• Iam

Familjerätten i Halmstad - skämt eller?

Usch, jag beklagar verkligen hur ni har det. 
    Och jag vet hur din sambo känner för min kände likadant en gång i tiden.
    Han var villig att ge upp kontakten med barnen en tid för att ge både dom, honom och oss lugn och ro. 

Familjerådgivningen ger jag inte heller mycket för. Dom har haft sina stunder av glans i vårt fall, men oftast är det ingen hjälp, för som du säger, dom har redan bestämt sig på förhand vilken sida dom står (mammans) och sen spelar resten ingen roll.
    Däremot bokade vi en tid själva, jag och sambon, och då var dom tvungna att lyssna på oss och höra vad min sambo hade att säga och hur jag backade upp honom i det. Då ändrade dom fokus lite och tyckte att både sambon, hans ex, jag och en part från hennes sida skulle komma in. Men när mamman inte längre hade 110% stöd i sitt mission så var hon inte intresserad av att gå, så det blev inget.

Det jag kan råda er till, som jag och min sambo gjorde var att först så gick min sambo hos en psykolog som förklarade för honom, svart på vitt, att han inte kan ta ansvar för en annan människas dåliga beteende. Dvs är mamman en idiot så är hon, och sätter hon barnen i kläm så gör hon.. Men som pappa kan man aldrig ta över även mammans ansvar. Det enda man kan göra är att vara den bästa pappan man kan vara.
    Det fick min sambo att sluta fokusera på vad mamman gjorde för att kunna kompensera henne. Istället började han fokusera på oss och vår familj och vi började ta beslut för oss tillsammans. Då blev det i alla fall mycket bättre på vår sida.
    Sen tog vi även kontakt med en advokat som även han, svart på vitt, förklarade för min sambo att det mamman höll på med aldrig skulle slå väl ut i en tingsrätt och att vi förmodligen skulle få boendet om vi tog det så långt.

Vi tog det aldrig så långt, men det var ändå skönt att veta att man inte gjorde fel. Det gjorde att vi kunde slappna av.

Sen tycker jag att ni ska minimera kontakten med mamman.
    Kanske se till att bytet sker på dagis. Hämta fredag eftermiddag och lämna måndag morgon?
    När hon sätter igång att skrika så vänder ni på klacken och går. Det gör ni inte bara för er skull utan även för barnet som inte ska behöva se det.
    När hon ändrar måste hon först och främst få ett ok på ändringen från er, har hon inte det går ni inte med på ändringen.
    Det gäller att vara konsekvent.
    Hon beter sig som en trotsig 3-åring och vi vet ju alla hur viktigt det är att vara konsekvent när dom sätter igång.
    Sen kan ni ju försöka få till ett avtal på umgänget via en advokat.  
    Då kan hon inte bryta det, ändra eller neka er det som står i avtalet.

Det är ett hårt jobb att gå igenom en sådan här sits, men när man kommer ut på andra änden så är det förhoppningsvis värt det.

Lycka till, och är det något får du gärna PMa mig.  

• Iam
    Anonym skrev 2012-07-27 23:05:36 följande:
    tyvärr så har du ju ingen rätt att vara med på samtalen eftersom det är för föräldrarna. att du hämtar och lämnar kanske bara brer på lite. kan du inte på nåt sätt ordna så du slipper ta bilen varannan fredag? kan inte din sambo sluta tidigare varannan fredag och hämta på dagis/fritids? så slipper ni ju problemet med mamman när ni hämtar och bara behöver dras med det vid lämningar. lämningarna kanske kan ske på allmän plats. jag har faktiskt slutat tagit hit mitt ex för jag tycker han uppträder hotfullt. om vi ska prata eller så möts vi på allmän plats faktiskt.

jag skulle nog inte godta om nån annan än pappan hämtade barnen faktiskt... det har inget med svartsjuka och göra utan ibland måste han ju skriva på lite papper och få info om ditt och datt. lappar från skolan och sånt. lämnar inga bud med nån annan.

så mitt förslag är att hämta på dagis/fritids.    
    Fast vadå godta? 
    Ibland måste man få lösa det på bästa sätt inom familjen. 
    Jag kan säga att vi har haft ett helvete med mina bonusars mamma, allt hon kunnat bråka om har hon bråkat om. Men vem som hämtar och lämnar har hon inte bråkat om, förmodligen av den anledningen att hon själv ibland behövt ta hjälp av exempelvis barnens mormor. 
    Du lämnar inte bud, du lämnar till ditt ex sambo/fru och jag är rätt säker på att hon är vuxen nog att ge informationen/lappen/vad det nu kan vara vidare. För mig låter det enbart som att du använder dessa anledningar som ett maktmedel för att kunna styra att bara ditt ex får hämta. 
    Och om det nu är så att man kan hämta lämna på dagis, då måste du ju använda fröknarna som bud. Är dom mer godkända? 
  • Iam
    Chianti skrev 2012-07-27 23:39:58 följande:
    Familjerätten är till för att föräldrar ska enas runt barn. Tråkigt att du mår dåligt, men du eller ni får söka privat. Det är inte samhällets eller skattebetalarnas sak att lösa ditt problem.
    Där har du fel. 
    Vem som helst kan söka till familjerådgivningen. Dom har både samtal för par med barn, par utan barn, separerade par, gifta par, sambos, enbart barn, barn förälder... Det heter som sagt FAMILJErådgivningen.
    Så tagga ner på den otrevliga tonen.  
  • Iam
    Anonym skrev 2012-07-28 05:30:01 följande:
    Nu är det skillnad på familjerätten och familjerådgivning som du pratar om
    Men eftersom det pratas om rådgivning och samarbetssamtal så är det familjerådgivningen det pratas om. Familjerätten hjälper till med JURIDISKA frågor och det var inte det man ville ha hjälp med här. 
    Familjerådgivningen kan alla gå till. 

• Iam
    h8him skrev 2012-07-28 13:32:24 följande:
    Nej, familjerätten har sällan någon vidare juridisk kompetens. Däremot är deras jobb att försöka få föräldrar att komma överens.
    Jag vet inte om det är olika i olika kommuner, men i vår kommun finns det: 
    a) Familjerådgivning vilket är detsamma som terapi av olika slag.
    b) Familjerätten vilka hjälper till med juridiska frågor.  
Svar på tråden Familjerätten i Halmstad - skämt eller?