• frökenelisabeth

Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?

Tänk följande situation: Ett fullproppat tåg. Människor och bagage överallt. En kvinna med en tvåmånaders baby sitter på en plats och ammar. Hon har ingen platsreservation eftersom det inte var möjligt att boka på den sträckan hon skulle (inrikes, 2 timmar). En ung man i 20-årsåldern kommer, han ska åka längre med tåget (till utlandet) och har platsbiljett till platsen. Vem har störst rätt till platsen enligt dig? (Det finns inga andra sittplatser på hela tåget).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 16:13
    Jag startade tråden efter en tågresa igår, då jag befann mig i situationen och var nyfiken på vad folk tycker. Vill förtydliga att jag inte själv anser kvinnor med ammande barn har rätt att ta någon annans plats. Inte heller anser jag att man har någon skyldighet att lämna en bokad plats åt bättre behövande. Däremot blev jag otroligt glad över att bli erbjuden en plats, och det fick den unge mannen förstås också veta. Jag blir glad av att se folk hjälpas åt i trafiken och försöker själv göra det så gott jag kan. I morgon åker vi hem, och då är planen att i första hand hitta en obokad plats, i andra hand försöka uppgradera till första klass, i tredje hand sitta på golvet, i fjärde hand stå.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?
  • slemtorsk i din bralla
    viseversa skrev 2012-07-31 11:14:23 följande:
    Nej men LÄS svaren någon skriver nästa gång INNAN du börjar snacka skit=). Ett liitet tips!
    DITO
  • slemtorsk i din bralla

Ska vi vända tråden tillbaka dit den faktiskt startade... Det är oerhört intressant diskussion som speglar samhället ganska bra tycker jag. Så länge man håller sig till ämnet...

• Jellybeanbaby
    viseversa skrev 2012-07-31 10:39:51 följande till PumpkinQueen:
    Ursäkta men vad snackar du om? Sovit för lite kanske? Gå och lägg dig igen. Magiskt? Har jag skrivit det? Jag vet EXAKT hur man pippar till sig en unge och hur man klämmer ut den också. Har aldrig påstått att det är magi.

Jag skrev att jag ammar mitt barn när han/hon var HUNGRIG! Men du dillar om något helt annat här. Lite förvirrad kanske??
    PumpkinQueen är så gott som alltid förvirrad.

Jag har inga problem med folk som ammar "ute i det fria" s a s.
    Men den här diskussionen handlar inte om det, så - back on track!
  • Aubree

Det är ju så enkelt, vill man inte åka tåg utan att ha sittplats, så köper man sittplats eller så skiter man i att följa med :)) Jag har aldrig varit med om att nån vägrat lämna min sittplats. I detta fallet var det väl jättelätt att jaga bort killen, en 20-åring. Minns en killkompis som råkade hamna brevid en ammande mamma på bussen en gång, och berättade utförligt sina känslor efteråt... Han höll på att skämmas ihjäl, fick panik och ville springa av och spy av ren förskräckelse. Vet i sjutton om hon inte satt längst ut också :))) Han tyckte hur som helst att det var rätt obscent och inte naturligt alls, som de ammande tycker.

• Aaglars

HAr bara läst TS. Röstade på kvinnan

tycker självklart kvinnan med bebisen får sitta kvar till bebisen har ammat färdigt. Men sen är det den betalande mannens plats. 

• PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-31 11:22:46 följande:

Ännu ett sakligt och genomtänkt inlägg, vart får du allt ifrån? Solig
  • frökenelisabeth
    Froststar skrev 2012-07-31 10:02:43 följande:
    Ja, du har planerat väldigt dåligt, varför hade du inte en bärsjal åtminstone? Du borde ju själv vetat att en bärsele inte fungerar lika bra om man inte har en vagn som backup. Och ja, hela ditt beteende (och icke-beteende) tills du skulle av visar att du fullkomligt struntar i andra för du är ju en ammande mamma som hela världen ska ta hänsyn till. Men newsflash, det är bara i ditt huvud och i din egen lilla egocentrerade värld. Ditt barn, ditt slarv, ditt ansvar. Hela attityden du uppvisar i tråden stödjer den osympatiska egocentriska attityd som många småbarnsmorsor uppvisar. Och om du ska använda dig av "liknelser", kom då på något som liknar annars är det ingen liknelse. Visst håller jag med om att världen skulle blivit en bättre plats om alla hjälpts åt men det som du och flera andra inte verkar fatta är att "alla" även inbegriper egoistiska småbarnsmammor. Därmed blir hela din sååå vackert formulerade floskel till en paradox.

Sele är mer praktiskt än sjal för mig iaf. Varför tycker du att mitt beteende visar att jag struntar i andra? Jag blir glad att få hjälp i en situation där jag behöver och hjälper gärna andra när jag kan. Att mitt barn inte alltid ammas färdigt på en viss tid är ett faktum och svårt att planera in, inget jag tycker är roligt eller är stolt över som du verkar tro. Tvärtom hade det ju varit praktiskt om man visste att han alltid blev klar på 10 min, men så är det inte. Hade mannen velat ha sin plats efter 20 min hade jag flyttat mig.
  • slemtorsk i din bralla
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-31 11:22:46 följande:

fast det där var ju ett rent personligt påhopp.. Man talar inte så om andra.

I övrigt håller jag med dig.
  • frökenelisabeth
    Aubree skrev 2012-07-31 11:24:15 följande:
    Det är ju så enkelt, vill man inte åka tåg utan att ha sittplats, så köper man sittplats eller så skiter man i att följa med :)) Jag har aldrig varit med om att nån vägrat lämna min sittplats. I detta fallet var det väl jättelätt att jaga bort killen, en 20-åring. Minns en killkompis som råkade hamna brevid en ammande mamma på bussen en gång, och berättade utförligt sina känslor efteråt... Han höll på att skämmas ihjäl, fick panik och ville springa av och spy av ren förskräckelse. Vet i sjutton om hon inte satt längst ut också :))) Han tyckte hur som helst att det var rätt obscent och inte naturligt alls, som de ammande tycker.

Jag kan rekommendera en amningsponcho, kan lova att utomstående inte ser en enda kvadratcentimeter hud då.
  • Shoegal81

Mannen har såklart rätt till den plats han har bokat och betalat extra för. En god gärning vore att erbjuda kvinnan att sitta kvar tills det att hon har ammat klart. Jag röstade på mannen.

Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?