• Yosa

Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?

Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?

Inte varit ledig någon annan gång under läsåret.  

• Svar på tråden Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?
  • Ciliaja

Du kan nog vara ganska lugn :)

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Höstglädje

För oss har det blivit svårare sällan ledighet beviljas för resa då man får förlägga dem på loven, sen beror det väl på varför du vill ha ledigt. Hör med rektorn vid er skola istället för hos oss hade det inte funkat för resa

• mandelblomma

jag skulle vara lugn och om jag inte fått ledigt kan jag säga att jag åkt i alla fall!

• Dixie
    mandelblomma skrev 2012-07-26 20:13:33 följande:
    jag skulle vara lugn och om jag inte fått ledigt kan jag säga att jag åkt i alla fall!
    men barnet har skolplikt och de har blivit mycket mindre generösa med ledighet numera..................
  • mandelblomma
    Dixie skrev 2012-07-26 20:35:34 följande:
    men barnet har skolplikt och de har blivit mycket mindre generösa med ledighet numera..................
    ingen har hittills blivit dömd för det i landet enligt min bror som är lärare.
    En vecka i årskurs ett kan alla normalbegåvade familjer lösa ut!
  • Lavish

Hade skolan nekat det hade jag åkt ändå. Det är en sjuåring det handlar om, de ska bara inte ha så höga krav på prestation att 1 veckas resa är en katastrof. Då är någon jävligt skitnödig på skolan.

• mandelblomma
    Lavish skrev 2012-07-26 21:03:40 följande:
    Hade skolan nekat det hade jag åkt ändå. Det är en sjuåring det handlar om, de ska bara inte ha så höga krav på prestation att 1 veckas resa är en katastrof. Då är någon jävligt skitnödig på skolan.
    När sonen var 7 år var vi lediga i tre veckor innan jul ett år och var till Thailand.
    han låg före de andra barnen när han kom hem sen trots att han fröken knorrade då.
    Dottern gick då i fyran och hennes fröken var eld och lågor över resan och såg bara det positiva.
    Så visst beror det på inställning :)
  • Ziindlaa

Blir så fruktansvärt trött på föräldrar som inte förstår att de bryter mot lagen när de åker på semester trots avslag på ansökan. Blir även trött på föräldrar som inte verkar tro att skolan är viktig för en 7-åring. Förutom allt nytt som ska läras handlar det om gemenskap och trygghet. Det blir inte lugnt om alla far och flyger hela tiden.. Värsta är de föräldrar som kräver ledigt och sedan klagar att barnet inte hänger med i skolan, eller de föräldrar som skiter i att se till så barnet gjort läxorna för frånvaro vistelsen, barnet halkar jätte långt efter... Hoppas någon snart blir dömd för detta, för barn har rätt att gå i skolan! Ni föräldrar har hela livet på er att åka utomlands..

• Lavish
    Ziindlaa skrev 2012-07-26 21:20:29 följande:
    Blir så fruktansvärt trött på föräldrar som inte förstår att de bryter mot lagen när de åker på semester trots avslag på ansökan. Blir även trött på föräldrar som inte verkar tro att skolan är viktig för en 7-åring. Förutom allt nytt som ska läras handlar det om gemenskap och trygghet. Det blir inte lugnt om alla far och flyger hela tiden.. Värsta är de föräldrar som kräver ledigt och sedan klagar att barnet inte hänger med i skolan, eller de föräldrar som skiter i att se till så barnet gjort läxorna för frånvaro vistelsen, barnet halkar jätte långt efter... Hoppas någon snart blir dömd för detta, för barn har rätt att gå i skolan! Ni föräldrar har hela livet på er att åka utomlands..
    Regler är inte till för att följas när de är korkade. Det tänker jag lära mitt barn. En veckas utlandsvistelse kan ge ett barn många fantastiska kunskaper som barnet aldrig kan få av en vecka i skolan. 
  • Dixie
    Lavish skrev 2012-07-26 21:23:53 följande:
    Regler är inte till för att följas när de är korkade. Det tänker jag lära mitt barn. En veckas utlandsvistelse kan ge ett barn många fantastiska kunskaper som barnet aldrig kan få av en vecka i skolan. 
    intressanta diskussioner ni kommer att ha i er familj längre fram.... givetvis kommer ju din tonåring att tycka att dina regler är korkade och då inget som kommer att följas...........
Svar på tråden Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?