• ica

Min 7-åring väger 41 kg

Oj! Har ni en bra läkare till pojken? Det borde vara steg ett. Annars är det väl bara att familjen gör saker tillsammans. Fysisk aktivitet. Vad som helst. Cykelutflykter, simma, brännboll osv. Sen är det bara att se till att det enbart finns nyttig mat hemma och inget snack och godis. Och ingen läsk.
    Så skulle jag göra om jag var i din sits.

Lycka till!

• ica
    Vinterankan skrev 2012-07-23 11:52:08 följande:
    Har inget överviktigt barn men jag förstår inte riktigt varför du tycker det är viktigt att sonen är med och träffar dietisten. Det är ert ansvar att se till att ert barn är hälsosamt, en 7-åring ska inte behöva ta det ansvaret eller på något sätt känna någon egen skuld i det. 

Vad som är viktigt är väl att det blir lika för hela familjen och inte att han på något sätt behandlas annorlunda så att han känner att det är orättvist på något sätt. Istället för att tjata på honom att han ska ut och röra på sig, så gå ut och gör något tillsammans. Om inte han får ta två tallrikar mat så ska ingen annan göra det heller. Angående mat så tror jag det är bra att man lägger upp färdiga tallrikar med lagom stora portioner åt hela familjen och om man vill ha mer när man ätit upp så är det bara sallad som står framme på bordet.  
    Som du skriver så är det ett vuxenproblem. Kom bara på att han kanske tröstäter. Är det nåt som inte är det som det ska kanske? Har han kompisar och trivs han i skolan mm.
Svar på tråden Min 7-åring väger 41 kg