Inlägg från: Anonym (Preggosaurus rex) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Preggosaurus rex)

Ta reda på barnets kön??

Vi är gravida. Men nästan ingen vet än så jag skriver anonymt. Vi fick ma senast i v 16 och vill nu se att allt är ok på ul innan vi berättar helt öppet. Och nu närmar det sig, vi har rul under vecka 32, nästnästa alltså. Och är oense hemma om huruvida vi ska kolla barnets kön eller inte. Förra barnet kollade vi inte, det blev en glad överraskning vid födseln. Denna gången vill sambon kolla men jag vet inte, tar inte det bort spänningen lite? Hur resonerade ni?

• Svar på tråden Ta reda på barnets kön??

Det där med att be bm skriva det på en lapp och kolla sen var ju en kul idé! :) fast får vi samma torrboll som med förra barnet lär hon ju inte vilja göra så heller :P men det ska jag absolut ta med i funderingen, så kan man ju om inte annat få veta det i förväg fast när man själv vill och kanske på en trevligare plats än sjukan :)

slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 15:30:27 följande:
    jag frågade min barnmorska och enligt henne FÅR de inte tala om könet...det är fortfarande riktlinjen rent krasst.. MEN de flesta barnmorskor som gör ultraljud går att flirta lite med, om det finns tid och möjlighet men det är inte alltid man kan se vid RUL och är de inte säkra så ska de inte säga något och det tycker jag är bra. Däremo kan man boka ett ultraljud privat någon gång senare sedan och kolla könet, men då får man bekosta det själv..brukar kosta runt 500

Med förra barnet frågade de innan de började ul om vi ville veta el om hon skulle vara tyst. Så då fick vi säga ifrån för att inte veta. Inte hört om någon här i stan som inte fått samma fråga innan, men det kanske bara är här de erbjuder det?
    Anonym skrev 2012-07-30 10:18:34 följande:
    Du behöver ju inte få veta om din man får veta.

Det skulle aldrig sluta väl ;)

Bm frågade om vi ville veta, men eftersom vi fortfarande inte lyckats enats så fick hon skriva det på en lapp och vika ihop, som någon föreslog. Vi läste sedan tillsammans på kvällen när det inte gick att hålla sig längre, det är en pojke. Bm var så säker att hon skrivit att vi får komma och klaga på kompetensen om hon har fel. Jag är glad vi kollade för jag ville verkligen ha en flicka och blev först jättebesviken men har nu hunnit smälta det i lugn och ro och det känns faktiskt riktigt bra! Tänk om jag fått samma knäpp när bebisen fötts om vi inte vetat. nu har rummet målats grönt (vilket det gjorts oavsett kön) och namn är redan bestämt, så nu är vi redo och jag hoppas de sista veckorna går fort!!!

Svar på tråden Ta reda på barnets kön??