• Anonym (lämnad mamma)

Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?

Jag och min före detta sambo har två barn. Han gjorde slut med mig och har nyligen flyttat till en ny lägenhet. 
    Vår överenskommelse är att vi ska ha barnen lika mycket och fortsätta ha delad vårdnad, ingen betalar underhåll till den andra. Ingen av oss kommer heller vara berättigad till bostadsbidrag och vi delar på barnbidragen.

När jag i veckan lämnade barnen hos mitt ex såg jag att en kallelse från VC ang ett av barnet hade kommit hem till honom. Han medgav då att han gjort adressändring även på barnen när han beställde eftersändning.
    Enl exet skedde detta mer eller mindre av misstag då barnens personuppgifter fylldes i med "autofill" då han gjort adressändring åt hela familjen tidigare. Jag vet inte hur mycket jag tror på det, å andra sidan kan jag inte tro att han varit medvetet beräknande då han inte verkar veta något om familjerätt, underhåll och såna saker.

Vi har lyckats lösa separationen utan bittra strider och jag vill förstås för barnens skull att det ska fortsätta vara så.

Samtidigt känns det för mig alltför magstarkt att han lämnar mig, bryter upp familjen, själv blir boendeförälder och gör mig till umgängesförälder. 

Hur skulle ni tänka i min situation?

• Svar på tråden Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?
  • Anonym

Varför är ni inte berättigad bostadsbidrag??

Kan ni inte ha varsitt barn skrivet hos er? 

• Anonym

Jag hade inte tänkt vidare över saken alls. Det spelar ingen roll hos vem barnen är skrivna när överenskommelsen ser ut som i ert fall. De måste ju ha en adress. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-29 00:17:54 följande:

De tjänar väl tillräckligt mycket för att inte kvalificera sig för ett sådant bidrag. 
    Varför är det viktigt? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-29 00:20:48 följande:
    De tjänar väl tillräckligt mycket för att inte kvalificera sig för ett sådant bidrag. 
    Varför är det viktigt? 

För jag trodde att TS kanske tror att hon inte är berättigad bara för att barnen är skriven hos pappan....
  • Anonym (lämnad mamma)
    Anonym skrev 2012-07-29 00:17:54 följande:

Vi bor i bostadsrätter och har ok lön, har därför ej sökt bostadsbidrag. Jag tog med det i TS eftersom jag tänkte att det kan vara ett motiv för att ha barnen skrivna hos sig.

Jag tycker det var en bra idé att ha varsitt barn skrivet hos sig. För jag har ju inget rationellt argument för att barnen ska vara skrivna hos mig. Känslomässigt kan jag lättare gå med på en rättvis lösning. Men å andra sidan undrar jag om det kan kännas konstigt för barnen att höra mer till varsin förälder? 
  • Anonym (lämnad mamma)
    Anonym (lämnad mamma) skrev 2012-07-29 00:23:56 följande:
    Jag tycker det var en bra idé att ha varsitt barn skrivet hos sig. För jag har ju inget rationellt argument för att barnen ska vara skrivna hos mig. Känslomässigt kan jag lättare gå med på en rättvis lösning. Men å andra sidan undrar jag om det kan kännas konstigt för barnen att höra mer till varsin förälder? 
    Till exempel har jag i vuxen ålder förstått att mina föräldrar hade gemensam vårdnad om mig men inte om min syster. Och min systers relation till vår pappa har nog också varit mindre självklar...
  • Anonym (konstigt)

Jag tycker det låter väldigt märkligt detta då min mamma var tvungen att skriva på papprena för att min bror skulle få stå som boende hos sin pappa. (gemensam vårdnad) Då tycker jag ju samma sak borde gälla i ert fall också. Är det inte så att han ändrat posten bara och att de fortfarande står skriven på din adress (er gamla?) enligt skatteverket?

• PoL

Vid gemensam vårdnad kräver skatteverket båda vårdnadshavares underskrift för barns adressändring. Du kanske ska kolla m skatteverket vart de är skrivna innan du gör något annat.

• Vinterankan

Det där med att vara skriven kan ju inte spela någon större roll om ni ändå bor i samma kommun och är sams. Barnen vet ju inte vad det betyder, jag hade inte koll på sådant förrän jag flyttade hemifrån. Så för er del så är det mest en känslomässig grej hos dig tycker jag det låter som. Men sedan så undrar jag som de ovan om det inte är så att det bara gäller eftersänd ing av posten. När vi flyttat så har jag adressändrat dottern via internet och sedan så har min sambo varit tvungen att godkänna den adressändringen så det borde du också blivit tvungen att göra om han verkligen hade ändrat var barnen är skrivna.

• yodi
    Anonym (konstigt) skrev 2012-07-29 01:26:24 följande:
    Jag tycker det låter väldigt märkligt detta då min mamma var tvungen att skriva på papprena för att min bror skulle få stå som boende hos sin pappa. (gemensam vårdnad) Då tycker jag ju samma sak borde gälla i ert fall också. Är det inte så att han ändrat posten bara och att de fortfarande står skriven på din adress (er gamla?) enligt skatteverket?
    precis, tycker också det är konstigt, han kan inte skriva dom någonstans utan att du skriver under på det.

när jag och sambon skulle flytta till en annan lägenhet så kunde jag flyttanmäla barnen till skatteverket, men sambon var ändå tvungen att godkänna flytten för att dom skulle bli skrivna på nya adressen. och då skulle vi alla flytta till samma adress.  
Svar på tråden Ska jag acceptera att pappan skriver barnen hos sig?