• Anonym

Tvingas till varannan vecka?

Tyvärr kan man välja att inte ha sitt barn alls. Om den andre(du i detta fallet) inte orkar själv,kan du ansöka om avlastningsfamilj. Men denna måste pappan godkänna. Kanske dags att prata tsm med familjerätten och försöka få till ett regelbundet schema?

• Anonym

Vi kör..pappan varannan helg och en kväll i veckan(den v han inte har barnet på helgen) DÅ blir det regelbundet och inte så långt mellan umgänget:)

• Anonym
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-22 20:15:33 följande:
    måste han godkänna om jag har ensam vårdnad??

jag har försökt men han vill inte gå dit...

Nä man kan inte tvinga nån men kan man tvinga mig att jag ska hugga upp mitt liv hur som helst o anpassa mig efter honom för att han inte vill ha barnet mer än lite grann??
    Inte om du har ensam vårdnad. Men ensam vårdnad,måste han ju godkänna. Men det kanske du redan har?

Det bästa är nog för barnet att pappan har vh..så att det inte blir 3 familjer barnet ska slussas runt till,kan jag tycka. 
    HUr gammalt är barnet? Här odkände de inte avlastningsfamilj under 3år. 
  • Anonym

Nä,de kan inte tvinga dig att ta ditt barn alls heller. Men man hoppas ju någon vill ha sitt barn såklart:)

• Anonym

Det låter som om du gnäller för att det är jobbigt att ha barn.

• Anonym
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-24 11:04:59 följande:
    haha ja det gör jag. massor! ;)
    Du har all rätt att ställa krav på pappan och kräva reglerat umgänge. Boka tid hos familjerätten för samarbetssamtal. Där kan du informera honom om att han får det umgänge han vill ha, och att du nu vill att det ska skrivas avtal om det. Sen, när du vet vad pappan kan anstränga sig till, kan du kontakta soc för avlastning.
  • Anonym
    Anonym (desperat!) skrev 2012-07-24 12:51:20 följande:
    jag behöver egentligen inte avlastning i sig. JAg kan skaffa barnvakt någon gång när jag ska bort etc. Problemet är att jag inte känner någon här i stan och därav är det svårt att få till barnvakt.
    Jag umgås mer än gärna med mitt barn. Hela tiden om så är fallet men ibland är det faktiskt omöjligt att ha med barnet. Det är såna tillfällen som jag har svårt att få till något bra.
    Klart du behöver en kontaktfamilj om ni saknar nätverk där ni bor. Vad som helst kan hända som gör att barnet kan behöva vara med någon annan ett tag. En kontaktfamilj kan du ha regelbundet så att barnet blir trygg med dem.
Svar på tråden Tvingas till varannan vecka?