• Anonym (dumheter)

Var på 18-månaders kontroll, dumheter!

Igår var jag med min 18-månaders på kontroll.
    Bvc kollade vad hon kunde, plockade fram klossar, ritblock, pennor och frågade var är näsan/munnen, bad mig ropa på barnet, be hämta en leksak, vela veta hur många ord hon kan, se hur hon går osv.
    Fick ett utmärkt "betyg", enda hon klagade på var att jag måste träna var är näsan/munnen för det gör inte mitt barn och så tyckte hon att jag försummar hennes chanser att tala rent språk då jag lär 2 olika språk, trots att jag hade jättebra svenska, hon sa att hon kommer prata bebisspråk längre, otydligt och enstaka ord, men ordentliga meningar kommer ta tid.
    Sen påpekade bvc att jag varit lat på att träna motoriken, mitt barn satte sig upp, stod själv, gick osv efter 1 år och var klar 1 år och 3 månader gammal.
    Hon kan gå, springa, backa, gå i trappor och upp/ner ur soffan osv så är inget fel i hur hon rör sig.

Varför ska barn betygsättas? Alla är ju unika! Dumheter!
    Jag kommer byta bvc, känner att jag blev riktigt besviken och stressad att lära henne allt till 2-års kontrollen.
    Jag tål kritik men jag låter MITT barn utvecklas som den vill!

• Svar på tråden Var på 18-månaders kontroll, dumheter!
  • Dreaming01

Vår Bvc är väldigt positiv till att vi ska lära vår tjej två språk när det är tid för henne att börja prata

• Anonym

18-månaderskontrollen är inte till för att betygsätta barn. Alla kontroller på bvc är till för att leta efter utvecklingsavvikelser - kort sagt letar man efter tecken på cp, autism, utvecklingsstörning, hörselnedsättning eller allvarlig sjukdom. Det är därför man väger barn, kollar att de kan vända sig, sitta, vinka, prata osv. Det är därför vi tittar på ögonkontakt, frågar efter låtsaslek, kollar talutveckling etc.  

När jag har sett barn på 18-månaderskontrollen som tex inte har tio ord så funderar jag på varför. Är det här ett alldeles normalutvecklat barn som interagerar med mig och sin förälder, som förstår vad som sägs och som ger normal ögonkontakt (ja, i normal ingår att vara fullständigt avig mot läkaren och avsky främlingar)? Eller är det ett barn som har andra tecken på språkliga avvikelser och som behöver utredas? Hör barnet?? 

Om det är ett barn som inte går - vilket man "ska" kunna vid 18 månader så får man titta bakåt på de andra motoriska milstolparna och göra en vanlig kroppslig undersökning för att se så att ungen inte behöver kontakt med sjukgymnast eller liknande - majoriteten är bara helt normalt sena barn som börjar gå om ett par tre veckor, men en del har faktiskt ett motoriskt handikapp som börjar synas.

Osv.

Om man har en bvc-ssk som bara ser målstolparna i bvc-programmet som något som ska prickas av utan att tänka så ska man nog byta, ja. Men det är dumt att totalt avfärda hela bvc-programmet som idioti - det är en god hjälp för att tidigt hitta barn som behöver stöd.

/barnläkare som älskade att ha bvc     

• Anonym (dumheter)
    puss skrev 2012-07-25 09:31:20 följande:
    "backa"??
    Gå baklänges säger man annars.
    Men backa lät sött.
    hehe jo man gör det väl
  • Lena
    Anonym (dumheter) skrev 2012-07-25 08:37:57 följande:
    Jag lär barnet engelska, har haft det som hemmaspråk och bott i Sverige sedan jag föddes.
    Den engelska är det kanske inte något fel på men du skriver inte korrekt svenska så jag är tveksam till att du talar korrekt så där kan behövas hjälp av någon som talar korrekt svenska, barnets pappa?
  • Anonym (dumheter)
    Lena skrev 2012-07-25 09:36:42 följande:
    Den engelska är det kanske inte något fel på men du skriver inte korrekt svenska så jag är tveksam till att du talar korrekt så där kan behövas hjälp av någon som talar korrekt svenska, barnets pappa?
    jag har gått i svensk skola och fått VG i svenska, min grammatik brister ibland och det är jag medveten om, barnet har en svensk pappa, släkt med mera så jag är inte orolig
  • Virus85

Tror inte ett dugg på att de försämrar barnets språk tror mer på att de är bra att dom lär sig tidigt barn på min sons dagis prata sitt språk med sina föräldrar och svenska på dagis och märker inte att dom prata sämre för det

• Virus85

Sen va jag ca 4 år när jag sa mina första ord hade inget intresse av att börja prata tidigare ;)

• Lavish

Äh låter ju jättefjantigt. Den där sköterskan har nog mest träffat friska och välutvecklade barn och fått tråkigt och utvecklat dessa betyg och tillsägelser för att ha nått att göra.

Enda anledningen att be föräldrarna om något särskilt är väl om barnet ligger alarmerande efter i utvecklingen i något viktigt? Att kalla föräldern lat ska man väl aldrig göra.

Låter ju som du har en pigg och normal unge som kan allt man kan hoppas på och lite till av en 18 månaders. Vad kommer hända om hon inte vet var mun eller näsa är vid 18 månader? Kommer jorden gå under? Hon lär väl lära sig det när språket utvecklas mer, vilket det ju verkar göra normalt.

• Anonym

Fast det där om språket har hon ju alldeles rätt i, ring valfri logoped och fråga.
    Det är INTE skadligt för ett barn att att lära sig flera språk redan från början, det som är skadligt är att en och samma person pratar olika språk med det lilla barnet.
    Man ska vara konsekvent.

Om du vill att ditt barn ska lära sig engelska så ska du konsekvent enbart prata engelska med barnet de första åren och låta mannen prata svenska.

När du pratar både och blir barnet förvirrat och kan inte särskilja de olika språken. Ena dagen heter det äpple och andra dagen heter det apple, blir ju helt förvirrat i huvudet, det borde du ju kunna förstå?

Har du som förälder dessutom ett ofullständigt språk som du försöker lära barnet så förstör du även möjligheterna för barnet att lära sig språket rätt senare i livet.

• Virus85

Fast jag vet flera st som prata två språk med sina barn och dom har inte tagit någon skada av de...

Svar på tråden Var på 18-månaders kontroll, dumheter!