• Chicic

Min 7-åring väger 41 kg

Hej! Jag vet inte vad jag ska göra... Jag & min man har två barn, två pojkar som är 7 & 9. Världens goaste såklart. 9-åringen är 138 cm lång o väger 32 kg, helt normalt alltså. Men 7-åringen är 132 cm lång och väger 41 kg... Han är stor. Fetma enligt BMI, och man ser ju att han är "för" stor också. Svårt att hitta kläder m.m. På måndag (om en vecka) ska vi till dietist för samtal. Har varit det en gång tidigare med honom men det gav inte så mycket, sonen var bara 4 år då. Nu har jag själv bett att få träffa dietist igen med sonen, då dietisten lättare kan få med honom i samtalet. Någon mer som har överviktigt barn som vill ge tips på hur ni motiverar barnet till motion och mindre stillasittande? Min 7-åring är väldigt glad för att sitta stilla och det blir mycket tjatande. Behöver lite pepp! Kram på er!

• Svar på tråden Min 7-åring väger 41 kg
  • ica

Oj! Har ni en bra läkare till pojken? Det borde vara steg ett. Annars är det väl bara att familjen gör saker tillsammans. Fysisk aktivitet. Vad som helst. Cykelutflykter, simma, brännboll osv. Sen är det bara att se till att det enbart finns nyttig mat hemma och inget snack och godis. Och ingen läsk.
    Så skulle jag göra om jag var i din sits.

Lycka till!

• Vinterankan

Har inget överviktigt barn men jag förstår inte riktigt varför du tycker det är viktigt att sonen är med och träffar dietisten. Det är ert ansvar att se till att ert barn är hälsosamt, en 7-åring ska inte behöva ta det ansvaret eller på något sätt känna någon egen skuld i det. 

Vad som är viktigt är väl att det blir lika för hela familjen och inte att han på något sätt behandlas annorlunda så att han känner att det är orättvist på något sätt. Istället för att tjata på honom att han ska ut och röra på sig, så gå ut och gör något tillsammans. Om inte han får ta två tallrikar mat så ska ingen annan göra det heller. Angående mat så tror jag det är bra att man lägger upp färdiga tallrikar med lagom stora portioner åt hela familjen och om man vill ha mer när man ätit upp så är det bara sallad som står framme på bordet.  

• Vinterankan
    ica skrev 2012-07-23 11:51:03 följande:
    Oj! Har ni en bra läkare till pojken? Det borde vara steg ett. Annars är det väl bara att familjen gör saker tillsammans. Fysisk aktivitet. Vad som helst. Cykelutflykter, simma, brännboll osv. Sen är det bara att se till att det enbart finns nyttig mat hemma och inget snack och godis. Och ingen läsk.
    Så skulle jag göra om jag var i din sits.

Lycka till!
    Ja just det. Inget onyttigt hemma såklart och det enda som dricks är vatten och mjölk. Om ni vuxna vill ha något annat så får ni ta det när barnen somnat. 
  • ica
    Vinterankan skrev 2012-07-23 11:52:08 följande:
    Har inget överviktigt barn men jag förstår inte riktigt varför du tycker det är viktigt att sonen är med och träffar dietisten. Det är ert ansvar att se till att ert barn är hälsosamt, en 7-åring ska inte behöva ta det ansvaret eller på något sätt känna någon egen skuld i det. 

Vad som är viktigt är väl att det blir lika för hela familjen och inte att han på något sätt behandlas annorlunda så att han känner att det är orättvist på något sätt. Istället för att tjata på honom att han ska ut och röra på sig, så gå ut och gör något tillsammans. Om inte han får ta två tallrikar mat så ska ingen annan göra det heller. Angående mat så tror jag det är bra att man lägger upp färdiga tallrikar med lagom stora portioner åt hela familjen och om man vill ha mer när man ätit upp så är det bara sallad som står framme på bordet.  
    Som du skriver så är det ett vuxenproblem. Kom bara på att han kanske tröstäter. Är det nåt som inte är det som det ska kanske? Har han kompisar och trivs han i skolan mm.
  • Fru Zäll

Studsmatta!! säger jag bara, jätte bra motion och så har dom kul oxå=)

Sedan är det ju vi vuxna som får sätta gränser som att barnen inte äter mellan målen , godis på bara t.ex lördagar mycket frukt och sådant. Ut på cykel turer och sådant med familjen. är ju vi föräldrar som får ordna upp det helt enkelt. 

• MSörensen
    Vinterankan skrev 2012-07-23 11:52:08 följande:

Mycket bra skrivet !
  • Chicic

Ja, vi är ute och går flera kvällar i veckan och cyklar tillsammans så ofta vi hinner. Dricker aldrig läsk och har aldrig kakor, glass (jo, egen isglass gör jag av Fun Light ibland), brukar dock bli lite fredagsgodis när veckan är slut, men då får barnen varsin liten skål med begränsat innehåll. Problemet är dels i skolan, där han ibland går och tar mat TRE gånger, fast att vi pratat med skolpersonalen. Och när vi kommer bort, på kalasblir han som ett sockermonster och kastar sig över allt gott. Svårt!! Vi är hälsosamma, både jag och min man tränar regelbundet och lagar middag varje kväll (vi äter inte bara mackor och snabbmat ). Ville höra om det fanns fler med överviktiga barn här?

• FruBlöjor

NU på tv4 visar de en amerikansk serie om tjocka människor. Där finns det ett barn som blir mobbad osv pga sin övervikt.
    Hjärtskärande.

• Lexie73

är i samma sits fast jag med min dotter. Min dotter har alltid varit liten och smal/normal men för 1,5 år sedan när hon gick i 1:an blev hon mobbad + att det började pratas om att om skulle få gå om 1:an (för att hon inte klarade att läsa flytande). Då var det som om att man tryckte på en knapp..... hon gick upp massor på en väldig kort tid. Nu är hon ca 1,30 och väger 37 kg.
    Nu har hon fått gått om med en klass som hon trivs med och lärare som är jättebra. Jag trodde att hon skulle gå ner igen, men det har hon inte gjort. Hon tränar karate 2ggr i veckan och den träningen är väldigt fysik jobbig + gympan i skolan. Men hon går inte ner :( och äter gör hon inte heller mycket.

Vi har haft henne till en spec. läkare som inte ingav nått förtroende. För det första var det bara att strypa hennes mat intag. Han tyckte på fullaste allvar att det skulle räcka med att äta en lite potatis o en halv fisk osv till lunchen och karate är ingen fysik träning. Själv var han (läkaren) lika tjock som han var lång..... (kände att djävulen i mig tänkte att han kanske skulle pröva sina egna råd)
    Sa till honom att jag ville ha en dietist kontakt innan jag började "svälta"  barnet..... grejen är att jag själv arbetar med kost/spec.kost så jag är kunnig inom området. Dottern skulle se ut som hon gör om hon ex tröst åt eller alltid hade nått godis i munnen... men så är inte fallet. Har inte fått nån dietist ännu...

Just  nu har jag ingen aning om hur vi ska komma vidare för att hjälpa dottern på bästa sett. :(

• Lexie73
    Lexie73 skrev 2012-07-23 12:11:00 följande:
    är i samma sits fast jag med min dotter. Min dotter har alltid varit liten och smal/normal men för 1,5 år sedan när hon gick i 1:an blev hon mobbad + att det började pratas om att om skulle få gå om 1:an (för att hon inte klarade att läsa flytande). Då var det som om att man tryckte på en knapp..... hon gick upp massor på en väldig kort tid. Nu är hon ca 1,30 och väger 37 kg.
    Nu har hon fått gått om med en klass som hon trivs med och lärare som är jättebra. Jag trodde att hon skulle gå ner igen, men det har hon inte gjort. Hon tränar karate 2ggr i veckan och den träningen är väldigt fysik jobbig + gympan i skolan. Men hon går inte ner :( och äter gör hon inte heller mycket.

Vi har haft henne till en spec. läkare som inte ingav nått förtroende. För det första var det bara att strypa hennes mat intag. Han tyckte på fullaste allvar att det skulle räcka med att äta en lite potatis o en halv fisk osv till lunchen och karate är ingen fysik träning. Själv var han (läkaren) lika tjock som han var lång..... (kände att djävulen i mig tänkte att han kanske skulle pröva sina egna råd)
    Sa till honom att jag ville ha en dietist kontakt innan jag började "svälta"  barnet..... grejen är att jag själv arbetar med kost/spec.kost så jag är kunnig inom området. Dottern skulle se ut som hon gör om hon ex tröst åt eller alltid hade nått godis i munnen... men så är inte fallet. Har inte fått nån dietist ännu...

Just  nu har jag ingen aning om hur vi ska komma vidare för att hjälpa dottern på bästa sett. :(
    Det blev inte hjälp till dig.....

Lite tips om hur vi har gjort:
    Köpt studsmatta..... där studsar hela familjen och leker fram "träningen" Ute och går gör vi mycket... ute i skogen.
    Försöker leka fram "träningen" spelar fotboll, busar osv 
    OBS INGEN läsk för där är en väldig farlig faktor 
  • Flo

Låt honom dricka mycket vatten varje dag och se till att det finns t.ex morötter hemma som han kan tugga på om det är så att han tröstäter. Förövrigt har jag inga andra råd än att gå till läkaren eller dietist.

• Lexie73

Jag tycker att ni ska till dietisten, kanske det finns nått man har missat eller så kanske hon har tips om att tänka på ett annat sett 

• vaniljte

JÄTTEBRA att du tar tag i det här, och att ni går till en dietist! Det gör väl ingenting om han följer med, även om det här faktiskt är ditt huvudansvar. 

Studsmatta, som några tidigare nämnt, är ju en strålande idé. Men för att uppnå bästa resultat måste ni nog lägga om hans kost. Håll koll på kalorier! 

Fredagsgodis, säger du. Bra att de har en begränsad mängd. Nu vet jag inte hur mycket den mängden är eller vad det är för någonting han får. Prova nyttigare och kalorisnålare snacks. Varför inte vindruvor? Gurk- och morotsstavar, kanske med en dipp gjord av kalorisnål yoghurt ex. light-turkisk yoghurt (istället för gräddfil)? Vattenmelon, honungsmelon, jordgubbar - smaskigt! Lightpopcorn, istället för vanlig popcorn. Lightläsk innehåller i princip noll kcal, så det kan du låta honom unna sig! Blir fredagsgodis till lördagsgodis också? Hur ser söndagarna ut?

Antar att ni inte går på kalas ideligen, men prata med honom och säg åt honom att han inte får äta så mycket sött. Kanske kan låta grymt - men du är vuxen och ska sätta gränser. Annars gör du honom en björntjänst. Angående problemet med att han tar för många portioner i skolan, bör du återigen prata med skolpersonalen. Prata med pojken om det också.

Enligt din beskrivning verkar ni äta nyttigt, fortsätt med det! Låt honom inte dricka för mycket mjölk - mjölk innehåller rätt mycket kcal. Vatten är bättre. Mycket grönsaker! Lägg upp maten åt honom, en normalstor portion för en sjuåring, och om han är mer hungrig efter han ätit upp får han äta mer grönsaker.
    Jag själv var ett mycket överviktigt barn, så jag vet hur det kan kännas. Jag önskar att mina föräldrar hade tagit tag i problemet när jag var liten, så att jag slapp kämpa mig ner i vikt när jag blev äldre. Det var en plåga att vara så tjock. Hjälp honom NU, och stoppa inte huvudet i sanden. Stort lycka till. :)

• mpermper

Jo - jag tycker absolut sonen ska med till dietisten. Även om det är de vuxnas ansvar, som flera skriver, så är man inte tillsammans med sin 7-åring hela tiden. Det kan vara frågan om tröstätning t ex - det vet man inte. Bra också att 7-åringen själv är med på noterna när det gäller något som rör honom i allra högsta grad.

• NICU

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Fetma-hos-barn/

Förebygga fetma hos barn

Det är viktigt med goda måltidsrutiner. Låt ditt barn börja dagen med att äta en ordentlig frukost. Många barn med fetma äter lite till frukost och lunch, men desto mer under eftermiddag och kväll. Det är bra att äta huvudmålen vid samma tid varje dag. Då blir inte suget så stort mellan måltiderna. Barn ska – precis som vuxna – äta mycket frukt, grönsaker, fisk och fullkornsprodukter. Undvik mat med stor andel mättat fett och använd hellre omättade fetter. Alla barn behöver röra på sig dagligen. Ett träningstillfälle i veckan räcker inte. Att promenera till skolan i stället för att åka bil eller buss kan vara ett sätt. Att dra ned på tv-tittandet till max en timme per dag är ett annat. Svenska barn är ofta stillasittande på helgerna. Försök att göra aktiviteter tillsammans med barnen lördagar och söndagar så att de rör på sig lite mer. Tänk på att barn gör av med mindre energi än vi tror när de rör på sig. Undvik därför att rutinmässigt ge ditt barn drycker med socker i, glass och andra sötsaker i samband med fysisk aktivitet. Vatten är den bästa törstsläckaren. Ställ krav på förskola, skola och fritids så att de erbjuder barnen bra mat med fullkornsbröd, färsk frukt och grönsaker och undviker alla typer av sötsaker och mat med mättat fett.
Svar på tråden Min 7-åring väger 41 kg