• Anonym

Ta reda på barnets kön??

1987 när jag fick barn ett så känns det som om att man INTE fick veta barnets kön vid UL? Jag tänkte inte på det öht visserligen så jag frågade inte. Någon som vet? Vid tvåan 1993 gjorde jag fostervattensprov och fick då ett besked per brev och då fanns en kod som man kunde ringa och uppge och då fick man reda på barnets kön om man ville. Det gjorde vi inte.

• Anonym
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:08:19 följande:
    Vi tog reda på barnets kön. Eftersom könet inte spelade någon som helst roll för oss, och vi såg fram emot tusen andra saker mer vid förlossningen, tog vi reda på det för att kunna kalla vårt barn vid namn redan i magen. Vi ville också börja köpa saker och kläder i tid, så det var praktiskt. Dessutom spelar det väl ingen roll NÄR man får reda på vad det är? Det är ju antingen en pojke eller flicka, 50-50. Då är ALLT annat mer spännande - hur hon skulle se ut, vems näsa etc, hur hon skulle låta, hennes lilla person, hårfärg - ja , allt. Vad hon hade mellan benen la inte vi någon större vikt vid :)
    Nej för nu hade redan en flicka! eller?
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 15:30:27 följande:
    jag frågade min barnmorska och enligt henne FÅR de inte tala om könet...det är fortfarande riktlinjen rent krasst.. MEN de flesta barnmorskor som gör ultraljud går att flirta lite med, om det finns tid och möjlighet men det är inte alltid man kan se vid RUL och är de inte säkra så ska de inte säga något och det tycker jag är bra.

Däremo kan man boka ett ultraljud privat någon gång senare sedan och kolla könet, men då får man bekosta det själv..brukar kosta runt 500
    OK då är det som jag upplevde det 1987 att det här med barnets kön var inget man pratade om? Jag skulle få mitt första barn så armar ben fingrar och tår var i fokus och minns inte att jag ens funderade på könet. Det kändes så fullständigt oviktigt. Och man kan köpa neutrala babyplagg och om man inte är shoppingberoende så är det bästa att lägga LITE pengar på babykläder för de växer ur dem på en månad. Och vad gäller namn........Jag hade en liten Markus i magen som visade sig vara en Emma och dessutom så fick hon ligga i skena så det var tur att jag inte shoppat en massa babykläder för hon måste ha sönderklippta eller större barnkläder. Blir lite fundersam över detta med att det går att "flirta" sig till ett avslöjande om könet på barnet.
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 15:51:32 följande:
    fast det är inte den enda barnmorskan som säger så.. när jag väntade sonen så sa både min barnmorska och den som gjorde RUL på mig... även läkare på sjukhuset där jag låg inlagd sa att de inte får säga något enligt riktlinjer från socialstyrelsen.

Nu är det 8 år sedan jag var gravid sist men jag får höra detta hela tiden, har redan gjort 4-5 ultraljud men det har varit "för tidigt" för att se något men senaste var på KUB-testet och jag skojade lite och frågade och hon sa ganska skarpt att "Även om jag såg något så får jag inte säga något" så det är nog ganska allmänt.

Det är liksom inte EN person inom sjukvården som har sagt det, jag frågade även på min privata gynmottagning och de vägrade. De sa att OM de gör ett ultraljud på mig så kommer de inte leta efter könet och ser de något så säger de inget eftersom det inte är av värde för undersökningen.
    Nej då är det som jag trodde. Man glappar inte om könet för det bör vara irrelevant. Och om man inte som förälder orkar hitta på ett flick- och ett pojknamn så är man väl sätt slö? 
  • Anonym

Vi har två pojkar, med första ville vi inte veta könet men med andra var vi helt överens om att vi ville veta om dom kunde se. Då fick vi veta att det var en flicka som låg i magen, vi fick även komma tillbaka på ultraljud då dom inte blev helt nöjda på det första pga läget. Även då fick vi höra att det var en flicka, och det var två läkare som gjorde det ultraljudet. Så vi litade på det, jag handlade flicksaker och rummet blev lila...men ut kom en pojke :)) så ska jag nångång ha fler barn så tänker jag inte ta reda på könet då jag iaf aldrig skulle lita på vad dom sa ! :) i såfall skulle jag betala för att göra ett könsbestämmande ul, där dom enbart fokuserar på det, eller ett 3D där dom ser tydligare, annars får det va :)

• Anonym
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:40:42 följande:
    Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(
    Ja jag har också läst i pressen om att aborter av flickfoster ökat och att man därför blivit striktare inom mödravården vad gäller könsbestämning. Vilka vill abortera flickfoster? Vilka?
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-29 16:40:12 följande:
    det där tror jag inte ett skit på faktiskt.. det är media som förvrider statistik. RUL förläggs oftast till runt vecka 18, ibland något tidigare ibland något senare men i snitt vecka 18....

Fri abort har vi fram till vecka 18, efter det måste man ha synnerliga skäl, dvs om barnet är skadat eller något annat "fel" fram till vecka 22. Man måste genomgå en utredning och ha socialstyrelsens godkännade och visst kan man ljuga ihop en story men på det stora hela så är det nästan omöjligt att göra abort pga "fel kön" efter vecka 18, då gäller det att man gjort sitt ultraljud tidigare SAMT att det finns tid för abort före vecka 18.
    Arbetar du inom vården? Det var en sjuksköterska som påstod tidigare i tråden att man blivit mer restriktiv med att tala om kön på barnet "eftersom könsrelaterade aborter ökat på senare år"! Och varför man tänker att det är könsrelaterat är väl för att man upptäckt att det mest är flickfoster som tas bort!! Och självklart får man väl genomgå UL tidigare i grav om man säger att man är orolig och man kanske vill veta könet för att man har en sjukdom i släkten som bara drabbar flickor tex!! Många av de som tar bort flickfoster visade sig komma från andra länder och då är ju ens historia inte känd i Sverige. Men det är väl bara skitprat för du vet väl sanningen? Är du BM?
  • Anonym

Du behöver ju inte få veta om din man får veta.

• Anonym
    Lillis80 skrev 2012-07-29 15:40:42 följande:
    Den barnmorska som sa att de inte får berätta är felinformerad. Jag är själv sjuksköterska, och man måste inom sjukvården berätta allt som framkommer vid en undersökning (om patienten vill veta). Däremot har de ingen skyldighet att aktivt leta efter könet. Men ser de så är de enligt lag skyldiga att berätta. Sen vet jag att man blivit mer restriktiv att leta efter könet då könsrelaterade aborter ökat i Sverige de senaste åren :(
  • Anonym

Ja och så tog man död på den debatten!!!

• Anonym

Vi kollade inte då för oss är könet på en bäbis totalt irrelevant. Det är först vid större ålder som barnet visar sitt "kön" på olika sätt. Bäbisar och barn är ju mer olika som individer än som kön. Vi är ju mer intresserade av vilken person som gömmer sig där inne. Många påstår att de är nyfikna i slutet men vi är i vecka 40 och är inte alls så nyfikna på länet utan själva bebisen! Vad gäller kläder så har vårt barn fått en hel garderob med fina kläder, oavsett kön.

Tro inte med detta inlägg att vi måste säga till alla i vår närhet att vårt barn kommer vara helt könsneutralt och politiskt korrekt. Vi bara bryr oss inte om just könet.

• Anonym

HALLÅ alla barnmorskor som ev är inne på FL!!! Får man idag veta könet på sitt barn vid UL? Utan indikationer på att det kan finnas könsbundna ärftliga sjukdomar? Är detta med att man blivit restriktivare på senare tid vad gäller att avslöja kön eftersom man märkt att ovanligt många flickfoster aborterats bara skrönor och "skitprat"?

• Anonym

Jag gjorde ett fostervattensprov med mitt andra barn och då fanns en kod man kunde uppge om man ville veta könet! Det ville vi inte för vi hade redan en dotter.

Svar på tråden Ta reda på barnets kön??