Inlägg från: Chicic |Visa alla inlägg
  • Chicic

Min 7-åring väger 41 kg

Hej! Jag vet inte vad jag ska göra... Jag & min man har två barn, två pojkar som är 7 & 9. Världens goaste såklart. 9-åringen är 138 cm lång o väger 32 kg, helt normalt alltså. Men 7-åringen är 132 cm lång och väger 41 kg... Han är stor. Fetma enligt BMI, och man ser ju att han är "för" stor också. Svårt att hitta kläder m.m. På måndag (om en vecka) ska vi till dietist för samtal. Har varit det en gång tidigare med honom men det gav inte så mycket, sonen var bara 4 år då. Nu har jag själv bett att få träffa dietist igen med sonen, då dietisten lättare kan få med honom i samtalet. Någon mer som har överviktigt barn som vill ge tips på hur ni motiverar barnet till motion och mindre stillasittande? Min 7-åring är väldigt glad för att sitta stilla och det blir mycket tjatande. Behöver lite pepp! Kram på er!

• Svar på tråden Min 7-åring väger 41 kg
  • Chicic

Ja, vi är ute och går flera kvällar i veckan och cyklar tillsammans så ofta vi hinner. Dricker aldrig läsk och har aldrig kakor, glass (jo, egen isglass gör jag av Fun Light ibland), brukar dock bli lite fredagsgodis när veckan är slut, men då får barnen varsin liten skål med begränsat innehåll. Problemet är dels i skolan, där han ibland går och tar mat TRE gånger, fast att vi pratat med skolpersonalen. Och när vi kommer bort, på kalasblir han som ett sockermonster och kastar sig över allt gott. Svårt!! Vi är hälsosamma, både jag och min man tränar regelbundet och lagar middag varje kväll (vi äter inte bara mackor och snabbmat ). Ville höra om det fanns fler med överviktiga barn här?

Svar på tråden Min 7-åring väger 41 kg