• Anonym

Hudsvamp, hjälp!!

Jag upptäckte för ca 2 veckor sedan att jag fått en massa små små vita prickar lite överallt på mina lår. Googlade lite och fick svaret att det var hudsvamp. Gick ner till apoteket där dom tipsade Selsun. Ett medel man tvättar sig med istället för tvål i ca fyra veckors tid. Har använt det i en vecka nu och det har blivit mer prickar på låren men nu också på smalbenen. Vet inte vad jag ska ta mig till, känns så äckligt och börjar få smått panik när det blir MER trots behandling.

Det finns ett annat medel på apoteket, Fungoral. Kanske jag ska testa det?

Någon här som vet vad jag kan göra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hudsvamp, hjälp!!
  • Anonym (xx)

Jag fick hudsvamp för något år sedan. Dem sa att det inte var smittsamt. Men jag hade aldrig haft det förr och min sambo som jag precis träffade då hade det. Vi använde fungoral....jag har aldrig fått tillbaka det.

• vivianne

Jag gick till doktorn med min hudsvamp. Fick utskrivet mjällschampo, instruktioner är att smörja alla fläckar med schampot, låta sitta kvar en kvart och sen skölja/duscha av. Detta ska göras två ggr/vecka. Dessutom ska jag vara extra noga med att smörja hela kroppen med vanlig hudkräm (se huden som ett stort organ som behöver tas om hand).

Efter en vecka är de nästan borta även om läkaren varnade att det kan ta tid.

Schampot jag fick heter Ketoconazol Actavis. Men jag förstod på apoteketspersonalen att det var ett av flera alternativ och det de hade inne. Aktivt ämne är tydligen ketokonazol. Kanske finns det receptfritt.

Lycka till!

• Anonym

Hej tack för svar.

Jag ska gå ner till apoteket idag och köpa Fungoral tänkte jag. Men jag har en fråga.. när man lägger på det, ska det vara på torr hud då? För det som jag använt hittills har jag använt istället för tvål, alltså på blöt hud, det är kanske därför det inte hjälpt då tänkte jag? Sedan jag skrev tråden har jag fått ytterliggare ett par fläckar, kan nog inte räkna alla fläckar nu som jag har på benen. :S

• niky40
    Anonym skrev 2012-07-28 10:01:47 följande:
    Hej tack för svar.

Jag ska gå ner till apoteket idag och köpa Fungoral tänkte jag. Men jag har en fråga.. när man lägger på det, ska det vara på torr hud då? För det som jag använt hittills har jag använt istället för tvål, alltså på blöt hud, det är kanske därför det inte hjälpt då tänkte jag? Sedan jag skrev tråden har jag fått ytterliggare ett par fläckar, kan nog inte räkna alla fläckar nu som jag har på benen. :S

Jag har använt på torr hud. Mina är nästan borta!
  • Anonym (xx)
    Hej tack för svar.

Ja, torr hud tror jag nog jag hade. Skulle sitta i i flera timmar första gången. Tror t.o.m. att jag sov med det första gången. Sedan använde jag det i duschen och det skulle sitta på i x antal minuter. Fråga på apoteket. Dem brukar veta.
  • vivianne
    Hej tack för svar.

Jag använde mjällschampot på torr hud.

Kom på att du inte ska sola på fläckarna då det kan ge permanenta pigmentfläckar. Hög solskyddsfaktor alltså.
  • Anonym
    Anonym (xx) skrev 2012-07-28 10:31:14 följande:
    Ja, torr hud tror jag nog jag hade. Skulle sitta i i flera timmar första gången. Tror t.o.m. att jag sov med det första gången. Sedan använde jag det i duschen och det skulle sitta på i x antal minuter. Fråga på apoteket. Dem brukar veta.
    Det jobbade 2 där när jag var där men inte nån av dom visste hur man använde det.

Men jag la på det i duschen igår, lät det sitta på i 15 minuter och sen sköljde av ordentligt.

Men låter det sitta på torr hud i fortsättningen.  
  • Anonym
    vivianne skrev 2012-07-29 21:48:35 följande:
    Jag använde mjällschampot på torr hud.

Kom på att du inte ska sola på fläckarna då det kan ge permanenta pigmentfläckar. Hög solskyddsfaktor alltså.
    Oj, tack för att du sa det. Ska inte sola mer då. Har ju solat på som vanligt nu när jag haft dom. Förvånad
  • vivianne
    niky40 skrev 2012-07-30 08:50:18 följande:
    Tvärtom ska du sola för att få tillbaka färgen i fläckarna när väl svampen är borta. Se länken från 1177.

www.1177.se/Fraga-1177se/Fragor/Vad-kan-man-gora-at-ljusa-svampflackar-i-huden/

Jag kommer i och för sig inte åt din länk men min läkare sa särskilt att jag skulle akta mig för solen under behandlingstiden för att inte få permanenta fläckar. Men efteråt sa hon inget om...
Svar på tråden Hudsvamp, hjälp!!