• MysMamman87

Badpuffar till 4-åring, behövs det?

Hej.
    Jag ska för första gången åka till ett större badställe med min dotter som fyller 4 år i september. Vi ska åka till skaras sommarland.

Är det bra att hon har badpuffar där?
    Har aldrig varit där själv så jag vet inte hur det ser ut.

• Svar på tråden Badpuffar till 4-åring, behövs det?
  • katalysator

Jag skulle säga att det är bra att ha, om hon inte är väldigt duktig på att simma. Även om man håller sig på grund vatten så blir det mycket stoj och stim och många andra barn runt omkring som stänker och knuffar, så det är lätt att trilla och få en kallsup Glad Sånt är lite mindre läskigt om man känner att man flyter.

• Queenie70

Badpuffar behövs aldrig, det är en leksak och inget man ska använda i säkerhetsutrustning. En 4 åring som badar tar man helt enkelt aldrig blicken ifrån.

• Brommafru
    Queenie70 skrev 2012-07-26 11:55:08 följande:
    Badpuffar behövs aldrig, det är en leksak och inget man ska använda i säkerhetsutrustning. En 4 åring som badar tar man helt enkelt aldrig blicken ifrån.
    ♡ Mamma till sessan E (dec 2009) och Bäbis i magen (BF feb 2013) ♡
  • katalysator

Nä, man ska ju absolut inte invagga sig själv i någon falsk trygghet, däremot kanske barnet känner sig tryggare och det är bara positivt Solig

• cosinus
    Jag har varit på ett utomhusbad med min 4-åring som hade puffar och därmed kunde ta sig själv i och ur bassängen och upp i vattenrutschkanan. Det hade aldrig gått om han inte haft puffar då han inte bottnar i bassängen och tack vare det kunde jag stå på kanten hela tiden.

Men jag håller med om att man aldrig någonsin släpper blicken från en 4-åring med eller utan puffar.

Och anledningen till att jag stod på kanten var inte lathet utan att jag förutom 4-åringen hade med mig 8-åringen och hennes kompis som simmar hjälpligt och absolut också behöver hållas koll på precis non-stop och det är mycket lättare att hålla stenkoll och räkna in barnen om man kommer upp lite och ser bättre, jag var beredd att hoppa i med kläderna på precis hela tiden men det behövdes aldrig.

Jag tycker puffar "behövs" om barnen vill vara mer självständiga i vatten de inte bottnar (4-åringen skulle bli tokig om jag skulle stå och fiska upp honom ur bassängen varje gång han kom ner med kanan och sen lotsa honom till kanten) eller om man har flera barn som inte klarar sig själv utan men med bara behöver hållas koll på konstant.

Om TS behöver puffar beror lite på barnet skulle jag säga. Ett barn som inte är brytt om att "simma" själv utan kan tänka sig att hållas i på djupare vatten och som heller inte blir rädd om det blir omkullknuffat och måste fiskas upp där det bottnar går ju utmärkt att köra pufflöst på. Vill barnet "simma" själv även där det är djupt och man själv simmar bredvid och/eller inte vill hamna under vatten där det är halvdjupt kan ha hjälp av puffar.
  • MysMamman87

Klart man aldrig släpper blicken ifrån barnet, jag tänkte mest på att jag inte ska behöva hålla i henne hela tiden utan att hon ska få leka lite själv.

Tack, det får bli ett par puffar :)

• Madicken
    Jag håller med till 100 %. Det finns inga fördelar med att använda badpuffar mer än att föräldrar får lite avlastning. Det är bra för barn att snubbla och få sig en kallsup. De lär sig då att snabbt hitta balansen igen, få upp huvudet och dessutom hantera en kallsup. Det går heller inte att göra några vettiga armtag med puffarna på. Jag tycker att barn ska vara i bassänger som är anpassade för deras längd. 
  • cosinus
    Madicken skrev 2012-07-28 23:57:10 följande:
    Jag håller med till 100 %. Det finns inga fördelar med att använda badpuffar mer än att föräldrar får lite avlastning. Det är bra för barn att snubbla och få sig en kallsup. De lär sig då att snabbt hitta balansen igen, få upp huvudet och dessutom hantera en kallsup. Det går heller inte att göra några vettiga armtag med puffarna på. Jag tycker att barn ska vara i bassänger som är anpassade för deras längd. 
    Hantera kallsupar går ju utmärkt att lära sig med puffar. Mina ungar hoppar från kanten med puffar och då åker de ju ner under ytan för att sen flyta upp och ibland blir det så klart kallsupar och det kan även hända när de bara "simmar" runt med puffarna.

Jag kan hålla med om att det ideala vore att ha barnen i en bassäng utifrån deras längd men det är rätt så ofta helt omöjligt att uppnå. I de badhus där vi badar (och har rimligt långt till) finns det på ena stället bara en bassäng för barn som är uppvärmd och det är ett måste för mina fryser så de vill gå upp efter 10 minuter annars. Där är det alldeles lagom djupt för 8 och 6 åringen att tränina på att simma men 4 och 2 åringen bottnar så klart inte och då är puffar guld värt. De kanske inte lär sig att ta simtag eller snubbla och ta sig upp men de får iaf vattenvana, lär sig få vaten över huvudet och att det är ok och mycket annat. På ett annat ställe finns en bassäng där 2 och 4 åringen bottnar i men där får ju 8-åringen totalt bryt på att vada runt med vatten till låren och inte kunna göra något så ska man ha barnen samlade vilket ju onekligen är en fördel om man är själv och vill ha uppsikt så puffas de yngre även där så att de äldre får träna på vettigt djup. Självklart får de små viss tid i lillbassängen utan puffar men absolut inte hela tiden. Jag tycker det är viktigare att de större får träna på att simma än att det blir optimalt för småttingarna.

Jag tycker puffar är ett bra hjälpmedel om alternativet är att man helt enkelt får strunta i att åka och bada men självklart ger de inte optimal simträning, men det tror jag ingen tror heller.
  • Madicken

Cosinus: Du behöver inte förklara dig varför ni använder puffar. Det gör säkert 80 % av alla familjer. Det är klart att du ska fortsätta gå och simma med dina barn.

Svar på tråden Badpuffar till 4-åring, behövs det?