Queenie70 skrev 2012-07-26 11:55:08 följande:
Badpuffar behövs aldrig, det är en leksak och inget man ska använda i säkerhetsutrustning. En 4 åring som badar tar man helt enkelt aldrig blicken ifrån.
Jag har varit på ett utomhusbad med min 4-åring som hade puffar och därmed kunde ta sig själv i och ur bassängen och upp i vattenrutschkanan. Det hade aldrig gått om han inte haft puffar då han inte bottnar i bassängen och tack vare det kunde jag stå på kanten hela tiden.
Men jag håller med om att man aldrig någonsin släpper blicken från en 4-åring med eller utan puffar.
Och anledningen till att jag stod på kanten var inte lathet utan att jag förutom 4-åringen hade med mig 8-åringen och hennes kompis som simmar hjälpligt och absolut också behöver hållas koll på precis non-stop och det är mycket lättare att hålla stenkoll och räkna in barnen om man kommer upp lite och ser bättre, jag var beredd att hoppa i med kläderna på precis hela tiden men det behövdes aldrig.
Jag tycker puffar "behövs" om barnen vill vara mer självständiga i vatten de inte bottnar (4-åringen skulle bli tokig om jag skulle stå och fiska upp honom ur bassängen varje gång han kom ner med kanan och sen lotsa honom till kanten) eller om man har flera barn som inte klarar sig själv utan men med bara behöver hållas koll på konstant.
Om TS behöver puffar beror lite på barnet skulle jag säga. Ett barn som inte är brytt om att "simma" själv utan kan tänka sig att hållas i på djupare vatten och som heller inte blir rädd om det blir omkullknuffat och måste fiskas upp där det bottnar går ju utmärkt att köra pufflöst på. Vill barnet "simma" själv även där det är djupt och man själv simmar bredvid och/eller inte vill hamna under vatten där det är halvdjupt kan ha hjälp av puffar.