• Paisley

Bohemisk inredning - Snacktråd

Här kan vi diskutera allt som gäller bohemisk inredning. Dvs färgstarkt, okonventionellt, etniskt, eklektiskt osv. Man får även gärna slänga in en bild och fråga om den tillhör stilen eller ej.

Varför gillar du (eller kanske gillar inte) den bohemiska stilen? Vilka personer brukar tycka om den? Måste man vara på ett speciellt sätt? Hur bär man sig åt för att fixa stilen? Vad skiljer sig mellan de olika begreppen? Det är frågor som vi kan komma att ta upp, och mycket mer därtill.

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-06 12:42
    Länk till bildtråden
    www.familjeliv.se/Forum-22-87/m65916940.html
  • Svar på tråden Bohemisk inredning - Snacktråd
  • Paisley

Välkomna med era reflektioner!

Detaljerna är helheten
  • Vitamin

Jag gillar att inreda bohemiskt, hade inte ens tänkt på att det kallas så.
    Jag vill ha sånt som jag gillar.
    Mitt hem har inte kostat många kronor, nästan allt är ihopaplock av gammalt sparat, begagnat, loppsifynd, såntsomandratänktslänga, sånt som jag byggt själv, målat själv, sytt själv osv.

Det jag köpt nytt sofforna och lite sånt som jag fyndat löjligt billigt (6 st bruna Billybokhyllor för 100 kr st tex, är vad ett hyllplan kostar annars...)

Är egentligen inte längre särskilt intresserad av varken inredningsmagasin eller inredningsprogram. Det mesta känns så tillrättalagt där.  För mig finns ingen känsla alls i att inreda om man bara hivar ut allt som finns, låter några byggjobbare slita några dagar, åka runt och shoppa prylar och sen pynta.

Själva "sporten" och nöjet ligger för mig att låta "livet" styra min inredning. Och att det därför tar sin tid att få till sin stil. Vilket tydligen för mig kallas bohemisk!

Jag är dekoratör, illustratör och grafisk formgivare, jobbar med textilslöjd och konsthantverk vilket förmodligen bidrar till att jag samlar på mig sköna saker. Nu har jag nyss flyttat från ett jättehus på 300 kvm till ett som är mindre än hälften så stort. Jag älskar ju alla mina saker, så det svåra nu är att verkligen välja vad som ska vara kvar och sen MÅSTE jag göra mig av med så mycket som möjligt. Usch jag vill inte!

Kanhända kommer det någon bild i bildtråden så småningom...

• Paisley
    Lejlion skrev 2012-07-28 08:04:26 följande:
    Kanske nån som hAr tips på affärer/loppisar/auktion? :)

Hmm.. jag vet inget i ditt närområde eftersom jag inte bor där själv. Förutom Indiska, som finns runt om i landet. Det är jättedyrt med möbler och sånt förståss, men man kan köpa smågrejer och dekorera med.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Vitamin skrev 2012-07-28 09:44:11 följande:
    Jag gillar att inreda bohemiskt, hade inte ens tänkt på att det kallas så.
    Jag vill ha sånt som jag gillar.
    Mitt hem har inte kostat många kronor, nästan allt är ihopaplock av gammalt sparat, begagnat, loppsifynd, såntsomandratänktslänga, sånt som jag byggt själv, målat själv, sytt själv osv.

Det jag köpt nytt sofforna och lite sånt som jag fyndat löjligt billigt (6 st bruna Billybokhyllor för 100 kr st tex, är vad ett hyllplan kostar annars...)

Är egentligen inte längre särskilt intresserad av varken inredningsmagasin eller inredningsprogram. Det mesta känns så tillrättalagt där.  För mig finns ingen känsla alls i att inreda om man bara hivar ut allt som finns, låter några byggjobbare slita några dagar, åka runt och shoppa prylar och sen pynta.

Själva "sporten" och nöjet ligger för mig att låta "livet" styra min inredning. Och att det därför tar sin tid att få till sin stil. Vilket tydligen för mig kallas bohemisk!

Jag är dekoratör, illustratör och grafisk formgivare, jobbar med textilslöjd och konsthantverk vilket förmodligen bidrar till att jag samlar på mig sköna saker. Nu har jag nyss flyttat från ett jättehus på 300 kvm till ett som är mindre än hälften så stort. Jag älskar ju alla mina saker, så det svåra nu är att verkligen välja vad som ska vara kvar och sen MÅSTE jag göra mig av med så mycket som möjligt. Usch jag vill inte!

Kanhända kommer det någon bild i bildtråden så småningom...

Vad kul det låter att få jobba med det! Ja posta gärna bilder..
    Detaljerna är helheten
  • Lovelo

Jag älskar bild tråden! Vill ha :) typ allt

Är det någon som har "gjort" en soffa?? Alltså, vi har precis sålt vår soffa i jakt på en mindre (unik) (ej dyr) soffa. Så efter en veckas koll på blocket och alla soffbutiker har vi verkligen inte hittat något vi tycker om.. Finns för övrigt väldigt mycket som, i vår smak, är oförståeligt fult men det är en annan diskussion.. Så det jag tänkte var att man kanske kan ha en eller två sängar, exempelvis 90 bred med något fint överkast på och så massor av fina kuddar som ryggstöd. Tror ni att det skulle funka eller kommer det bara kännas fattigt och temporärt? Hittar inga bra bilder eller så när jag googlar heller.. Ni kanske har nåt bra råd? Eller en fin soffa ni sett? ;)

• Boho Chic

Hej på er

Jag hoppar in i den här snacktråden också. Måste säga att det är så roligt att se att det finns fler som är intresserade av samma inredningsstil som jag! Kul med dessa trådar!
    Och som det sades i bildtråden innan där så håller jag med om att det är ibland svårt att bestämma exakt vilken stil som är finast så för mig brukar det oftast bli en blandning hehe.

Blev just nu också nyfiken på idén ovanför om att göra en egen soffa när jag läste inlägget. Finns så mycket fint man kan göra! Bara fantasin som sätter stopp egentligen. Hoppas någon annan här inne kan tipsa.

• Lovelo

By the way, någon som kan tipsa om bra loppisar/second hand i Stickholms området!? Tack

• MadHatter
    Paisley skrev 2012-07-29 23:09:53 följande:
    Egentligen om man vill vara riktigt original så ska man ha madrasser med överdrag i något kul mönstrat, och sen en massa kuddar. Man kan ju ha det i ett hörn av vardagsrummet, och en vanlig soffa i den andra hörnan. Men annars kanske det funkar med ett överkast över soffan, jag hade så innan. Det blev bara ett problem när barnet växte och började riva av överkastet hela tiden. 
    Detaljerna är helheten

Jag har överkast över soffan. Två lite tyngre så att de inte far omkring. Tycker det funkar bra. Har också haft en tjock madrass som soffa tidigare men om man ska ha ryggstöd så krävs det ju att den står mot väggen. Fast som en extra schäslong tycker jag att det funkar fint.
Svar på tråden Bohemisk inredning - Snacktråd