det ska skrivas avtal om det. Sen, när du vet vad pappan kan anstränga sig till, kan du kontakta soc för avlastning.
  • Anonym (desperat!)
    Anonym skrev 2012-07-24 11:14:36 följande:
    Du har all rätt att ställa krav på pappan och kräva reglerat umgänge. Boka tid hos familjerätten för samarbetssamtal. Där kan du informera honom om att han får det umgänge han vill ha, och att du nu vill att det ska skrivas avtal om det. Sen, när du vet vad pappan kan anstränga sig till, kan du kontakta soc för avlastning.
    jag behöver egentligen inte avlastning i sig. JAg kan skaffa barnvakt någon gång när jag ska bort etc. Problemet är att jag inte känner någon här i stan och därav är det svårt att få till barnvakt.
    Jag umgås mer än gärna med mitt barn. Hela tiden om så är fallet men ibland är det faktiskt omöjligt att ha med barnet. Det är såna tillfällen som jag har svårt att få till något bra.
  • Anonym
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-24 12:51:20 följande:
    jag behöver egentligen inte avlastning i sig. JAg kan skaffa barnvakt någon gång när jag ska bort etc. Problemet är att jag inte känner någon här i stan och därav är det svårt att få till barnvakt.
    Jag umgås mer än gärna med mitt barn. Hela tiden om så är fallet men ibland är det faktiskt omöjligt att ha med barnet. Det är såna tillfällen som jag har svårt att få till något bra.
    Klart du behöver en kontaktfamilj om ni saknar nätverk där ni bor. Vad som helst kan hända som gör att barnet kan behöva vara med någon annan ett tag. En kontaktfamilj kan du ha regelbundet så att barnet blir trygg med dem.
Svar på tråden Tvingas till varannan vecka?