• h8him

Familjerätten i Halmstad - skämt eller?

Anonym (suck) skrev 2012-07-27 10:33:25 följande:
    Mamman och pappan har försökt att lösa detta i nästan 1 års tid. Det bara går inte. Mamman säger okej till en sak sedan ändrar hon på de själv tills nästa gång.  Jag måste hjälpa till med hämtningarna och lämningarna då vi har jobb att sköta. Min sambo arbetar till 16.00 varje dag. Han tar tåget till jobbet och jag tar vår bil till mitt jobb eftersom det inte går tåg dit.  När sambon kommer hem 16.30 så gör han sig irdning snabbt och åker sedan och hämtar barnet. Resan tar en timma, så när sambon är framme så är klockan runt 18.00 och mamman tycker det är för sent och vill inte lämna ut barnet då. Detta har gjort att jag har fått köra och hämta, vilket jag gärna gör. För tiderna ska passa mamman. Ibland slutar vi båda 16.00 och då tycker mamman att vi ska ta ledigt för att kunna komma i en tid som passar henne, trots att hon inte arbetar utan går hemma.
    Vad är det mamman okejar och den ändrar? Vad ni gör när ni har barnet är upp till er.

Kan inte pappan åka direkt efter jobbet och hämta barnet? Har de ingen överenskommelse om vilken tid barnet ska hämtas?

Jag förstår att det är besvärligt för er. Samtidigt kan jag förstå om mamman vill att barnet ska hämtas rimlig tid så att även hon får vara ledig och göra annat än att vara mamma som hon är 12 dagar av 13. Bäst är väl om din sambo och mamman kan försöka komma överens om fasta hämtnings- och lämningstider.
  • h8him
    Anonym (suck) skrev 2012-07-27 11:49:16 följande:
    Oj, verkar som vi inte är den enda som böjat tröttna... Skönt att höra att man är fler. Anledningen till att jag ska vara med är att vi är en familj samt att sambon vågar inte möta mamman alls längre. Hon har hotat med både det ena och det andra och ljuger en rätt upp i ansiktet.

Det här med att hämta och lämna på dagis har vi föreslagit flera gånger till mamman. Men hon vägrar det! Tyvärr, för det hade varit bättre att göra så för alla. Vi, dem och framförallt barnet.   
    Att du vill  vara med är en sak men samtidigt kan samarbete vara nog komplicerat mellan två föräldrar, att blanda in fler kan göra saker ännu svårare att lösa.

Varför vågar sambon inte möta mamman menar du? Vad hotar hon med? Vad har han gjort för att säga ifrån om hoten och vad han nu är rädd för? Polisanmält?

Varför vägrar hon? Har hon inte dagis till barnet?

Varför bokar pappan inte samarbetssamtal själv för sig och mamman? Det är på neutral plan och med andra närvarande så han borde inte behöva vara rädd.
  • h8him
    Iam skrev 2012-07-28 12:35:36 följande:
    Men eftersom det pratas om rådgivning och samarbetssamtal så är det familjerådgivningen det pratas om. Familjerätten hjälper till med JURIDISKA frågor och det var inte det man ville ha hjälp med här. 
    Familjerådgivningen kan alla gå till. 
    Nej, familjerätten har sällan någon vidare juridisk kompetens. Däremot är deras jobb att försöka få föräldrar att komma överens.
  • h8him
    Iam skrev 2012-07-28 13:45:59 följande:
    Jag vet inte om det är olika i olika kommuner, men i vår kommun finns det: 
    a) Familjerådgivning vilket är detsamma som terapi av olika slag.
    b) Familjerätten vilka hjälper till med juridiska frågor.  
    Okej, familjerätten här vill inte beblanda sig med juridiska frågaor och än mindre med ekonomi. Det får man lösa med advokat om det är så att man inte kan komma överens.
Svar på tråden Familjerätten i Halmstad - skämt eller?