Vid vår första graviditet kunde de inte se könet på ul, så då fick vi inget veta förrän vår bebis var född. Men jag tror inte att det hade tagit bort spänningen att veta könet i förväg, det är så mkt annat som är spännande när ens barn ska komma till världen; hur blir förlossningen, hur ser bebisen ut, vilken personlighet har den, är den frisk, hur kommer livet att bli, osv.
Tvärtom tror jag att jag hade känt mig lite "närmare" barnet i magen, eller upplevt det hela som mer konkret, om jag hade vetat om könet och kanske till och med kunnat kalla barnet vid namn redan under graviditeten. En graviditet (särskilt med första barnet) är tillräckligt abstrakt ändå. Det är så mycket man inte alls kan föreställa sig och en hel massa saker, både om bebisen i magen och om tiden (åren) efter förlossningen, som man aldrig kan få veta i förväg även om man skulle vilja.
Så nu när jag är gravid igen känner jag ingen tvekan alls inför att ta reda på könet vid kommande ul. För mig är det ingen stor grej, bara mysigt att veta, och ett sätt att skapa en närhet till det lilla livet därinne.
Varför spara på de godbitar man KAN få i förväg, när det finns så mkt annat som man ALDRIG kan veta i förväg?!
Så resonerar jag.
Lycka till med bebben i magen, oavsett hur ni gör på UL!