Inlägg från: Paisley |Visa alla inlägg
  • Paisley

Bohemisk inredning - Snacktråd

Här kan vi diskutera allt som gäller bohemisk inredning. Dvs färgstarkt, okonventionellt, etniskt, eklektiskt osv. Man får även gärna slänga in en bild och fråga om den tillhör stilen eller ej.

Varför gillar du (eller kanske gillar inte) den bohemiska stilen? Vilka personer brukar tycka om den? Måste man vara på ett speciellt sätt? Hur bär man sig åt för att fixa stilen? Vad skiljer sig mellan de olika begreppen? Det är frågor som vi kan komma att ta upp, och mycket mer därtill.

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-06 12:42
    Länk till bildtråden
    www.familjeliv.se/Forum-22-87/m65916940.html
  • Svar på tråden Bohemisk inredning - Snacktråd
  • Paisley

Välkomna med era reflektioner!

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Lejlion skrev 2012-07-28 08:04:26 följande:
    Kanske nån som hAr tips på affärer/loppisar/auktion? :)

Hmm.. jag vet inget i ditt närområde eftersom jag inte bor där själv. Förutom Indiska, som finns runt om i landet. Det är jättedyrt med möbler och sånt förståss, men man kan köpa smågrejer och dekorera med.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Vitamin skrev 2012-07-28 09:44:11 följande:
    Jag gillar att inreda bohemiskt, hade inte ens tänkt på att det kallas så.
    Jag vill ha sånt som jag gillar.
    Mitt hem har inte kostat många kronor, nästan allt är ihopaplock av gammalt sparat, begagnat, loppsifynd, såntsomandratänktslänga, sånt som jag byggt själv, målat själv, sytt själv osv.

Det jag köpt nytt sofforna och lite sånt som jag fyndat löjligt billigt (6 st bruna Billybokhyllor för 100 kr st tex, är vad ett hyllplan kostar annars...)

Är egentligen inte längre särskilt intresserad av varken inredningsmagasin eller inredningsprogram. Det mesta känns så tillrättalagt där.  För mig finns ingen känsla alls i att inreda om man bara hivar ut allt som finns, låter några byggjobbare slita några dagar, åka runt och shoppa prylar och sen pynta.

Själva "sporten" och nöjet ligger för mig att låta "livet" styra min inredning. Och att det därför tar sin tid att få till sin stil. Vilket tydligen för mig kallas bohemisk!

Jag är dekoratör, illustratör och grafisk formgivare, jobbar med textilslöjd och konsthantverk vilket förmodligen bidrar till att jag samlar på mig sköna saker. Nu har jag nyss flyttat från ett jättehus på 300 kvm till ett som är mindre än hälften så stort. Jag älskar ju alla mina saker, så det svåra nu är att verkligen välja vad som ska vara kvar och sen MÅSTE jag göra mig av med så mycket som möjligt. Usch jag vill inte!

Kanhända kommer det någon bild i bildtråden så småningom...

Vad kul det låter att få jobba med det! Ja posta gärna bilder..
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Winterfell skrev 2012-11-13 13:24:12 följande:
    Hej!
    Jag tycker bohemiskt är såå fint, men har dessvärre inte haft orken att göra någonting själv, mitt hem har ingen stil alls, det är mest bara fult. Men det har potential.
    Ska se om jag kan få lite inspiration här och i bildtråden till att göra något riktigt bra av det jag har.  

Det som är bra är att det är lätt att fixa stilen, man ska inte vara rädd av sig och vräka på med färger, textilier osv. Det är inte hela världen att allt inte passar. Du kan ju slänga in en bild här på något rum du vill fixa så kan vi komma med förslag
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    mammelie1891 skrev 2012-11-14 08:14:13 följande:
    Blir helt kär när jag kollar på bilderna!! Önskar att jag kunde få ha så hemma... tyvärr är mannen mer inne på rött, vitt och blått (brittiska flaggan). Har iaf lyckats få sovrummet vitt, brunt, turkost och guld! Börjar där och hoppas på att den inredningen sprider sig till resten av lägenheten.

Det som är bra är att man kan få till det med precis vilka färgkombinationer som helst. Varför då inte ta rött, vitt och blått och göra det bohemiskt? Det går om man tänker till lite.

Något tyg som ovan kombinerar färgerna. Eller ta tunna gardiner, du vet sådana genomskinliga skira och varva röda och blå, alltså häng dem varannan. Jag har sett det här göras i många färger men det kan man säkert göra i 2 också. Kuddar med brittiska flaggor har jag också sett i bohemisk inredning, blandat med annat som mörkt trä blir det bra.

Jag kan posta lite blå röda rum om jag hittar sen.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

En röd och blå orientmatta kan man ha förresten

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Det fanns en bild som det var brittiska kuddar på minns jag, men jag hittar inte den nu... Den var iaf definitivt bohemisk.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Det var flera månader sedan någon frågade, men nu råkade jag hitta bilden med den brittiska flaggan så jag postar den i vart fall. Vet att det finns en till på ett sovrum i min samling men har inte hittat den...  
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Bohemisk inredning - Snacktråd