• vivianne

Hudsvamp, hjälp!!

Jag gick till doktorn med min hudsvamp. Fick utskrivet mjällschampo, instruktioner är att smörja alla fläckar med schampot, låta sitta kvar en kvart och sen skölja/duscha av. Detta ska göras två ggr/vecka. Dessutom ska jag vara extra noga med att smörja hela kroppen med vanlig hudkräm (se huden som ett stort organ som behöver tas om hand).

Efter en vecka är de nästan borta även om läkaren varnade att det kan ta tid.

Schampot jag fick heter Ketoconazol Actavis. Men jag förstod på apoteketspersonalen att det var ett av flera alternativ och det de hade inne. Aktivt ämne är tydligen ketokonazol. Kanske finns det receptfritt.

Lycka till!

• vivianne
    Anonym skrev 2012-07-28 10:01:47 följande:
    Hej tack för svar.

Jag ska gå ner till apoteket idag och köpa Fungoral tänkte jag. Men jag har en fråga.. när man lägger på det, ska det vara på torr hud då? För det som jag använt hittills har jag använt istället för tvål, alltså på blöt hud, det är kanske därför det inte hjälpt då tänkte jag? Sedan jag skrev tråden har jag fått ytterliggare ett par fläckar, kan nog inte räkna alla fläckar nu som jag har på benen. :S

Jag använde mjällschampot på torr hud.

Kom på att du inte ska sola på fläckarna då det kan ge permanenta pigmentfläckar. Hög solskyddsfaktor alltså.
  • vivianne
    niky40 skrev 2012-07-30 08:50:18 följande:
    Tvärtom ska du sola för att få tillbaka färgen i fläckarna när väl svampen är borta. Se länken från 1177.

www.1177.se/Fraga-1177se/Fragor/Vad-kan-man-gora-at-ljusa-svampflackar-i-huden/

Jag kommer i och för sig inte åt din länk men min läkare sa särskilt att jag skulle akta mig för solen under behandlingstiden för att inte få permanenta fläckar. Men efteråt sa hon inget om...
Svar på tråden Hudsvamp, hjälp!!