• Anonym (dumheter)

Var på 18-månaders kontroll, dumheter!

Igår var jag med min 18-månaders på kontroll.
    Bvc kollade vad hon kunde, plockade fram klossar, ritblock, pennor och frågade var är näsan/munnen, bad mig ropa på barnet, be hämta en leksak, vela veta hur många ord hon kan, se hur hon går osv.
    Fick ett utmärkt "betyg", enda hon klagade på var att jag måste träna var är näsan/munnen för det gör inte mitt barn och så tyckte hon att jag försummar hennes chanser att tala rent språk då jag lär 2 olika språk, trots att jag hade jättebra svenska, hon sa att hon kommer prata bebisspråk längre, otydligt och enstaka ord, men ordentliga meningar kommer ta tid.
    Sen påpekade bvc att jag varit lat på att träna motoriken, mitt barn satte sig upp, stod själv, gick osv efter 1 år och var klar 1 år och 3 månader gammal.
    Hon kan gå, springa, backa, gå i trappor och upp/ner ur soffan osv så är inget fel i hur hon rör sig.

Varför ska barn betygsättas? Alla är ju unika! Dumheter!
    Jag kommer byta bvc, känner att jag blev riktigt besviken och stressad att lära henne allt till 2-års kontrollen.
    Jag tål kritik men jag låter MITT barn utvecklas som den vill!

• Svar på tråden Var på 18-månaders kontroll, dumheter!
  • Anonym (Språkforskare)

Nej, det är inte skadligt att växla språk med ett barn, och barnet kommer inte få svårare att lära sig ett korrekt språk för att förälderns språk inte är korrekt om det rör sig om ett språk som finns runt omkring i samhället. Däremot blir det svårare för barnet att lära sig minoritetsspråket (i detta fall engelska) om man växlar mellan två språk. 

• Anonym (oj)
    Anonym skrev 2012-07-25 09:34:15 följande:
    18-månaderskontrollen är inte till för att betygsätta barn. Alla kontroller på bvc är till för att leta efter utvecklingsavvikelser - kort sagt letar man efter tecken på cp, autism, utvecklingsstörning, hörselnedsättning eller allvarlig sjukdom. Det är därför man väger barn, kollar att de kan vända sig, sitta, vinka, prata osv. Det är därför vi tittar på ögonkontakt, frågar efter låtsaslek, kollar talutveckling etc.  

När jag har sett barn på 18-månaderskontrollen som tex inte har tio ord så funderar jag på varför. Är det här ett alldeles normalutvecklat barn som interagerar med mig och sin förälder, som förstår vad som sägs och som ger normal ögonkontakt (ja, i normal ingår att vara fullständigt avig mot läkaren och avsky främlingar)? Eller är det ett barn som har andra tecken på språkliga avvikelser och som behöver utredas? Hör barnet?? 

Om det är ett barn som inte går - vilket man "ska" kunna vid 18 månader så får man titta bakåt på de andra motoriska milstolparna och göra en vanlig kroppslig undersökning för att se så att ungen inte behöver kontakt med sjukgymnast eller liknande - majoriteten är bara helt normalt sena barn som börjar gå om ett par tre veckor, men en del har faktiskt ett motoriskt handikapp som börjar synas.

Osv.

Om man har en bvc-ssk som bara ser målstolparna i bvc-programmet som något som ska prickas av utan att tänka så ska man nog byta, ja. Men det är dumt att totalt avfärda hela bvc-programmet som idioti - det är en god hjälp för att tidigt hitta barn som behöver stöd.

/barnläkare som älskade att ha bvc     

Shit,mitt barn måste vara störd på så många plan!!!

Han är 17 månader,går inte helt själv och TALAR inte 10 ord!

Han förstår många ord på 2 olika språk men är inte så avancerad som du vill att en 18 månaders ska vara...   
  • chrissepisse
    Anonym (oj) skrev 2012-07-25 17:26:21 följande:

Han förstår många ord på 2 olika språk men är inte så avancerad som du vill att en 18 månaders ska vara...   

Men hen skriver ju att de tittar på helheten, eller hur? Om barnet inte talar tio ord, vilket min yngste inte heller gjorde vid den åldern, så funderar BVC på om det kan vara orsakat av någon avvikelse t ex en hörselnedsättning. Om ditt barn, precis som mitt gjorde, hänger med bra och förstår när man pratar med honom så är det ju inte oroväckande att han inte säger så många ord. Det ska ju vara en helhetsbedömning av barnets utvecklingsnivå och det tror jag att de flesta som jobbar på BVC är medvetna om (även om det säkert finns stolpskott där med).
  • Anonym

man lär sig alltid minoritetsspråket sämre än det språket som finns tex i skolan och samhället runtomkring så att TS pratar båda med barnet kommer inte påverkar just den saken, det kommer bli så ändå.

• Lavish
    Anonym (Språkforskare) skrev 2012-07-25 17:25:57 följande:
    Nej, det är inte skadligt att växla språk med ett barn, och barnet kommer inte få svårare att lära sig ett korrekt språk för att förälderns språk inte är korrekt om det rör sig om ett språk som finns runt omkring i samhället. Däremot blir det svårare för barnet att lära sig minoritetsspråket (i detta fall engelska) om man växlar mellan två språk. 
    Precis, har väldigt svårt att tro att TS barn skulle ha svårt att lära sig svenska för att mamman inte talar svenska helt perfekt (men fullt förståeligt).
  • Anonym (bra)
    Anonym skrev 2012-07-25 09:34:15 följande:
    18-månaderskontrollen är inte till för att betygsätta barn. Alla kontroller på bvc är till för att leta efter utvecklingsavvikelser - kort sagt letar man efter tecken på cp, autism, utvecklingsstörning, hörselnedsättning eller allvarlig sjukdom. Det är därför man väger barn, kollar att de kan vända sig, sitta, vinka, prata osv. Det är därför vi tittar på ögonkontakt, frågar efter låtsaslek, kollar talutveckling etc.  

När jag har sett barn på 18-månaderskontrollen som tex inte har tio ord så funderar jag på varför. Är det här ett alldeles normalutvecklat barn som interagerar med mig och sin förälder, som förstår vad som sägs och som ger normal ögonkontakt (ja, i normal ingår att vara fullständigt avig mot läkaren och avsky främlingar)? Eller är det ett barn som har andra tecken på språkliga avvikelser och som behöver utredas? Hör barnet?? 

Om det är ett barn som inte går - vilket man "ska" kunna vid 18 månader så får man titta bakåt på de andra motoriska milstolparna och göra en vanlig kroppslig undersökning för att se så att ungen inte behöver kontakt med sjukgymnast eller liknande - majoriteten är bara helt normalt sena barn som börjar gå om ett par tre veckor, men en del har faktiskt ett motoriskt handikapp som börjar synas.

Osv.

Om man har en bvc-ssk som bara ser målstolparna i bvc-programmet som något som ska prickas av utan att tänka så ska man nog byta, ja. Men det är dumt att totalt avfärda hela bvc-programmet som idioti - det är en god hjälp för att tidigt hitta barn som behöver stöd.

/barnläkare som älskade att ha bvc     

Jag tycker att ni gör ett viktigt jobb! Det kan vara känsligt som förälder att behöva känna att ens barn är annorlunda eller sent i utvecklingen, men ibland kan det faktiskt behöva göras en utredning. Mitt barn fångades upp på 18-månaderskontrollen och det är jag glad för. Vid närmaste anblick kanske barnet ser normalt ut, men när ni frågar allt som ni gör om språk, mat, sömn, samspel osv så fångas många barn som är avvikande upp och kan få rätt hjälp. 
  • Anonym (#12)
    Anonym (oj) skrev 2012-07-25 17:26:21 följande:

Fast det handlar ju inte om hur avancerad jag eller någon annan "vill" att din unge ska vara. Det handlar om barns normala utveckling - att den absoluta majoriteten av barn har lärt sig gå utan stöd vid 18 månader, så de barnen som inte går då lönar det sig att uppmärksamma.

Och du skulle bara veta hur många 18-månaders jag har sett tulta in på undersökningsrummet med föräldrar som sa "ja tänk, hon lärde sig igår!".  Vad gäller språk så har jag träffat många som säger "nej, hon kan inte tio ord!"  Nehe, säger jag då - men kan hon några ord?

"Ja, hon säger ju mamma. Och pappa. Titta, ibland... och tacktack. Och så fort vi ser en hund så säger hon vovov och ädää säger hon ju när hon pekar på något, det är nog vadärdet..." osv. Plötsligt visar det sig att barnet talar 7-8 ord men att föräldrarna inte riktigt tänkt på det. Då är jag inte bekymrad, för det är ett barn som har ett språk och ett ordförråd som håller på att byggas upp.

Om föräldern säger att "Nej, hon säger inga ord, hon har sagt mamma några gånger men annars är det mest skrik och ÖÖÖÖH! om hon vill något" - DÅ drar jag igång en utredning.        
  • Anonym (logoped)
    Anonym (Språkforskare) skrev 2012-07-25 17:25:57 följande:
    Håller med! Jag skulle råda dig ts att hålla dig till sitt modersmål för att stärka det hos barnet, svenska kommer bli stark ändå eftersom barnet kommer "bada" i den i samhället. Vill du bara prata svenska så kommer barnet lära sig det utmärkt oavsett hur knagglig din är (fast jag tycker inte det verkar vara något fel på den utifrån när du skriver). Vill du blanda språk så kommer det gå bra det med, men det ger barnet mindre exponering för det andra språket och gör det svagare. 

Majoriteten av jordens befolkning är flerspråkiga och det finns i princip bara fördelar med att lära sig mer än ett språk! 
  • Anonym (dumheter)
    Anonym (logoped) skrev 2012-07-26 09:20:50 följande:
    Håller med! Jag skulle råda dig ts att hålla dig till sitt modersmål för att stärka det hos barnet, svenska kommer bli stark ändå eftersom barnet kommer "bada" i den i samhället. Vill du bara prata svenska så kommer barnet lära sig det utmärkt oavsett hur knagglig din är (fast jag tycker inte det verkar vara något fel på den utifrån när du skriver). Vill du blanda språk så kommer det gå bra det med, men det ger barnet mindre exponering för det andra språket och gör det svagare. 

Majoriteten av jordens befolkning är flerspråkiga och det finns i princip bara fördelar med att lära sig mer än ett språk! 
    Jag har valt att prata enbart mitt språk när barnet och jag är ensamma, annars blandar jag, säger ett ord på engelska och efteråt på svenska eller så bara svenska för att underlätta att bli förstådd runtikring oss om jag skulle behöva hjälp eller när barnet blir hemskt arg och ingen förstår varför och jag känner själv att det är inte vidare trevligt om någon pratar ett annat språk när jag är med och jag inte kan.
  • Anonym (bra)
    Anonym (logoped) skrev 2012-07-26 09:20:50 följande:

Får jag fråga en grej? Jag har en 18 månaders som inte säger något än. Vi är tvåspråkiga. Vilket språk ska vi prata med barnet?

Jag och pappan talar pappans hemspråk med varandra eftersom jag är flytande på det, utan brytning. Han själv talar svenska med brytning. Syskonen pratar också hemspråket med barnet. Barnpsykologen har sagt till mig att jag bara ska prata svenska med barnet, men det känns onaturligt för mig i och med att resten av familjen inte gör det.
    Ute och på dagis är det svenska som gäller. 
Svar på tråden Var på 18-månaders kontroll, dumheter!