• LillaEmlaan

Vad är det med våran katt ?!

Varje morgon i nästan en veckas tid har vi vaknat av att katten har river ner något ur bokhyllan eller liknande.
    Det stör mig inte så mycket att hon river ner saker MEN det är alltid mellan 4-5 på morgonen !!
    Jag är verkligen ingen morgonmännsika och varje morgon när hon väcker oss så vaknar jag med ett ryck och blir rädd och det hugger till i magen.
     Är gravid i vecka 20 och detta gör mig lite orolig...  Kan ibland få ont om jag reser på mig för fort eller så men det är inte samma smärta som när jag vaknar av kattens hyss.

Hon vet egentligen att hon inte får vara i bokhyllan (BORDE veta iallafall, då vi tar ner henne varje gång vi kommer på henne och tillrättavisar henne) men hon passar såklart på när vi inte kan se.

Hon har även en dum vana att peta omkull saker och peta ner saker från borden.
    Min vattenflaska är en favorit så nu har jag, istället för en "vanlig" flaska, en med "ploppkork" så att vi inte ska riskera diverse spill. Hon petar även ner pennor, papper, petar omkull glas/muggar, ja ALLT verkligen!

Av mig och sambon så är jag hennes "favorit", det är alltid mig hon gosar med och ska sova hos osv.
    Men hon har även börjat hugga mig helt oprovocerat i fötterna/benen när jag går förbi.
    Hon attackerar nallar och hugger mot deras halsar och sparkar med bakbenen som om hon verkligen vill döda dom, vilket också oroar mig. (Hon går dock aldrig till attack mot några andra katter eller så när vi är ute)

Hon har precis passerat ett år och hon är kastrerad. (Hon är innekatt men får gå ut i koppel då och då)

Kan även tillägga att hon har massor med leksaker och sin egna lilla hörna med klösställning och transportväskan som hon använder som bädd :)

Någon som vet varför hon gör som hon gör? Börjar bli lite jobbigt...

• Svar på tråden Vad är det med våran katt ?!
  • annli

Leker ni med henne eller får hon leka själv? Hon kanske är understimulerad? en kattkompis kanske hjälper :)

• Maho81

Det låter som att ni har en ruskigt understimulerad katt. Är hon ute eller inne katt?

• Birmafröken

Det är inte något med er katt annat än att hon är en katt och beter sig som en sådan!Flört

En 1-årig katt är full av bus och har ett stort behov av stimulans och aktivitet. Är hon ensamkatt som hålls inomhus är det naturligt att hon söker spänning genom att göra precis de saker som hon vet garanterar uppmärksamhet från husse och matte, särskilt när de ligger och är urtråkiga genom att sova.  Att uppmärksamheten är negativ spelar ingen roll. Det enda sättet att få henne att sluta är att kattsäkra hemmet och sedan totalignorera vad hon än hittar på.

Det går inte att "uppfostra" en katt att inte vara på ytor som är tillgängliga. Vill man inte att en katt ska vara någonstans får man göra dem otillgängliga och erbjuda andra likvärdiga alternativ, allt annat leder bara till hopplösa konflikter, frustration och onödig irritation. Plocka bort ömtåliga saker, pressa ihop böckerna i bokhyllan så att de inte går att rubba, och tillåt att hon är där så mycket hon vill.

Att hon attackerar dina fötter och brottas med nallar är hennes sätt att  få utlopp för ett helt naturligt kattbeteende, nämligen att öva sig i jakt och slagsmål genom lek. Hade hon haft en kattkompis hade de övat sig på varandra. Eftersom detta är ett djupt rotat behov och beteende går inte heller det att "uppfostra bort". Använder man sig av bestraffningar och/eller skäll är risken stor att man får en katt som är aggressiv på riktigt, så det enda man ska göra är att lyfta bort katten eller handen/foten under odramatiska former och sedan ignorera katten eller avleda den med något annat (t.ex. en leksak).

För att få lite längre ostörd nattsömn kan det hjälpa att leka ordentligt före sänggående och att se till att matskålen är välfylld..

• Zebrima

Hon låter som en helt normal katt.
    Kanske hon behöver en kompis om ni inte orkar/hinner leka med henne så mycket som hon behöver?

• IceJossan

Jag håller helt och hållet med Birmafröken, och vill samtidigt för kattens och er skull tipsa om att skaffa henne en kattkompis med samma temperament och aktivitetsnivå.

Har ni inte lust eller möjlighet att aktivera henne så mycket som hon behöver för att vara en harmonisk individ så är en kattkompis ett ypperligt sätt att ge henne mer stimulans eftersom de då har varandra. De tillsammans kommer inte kräva mer tid än vad hon som ensamkatt gör nu, eftersom de sysselsätter varandra så mycket då. Tänk er hur det blir när barnet kommis - hur mycket mindre tid kommer hon få då? Hon är ett år nu och det är troligt att problemen blir fler/värre med tiden, framförallt när barnet kommit och hon får ännu mindre tid. Risken är stor, eftersom hon dessutom redan börjat med ovanan, att hon mer och mer oprovocerat flyger på och hugger i fötter och ben i brist på annat att göra, och risken ökar mer och mer med tiden att hon börjar protestkissa i ren förtvivlan över att inte få den stimulans hon behöver.

Nu låter det kanske väldigt överdrivet det jag skriver om illa hon kan bli, men det du beskriver är tecken på just understimulans och detta försvinner mycket sällan av sig självt. Hade du inte varit gravit hade det kanske varit enklare att ni aktiverar henne mycket mer, men eftersom det snart kommer en bäbis så är det ju ganska självklart att aktivering av katten kommer bli svårare att hinna mer redan som det är.

Så mitt tips, efter att ha jobbat med omplacering och "ihopmatchning" av katter via ett katthem i snart 6 år, är att börja leta efter en passande kattkompis till henne så att ni får harmoni i familjen :) Välj efter aktivitetsnivå och sätt att leka, så att de passar ihop. Kattunge, ungkatt, jämngammal eller äldre, det spelar ingen roll så länge de passar ihop.

• LillaEmlaan

Tack så mycket för alla råd !
    Vi leker ganska mycket med henne men måste erkänna att det blivit mindre nu när jag är gravid då vi har massor att tänka på och hinna fixa plus att orken inte riktigt finns hela tiden. 

Ska samtala med sambon och se om vi kanske kan hitta en kompis till henne, ska kolla runt efter katthem och dylikt Solig 
    Vill ju hennes bästa såklart ! (Och även mina ben/fötters bästa haha)

Svar på tråden Vad är det med våran katt ?!