• Paisley

Bohemisk inredning - Snacktråd

Här kan vi diskutera allt som gäller bohemisk inredning. Dvs färgstarkt, okonventionellt, etniskt, eklektiskt osv. Man får även gärna slänga in en bild och fråga om den tillhör stilen eller ej.

Varför gillar du (eller kanske gillar inte) den bohemiska stilen? Vilka personer brukar tycka om den? Måste man vara på ett speciellt sätt? Hur bär man sig åt för att fixa stilen? Vad skiljer sig mellan de olika begreppen? Det är frågor som vi kan komma att ta upp, och mycket mer därtill.

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-06 12:42
    Länk till bildtråden
    www.familjeliv.se/Forum-22-87/m65916940.html
  • Svar på tråden Bohemisk inredning - Snacktråd
  • Winterfell

Hej!
    Jag tycker bohemiskt är såå fint, men har dessvärre inte haft orken att göra någonting själv, mitt hem har ingen stil alls, det är mest bara fult. Men det har potential.
    Ska se om jag kan få lite inspiration här och i bildtråden till att göra något riktigt bra av det jag har.  

• Paisley
    Winterfell skrev 2012-11-13 13:24:12 följande:
    Hej!
    Jag tycker bohemiskt är såå fint, men har dessvärre inte haft orken att göra någonting själv, mitt hem har ingen stil alls, det är mest bara fult. Men det har potential.
    Ska se om jag kan få lite inspiration här och i bildtråden till att göra något riktigt bra av det jag har.  

Det som är bra är att det är lätt att fixa stilen, man ska inte vara rädd av sig och vräka på med färger, textilier osv. Det är inte hela världen att allt inte passar. Du kan ju slänga in en bild här på något rum du vill fixa så kan vi komma med förslag
    Detaljerna är helheten
  • mammelie1891

Blir helt kär när jag kollar på bilderna!! Önskar att jag kunde få ha så hemma... tyvärr är mannen mer inne på rött, vitt och blått (brittiska flaggan). Har iaf lyckats få sovrummet vitt, brunt, turkost och guld! Börjar där och hoppas på att den inredningen sprider sig till resten av lägenheten.

• Winterfell

Åh, visade min sambo bildtråden igår och han gillade det också! Inte för att han har så mycket att säga till om, men det är ju trevligt om han också trivs i hemmet.  

"Älskling, jag har hittat en inredningsstil som verkligen sammanfattar allt det där jag älskar och vill ha, bara så du vet så tänker jag ha så och du får helt enkelt anpassa dig."

"Okej, hur ser det ut då?"

"Du måste se för att fatta."

*visar tråden*

Här började ögonen lysa och han började peka och kommentera vilka saker vi borde ha och göra. När han kom till himmelsängen med de turkosa draperierna och den turkosa ugnen så tjöt han som en tjej av glädje. Herregud, jag inser mer och mer att jag valt rätt man i livet.  

• Paisley
    mammelie1891 skrev 2012-11-14 08:14:13 följande:
    Blir helt kär när jag kollar på bilderna!! Önskar att jag kunde få ha så hemma... tyvärr är mannen mer inne på rött, vitt och blått (brittiska flaggan). Har iaf lyckats få sovrummet vitt, brunt, turkost och guld! Börjar där och hoppas på att den inredningen sprider sig till resten av lägenheten.

Det som är bra är att man kan få till det med precis vilka färgkombinationer som helst. Varför då inte ta rött, vitt och blått och göra det bohemiskt? Det går om man tänker till lite.

Något tyg som ovan kombinerar färgerna. Eller ta tunna gardiner, du vet sådana genomskinliga skira och varva röda och blå, alltså häng dem varannan. Jag har sett det här göras i många färger men det kan man säkert göra i 2 också. Kuddar med brittiska flaggor har jag också sett i bohemisk inredning, blandat med annat som mörkt trä blir det bra.

Jag kan posta lite blå röda rum om jag hittar sen.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

En röd och blå orientmatta kan man ha förresten

Detaljerna är helheten
  • mammelie1891
    Paisley skrev 2012-11-14 10:43:08 följande:

Det som är bra är att man kan få till det med precis vilka färgkombinationer som helst. Varför då inte ta rött, vitt och blått och göra det bohemiskt? Det går om man tänker till lite.

Något tyg som ovan kombinerar färgerna. Eller ta tunna gardiner, du vet sådana genomskinliga skira och varva röda och blå, alltså häng dem varannan. Jag har sett det här göras i många färger men det kan man säkert göra i 2 också. Kuddar med brittiska flaggor har jag också sett i bohemisk inredning, blandat med annat som mörkt trä blir det bra.

Jag kan posta lite blå röda rum om jag hittar sen.

Paisley skrev 2012-11-14 10:56:44 följande:
    En röd och blå orientmatta kan man ha förresten

Åh!! Tack för tipsen!! Ska visa dom för honom när han kommer hem!

• Paisley

Det fanns en bild som det var brittiska kuddar på minns jag, men jag hittar inte den nu... Den var iaf definitivt bohemisk.

Detaljerna är helheten
  • Winterfell
    Paisley skrev 2012-11-13 14:56:16 följande:

Det som är bra är att det är lätt att fixa stilen, man ska inte vara rädd av sig och vräka på med färger, textilier osv. Det är inte hela världen att allt inte passar. Du kan ju slänga in en bild här på något rum du vill fixa så kan vi komma med förslag
    Åh, jag ska fixa alla rum! ^^, 
    Jag har en del möbler jag ska måla också. Jag har tur som har några riktiga pärlor hemma, gamla möbler man ärvt. Har t ex en turkos tv-bänk med orangeblommig limmad plastduk som tv-bänk. Original hörde den till köksinredningen i ett riktigt gammalt hus och var det enda som inte var väggfast, så jag tog den när huset revs.
    Sen har jag ett gammalt skåp, en gammal resekista, en mjöllåda, en gammal väggklocka, gammalt köksbord och stolar och ett pottskåp!
    Några av sakerna tänker jag behålla i sina originalfärger och enbart dekorera med tyger och fina saker, andra tänker jag måla om helt och hållet! Den gamla väggklockan tog jag reda på enbart för att jag ville måla den rosa! 
    Just ja, jag har en gammal gungstol också som jag vill måla i någon läcker färg.

Jag ska ta några bilder och lägga upp på sakerna jag har så kan ni ju komma med förslag! 
  • Tassa

Har kollat bildtråden, jättehärliga bilder! Är det någon av er som har tips på någon inredningsblogg med lite alternativ inredning?

• Paisley

Det var flera månader sedan någon frågade, men nu råkade jag hitta bilden med den brittiska flaggan så jag postar den i vart fall. Vet att det finns en till på ett sovrum i min samling men har inte hittat den...  
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Bohemisk inredning - Snacktråd