• Thedrjohn

När vågar du ta klivet att köpa bostadsrätt/hus?

Det har börjat pratas om amorteringskrav eller borttagande av ränteavdraget. Det skulle motsvara en räntehöjning på 3-5 %, och bopriserna skulle då sjunka med 20-30%, vilket är ungefär i linje med vad internationella experter uppskattat att Sveriges bostadsmarknad är övervärderad med. Faktum är att alla som vet något om bostadsmarknaden och makroekonomi (och inte är partiska som tex mäklare och vissa banker) ser bara nersida eller stabila priser i Sverige framöver.

Jag vill inte investera i ett boende för 2-4 miljoner som sen tappar 20-30% av sitt värde.

Om Du behöver nytt boende, när vågar du ta klivet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När vågar du ta klivet att köpa bostadsrätt/hus?
  • läkarstudent

Tycker man kan köpa när som helst så länge man har råd att bo kvar under eventuella prisnedgångar. Om priserna går ned så förlorar du ju bara pengar om du säljer just då. Väntar du tills de går upp igen förlorar du inget, eller går med vinst till och med

• Eisa

Aldrig. Det är frihet att inte äga massa krejer.

• Mörksuggan

Vi köpte för inte så länge sedan. I och för sig inte i närheten av flera miljoner. Så vi skulle klara en räntehöjning. Skulle jag köpa ett boende för flera miljoner skulle jag nog vara försiktigare....

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Thedrjohn
    läkarstudent skrev 2012-07-28 20:57:45 följande:
    Tycker man kan köpa när som helst så länge man har råd att bo kvar under eventuella prisnedgångar. Om priserna går ned så förlorar du ju bara pengar om du säljer just då. Väntar du tills de går upp igen förlorar du inget, eller går med vinst till och med
    Det är sant, men hur länge får man vänta tills ett -20% blir ett 0 %. Minst 10 år?
  • Vinterankan

Så länge man köper ett hus för att bo i och inte för att tjäna pengar så kan man ju inte gå runt och vara rädd för att det kanske kommer komma nya lagar som påverkar priserna. Jag tycker det känns som att värdet på vårt hus kan diffa en miljon hit eller dit mellan olika veckor bara.

• nozpa

Äh, tänkt att bo här tills den dag jag inte har ork att sköta om det längre. Och jag hoppas att det aldrig blir så. :) Bryr mig inte om mitt hus är värt noll och ingenting.

• Daddy  Cool

Är det en förutsättning att priset är 2-4 miljoner?

En billig bostad kan man köpa när som helst utan att bry sig om ränteavdrag osv men jag skulle inte köpa en bostad för flera miljoner och som jag bedömer vara övervärderad.

• Butterscotch

Jag skulle inte vänta med att köpa bostad om jag faktiskt behövde en. Det som nämns i ts är spekulationer. Visst, allt kan inträffa men det är alltför svårt att sia om när. Jag hade köpt en bostad som jag hade råd att bo i även i fallet ränteökning/amorteringskrav. I det långa loppet tror jag att bostäder är en bra investering.

• Mörksuggan
    Butterscotch skrev 2012-07-29 07:56:00 följande:
    Jag skulle inte vänta med att köpa bostad om jag faktiskt behövde en. Det som nämns i ts är spekulationer. Visst, allt kan inträffa men det är alltför svårt att sia om när. Jag hade köpt en bostad som jag hade råd att bo i även i fallet ränteökning/amorteringskrav. I det långa loppet tror jag att bostäder är en bra investering.

Håller med. Det är väl det som man ska vara försiktig med när man köper bostad. Att man inte köper så pass dyrt att man tvingas lämna allt och sälja med förlust om räntan går upp lite...
    Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Gladskit
    Butterscotch skrev 2012-07-29 07:56:00 följande:
    Jag håller också med dig.
    Och när det gäller hur lång tid det tar att "hämta hem" ett fall på 20? Tio år?
    Det är ingen lång horisont tycker jag när det gäller boende. De flesta som köper hus har väl tänkt att bo där för en ganska lång tid?
Svar på tråden När vågar du ta klivet att köpa bostadsrätt/hus?