• Anonym (ts)

Vad är fel på min mage?? *bild*

Är 170 cm lång och väger 55 kg. Magen har alltid varit lite plufsig av extra fett (allt sätter sig på mage och bröst) men ofta är den såhär spänd och stor, det ser ju för f*n ut som att jag är gravid! Är smal i övrigt. Har ätit en grov macka för flera timmar sen och druckit kaffe, åt inget konstigt eller överdrivet igår heller. Tror inte jag har delade magmuskler efter graviditeten, är kanske ett 2 cm mellanrum mellan dem, yngsta barnet är nu 3 år.

Vad är fel?

• Svar på tråden Vad är fel på min mage?? *bild*
  • Dr Mupp

IBS, om det finns fler symtom tex knip, diarre, förstoppning osv. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Hallonet

Alla behöver ju inte ha jättemånga symptom för att ha det, finns ju olika grader osv. Men du borde nog vända dig till en läkare för att låta kolla upp det iaf... Eller så kör du ett hemtest först, uteslut fibrer och saker som är svåra att smälta. Jag har ingen jättekoll på vad man ska utesluta vid IBS men det går säkert att googla på. Prova en-två veckor och se om det hjälper? Laktos kan ju oxå göra att man sväller upp deluxe.

• Anonym (hm)

glutenintolerans? laktosintolerans???

dricker mycket kolsyrad dryck? 

äter mat som ger mycket gaser som lök,bönor,kål osv? 

• MajaVira

Börja med en mat- och mag-dagbok, där du skriver ner vad du äter och hur magen uppför sig. Då kan du se om det är något livsmedel som gör att magen sväller upp. Kan vara gluten, laktos, mjölk, eller för mycket / för lite fibrer etc.

• Hallonet
    MajaVira skrev 2012-07-29 11:31:02 följande:
    Börja med en mat- och mag-dagbok, där du skriver ner vad du äter och hur magen uppför sig. Då kan du se om det är något livsmedel som gör att magen sväller upp. Kan vara gluten, laktos, mjölk, eller för mycket / för lite fibrer etc.

Bra idé, enklare att se mönster!
  • fiiinally

haft samma problem i flera år men tyvärr inte fått något svar på varför eller hittat någon lösning :(

• Anonym

Det beror på din kost , se över mjölkprodukter som har en svällande effekt testa laktosfri , du kan ha problem med din tarm.

• Anonym (ts)

Dricker typ aldrig läsk. Sällan bönor, kål osv. Men mycket mjölk (i kaffet) kanske kan vara något sånt? Är sällan gasig. 

Tack för tips om mat- och magdagbok!

Svårt att få tid till läkare precis när den är sån här, man får ju vänta evigheter när det inte är akuta saker. 

• Flisan79

Jag tror det är en blandning mellan försvagade magmuskler (lösning är statiska magövningar typ plankan) och någon intolerans. Mjölk kan ge just denna uppsväldhet.

• Hallonet

Snabbläste lite att de som har irritabel tarm kan reagera illa på kaffe oxå. Fy för att behöva utesluta det. Flört Men det är nog en bra idé att skriva ner vad du äter, hur magen reagerar på det. Kolla om du ser ett mönster. Annars kanske du kan köra ett par v med uteslutande av laktos, två v utan gluten, två v utan grejer som IBS:are reagerar på. En v är nog lite kort, är nog bättre att köra minst två veckor iaf, så du får fram mönstret ordentligt. Om inte längre.

• Anonym (Rut)

Jag tror det kan handla om kroppsbyggnad! När jag var pinnsmal hade jag putmage och den har blivit större med ökad vikt och mycket större efter genomgången graviditet.  Så tipset är magmuskler, viktkontroll och - acceptans Man kan klä bort mage med många kläder. 

Om du har lätt för att fett sätter sig runt magen är det bra att veta att bukfetma lättare bildas vid stress och viss kost. Naturligtvis kan det också handla om magproblem typ laktos/glutenintolerans, känslig tarm och kanske IBS om du även har tarmproblem. Fibrer ger också uppblåst mage liksom kål, ärtor och bönor och lök.

Om du ska träna så är utfall och plankan bra om inte magmusklerna gått ihop. För magträning efter graviditet: http://uppochhoppa.se/?s=platt+mage

Och till sist. Din mage ser helt naturlig ut!

/Från en som alltid haft en mage som är lätt för att misstas som gravidmage 

• zophieed

Skriv mat ocj dryck dagbok och skriv även in när magen sväller. Då kanske du ser samband mellan intag och svullnad. Tänk dock på att det är sällan det du äter när magen sväller som påverkar utan det som åts några timmar tidigare, eftersom det är tarmarna som påverkas.

Kanske börja med probiotika?

• magplask

Jag ser typ ut så nu och det är pga ägglossning! Ser lika ut innan mens.. Yaaay för att se gravid ut två gånger i månaden :p

Svar på tråden Vad är fel på min mage?? *bild*