Om man som du skriver blivit utsatt för misshandel oavset psykisk eller fysisk så är mitt råd att du ska vända dig till kvinnojouren, finns väl i de flesta kommuner? Har du någon vän som känner till din situation som kan hjälpa dig ta första kontakten och berätta i stora drag vad du varit med om? Kan kännas lättare när man kommer dit om de redan har "ramarna" klara. Där kan du dels få ventilera ut de du bär på och även få konkreta råd om vilka möljigheter du har att få ensam vårdnad osv. Min erfarenhet är att jag började hos en "vanlig" kurator/terapeut först, men hon kunde inte ge mig den hjälp jag behövde för att ta mig ur skiten. På kvinnojouren har jag fått konkreta råd om var jag ska vända mig i olika situationer, vad man kan göra, vad som skall anmälas vart och när osv. Och vilka rättigheter resp skyldigheter jag har mot honom. De har även hjälp mig få hjälp till barnen så de kunnat bearbeta vad de varit med om. Dessutom har de även kontakter med bla Mercur och Mansmottagningen och via detta har även mannen i fråga erbjudits hjälp o stöd, något som han iofs inte har accepterat än... men hoppet är ju det sista som överger en.
Skillnaden mellan kurator i vanlig regi och Kvinnojouren är väl ffa att de på kjouren har kontaktnätet klart i frågor som rör trasiga familjer, och kan "alla" turer som kan uppstå, och har erfarenhet av sånt. En vanlig kurator jobbar mer med dig och hur du mår o hur du ska ta dig framåt. Kommer frågor som rör vårdnad osv så blev iaf jag bara vagt hänvisad till "ja du kanske kunde ringa o prata med socialtjänsten, de måste ju veta vad du ska göra". Finns inget registrerat hos soc innan så är det inte alldeles lätt att ta den första kontakten när man är i bristningstillstånd, de är ju gärna formella och vill ha allt i kronologisk ordning osv... inte helt enkelt när hela livet e kaos.
Sen är det ju så som skrivits ovan att vårdnad och umgänge inte alls är samma sak, att du har ensam vårdnad betyder inte att han inte har rätt att ha barnen hos sig (eller egentligen att barnen har rätt att vara hos honom). Åtminstonde i teorin skulle det kunna se ut som så att du har ensam vårdnad fast ni ändå har varannan veckas boende...
Kram o lycka till, hoppas allt löser sig till det bästa för er alla.