Besviken på extra kilon som inte vill bort.
Ok, nu är det inte så många dagar sedan jag födde min otroligt underbara lilla son. (2 veckor)
Jag vägde mig så fort som vi kom hem från bb och jag kunde konstatera att jag gått ner ca 5 kg i samband med förlossningen. (Sonen vägde 3 kg av den vikten) Jag är lite osäker då jag inte vägde mig i slutet men räknar från den senaste vägningen. Jag vet alltså inte om jag gick upp ännu mer eller om jag började minska i vikt redan innan. Värmen gjorde bland annat så att jag inte direkt var hungrig.
Efter det har vikten stått helt stilla. Jag gick upp lite mer än 20 kg totalt under graviditeten så det finns en hel del att ta av om man så säger. Jag har fortfarande en massa vätska i kroppen som jag trodde skulle vara borta vid det här laget då BM fick det att låta som det. Det jobbiga är att nu känns det som att en stor del av vätskan har samlats runt höfterna och låren vilket gör att flera av de gravidkläder som jag haft hela graviditeten nu inte passar längre då de är för tighta?!
Jag känner mig dessutom besviken då jag läst i så många trådar om hur många kilon som bara rasade av andra den där första veckan efteråt. Visst har de inte kommit tillbaka till ursprungsvikten, men det har blivit lite mer än endast 5 kg som försvunnit...
Jag rör på mig med promenader etc och äter mindre (jag äter tills dess att jag blir mätt, mängden är ändå mindre än vad den brukade vara innan graviditeten) men ändå händer inget. Jag hel ammar vilket påstås också ska ha en inverkan på att få bort vikten enligt många källor. (fast jag vet de som påstår tvärt om också)
Någon som har några tips på vad man kan göra för att det ska hända lite?
Jag vill bara påpeka att jag vet att man inte når sin idealvikt på direkten, men efter att ha fått kommentarer även från BM om att viktökningen var kanske lite väl stor så vill man ändå kunna bli av med en del av den om man så säger. Jag vill gärna kunna använda lite fler klädesplagg igen. För jag vill gärna inte behöva köpa nya gravidkläder eller liknande nu efter att jag inte är gravid längre bara för att höfterna/ låren ska kunna få plats.