Inlägg från: Anonym (Elsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsa)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Ja. Detta är Sverige. Här kan man få bidrag för allt.

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 14:58:53 följande:
    Nej, det kan man inte. Varför säger du så?
    Och flytta om det inte passar.
    Därför att allt för många år med styre av en bidragsregering har fått folk att tro att de kan få bidrag för vad som helst.
    Självklart bör man inte få bidrag till en ny säng!

Har du fått din skada p.g.a. ett jobb eller? I så fall kan man få hjälp av arbetsgivaren.
    Men varför får du inte ett öre? Då antar jag att du lever på soc.? I så fall kanske det bästa är att försöka hitta ett lämpligt jobb och sen börja spara till en ny säng.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 14:58:53 följande:
    Nej, det kan man inte. Varför säger du så?
    Och flytta om det inte passar.
    Flytta känns ju överdrivet. Rösta är bättre anser jag.
    Dessutom skulle det ju bli hemskt jobbigt för alla bidragstagare om alla arbetande människor som tröttnat på att betala massa skatt till konstiga bidrag skulle flytta härifrån. Skulle inte finnas så mycket skatt att ta av då liksom...
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 16:29:46 följande:
    Hjälp av arbetsgivaren?   Tja,  jag fick varken höj- och -  sänkbart skrivbord eller någon särskilt bra kontorsstol  av arbetsgivaren  (en kommun).   Fick tjata mig till terminalglasögon.   Fick inte gå till sjukgymnast på arbetstid.

Och fick inte godkänd arbetsskada av FK.
    Det var en dum arbetsgivare. Eller så var skadan inte orsakad av dom.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 20:43:32 följande:
    Menar du att kommunen/arbetsgivaren gjorde fel som ordnade hjälpmedel åt kollegorna som var cp-skadade respektive  skadat sig i en ridolycka?
    Vad snackar du om? Vilka kollegor? Menar du att andra fick hjälp av arbetsgivaren men inte du? Du var väl inte tillräckligt snäll då.
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 17:24:02 följande:
    Jag föddes med skadan och det kommer aldrig bli bättre. Bara sämre eller fortsätta som det är nu.
    Då har du ju haft många år på dig att spara till en ny säng.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 16:29:46 följande:
    Hjälp av arbetsgivaren?   Tja,  jag fick varken höj- och -  sänkbart skrivbord eller någon särskilt bra kontorsstol  av arbetsgivaren  (en kommun).   Fick tjata mig till terminalglasögon.   Fick inte gå till sjukgymnast på arbetstid.

Och fick inte godkänd arbetsskada av FK.
    Kan du tänka dig att min arbetsgivare låter inte mig gå till frisören på arbetstid!?!
    Men håret har ju vuxit ut på arbetstid!
    Inte heller får jag betalt när jag går till tandläkaren, TROTS att det var chefen som bjöd på godiset.
    Herregud, vilka arbetsgivare det finns.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 21:11:17 följande:
    Precis för det är ju verkligen vad som stod på min önskelista när jag var 7 år!
    Så du är bara typ 12 nu eller? Du måste ju ha sovit dåligt i alla år och då borde;
    A - Din familj fixat en bra madrass åt dig när du var mindre
    B - Du så fort du började jobba och tjäna egna pengar, lagt undan till tex en madrass.

Man kan inte bara förvänta sig att det ska finnas bidrag till allt jämt.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 21:47:21 följande:
    Nehe  -  och det finns med i avtal   i ditt avtalsområde att man får gå till frisör och tandläkare på arbetstid  eller vad menar du med  ditt inlägg?
    Fanns det med i ditt avtal att du fick gå till sjukgymnast på arbetstid?
    Man går väl på sina privata ärenden på fritiden?
  • Anonym (Elsa)
    Dohgon skrev 2012-07-31 10:38:45 följande:
    jag har alltid haft med att jag får gå till sjukgymnast en timme per vecka på arbetstid utan att få ogiltig frånvaro. sjukgymnast är ju inte bara privat ärende, det kan behövas för att klara av att jobba.
    Ja utan att få ogiltig frånvaro kanske. Men du får väl inte betalt för den tiden? Och står det med så bra. Men det är ett privat ärende. Jag anser kanske att jag behöver duscha för att gå till jobbet, men jag gör ju det på min fritid.
    Anonym (been there) skrev 2012-07-31 10:41:09 följande:
    Tja du,  en vacker dag kanske du också blir föremål för rehabiliteringsutredningar med Försäkringskassa,  läkare  och kurator från sjukhusets smärtklinik,  arbetsgivare och fackets ombudsman närvarande.    Då inser du att man som arbetstagare är skyldig att följa rehab,planen.   I mitt fall bestämdes bland andra åtgärder även en  serie besök  på gym med sjukgymnast.   Med de oregelbundna scheman som mitt yrke kräver var det  totalt omöjligt att lägga dessa obligatoriska träningstillfällena på fritid.   Arbetsgivaren ålades på rehabmöte att både betala 10 stycken av dessa besök och se till  att de schematekniskt var möjliga att genomföra.

(dessutom gick jag två kvällar i veckan på vattenjympa i rehabbassäng på egen bekostnad  och promenerade så mycket jag hann  på  fritid).
    Nej det hoppas jag inte.
    Så du kan jobba 6-15 en dag, 15-21 nästa och 21-05 en annan utan att veta vilken som är vilken? På en kommun? Verkar mycket lustigt. Och lyckades du klämma in vattengympa som jag antar går på en bestämd tid så vore det kanske inte så svårt att klämma in även rehab på fritiden.
    Så om arbetsgivaren betalade så fick du ju hjälp av dom? Fast du påstod nyss att det fick du inte.
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-31 10:42:01 följande:
    Nej, jag är inte 12 och nej jag bor inte hos mina föräldrar. Jag skrev tidigare att jag inte tänkt på att det var sängen/madrassen som orsakade smärtan på natten eftersom jag har ont även på dagen..
    Men TS. Då får du nog ta och reda ut det här för oss. Du har inga pengar och får inga bidrag vilket innebär att du kan inte spara nått. Du betalar ingenting för mat och boende. Du har en dator. Du behöver en säng så du är inte hemlös. Du går inte på soc. Är du en utomjording?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-31 12:10:34 följande:
    Hört talas om att  vår livsstil påverkar vår hälsa?   Hört talas om friskvård?   

MÅNGA  arbetsgivare idag subventionerar de anställdas träning;   genom att betala delar av årskort på gym och / eller genom att  uppmuntra någon timmes träning per vecka på arbetstid.   Det lönar sig med största sannolikhet.   Och nu är vi LÅNGT  från Ts  situation -  Ts verkar aldrig ha befunnit sig ute i arbetslivet.

(om min arbetsgivare,  tvingad av Försäkringskassan  under en 10-årsperiod betalade  några  besök hos sjukgymnast -  sedan kom jag i praktiken upp till Högkostnadsskydd -   grämer det dig?) 
    Men herregud! Jag skrev i ett tidigare inlägg att TS kunde få hjälp av sin arbetsgivare. Du svarar att du minsann inte fått nån hjälp av din arbetsgivare. Nu visar det sig att du faktiskt har fått det och att (precis som jag skrev) det är många arbetsgivare som uppmuntrar friskvård och gärna hjälper till om någon har problem.
    Hur ska du ha det?
    Anonym skrev 2012-07-31 12:14:14 följande:
    Vi har en friskvårdstimme inräknad i vår arbetstid varje vecka. Helst ska man träna men om man har problem eller skador får man lägga den på massage, rehabilitering eller sjukgymnastbesök. 
    Lyxigt! Jag tror det är väldigt ovanligt att man får betalt en timme varje vecka utan att jobba. Men det är förstås upp till varje arbetsgivare. Får man fråga vart du jobbar?
    Personligen anser jag inte att skattebetalarna ska betala för att folk ska träna på arbetstid. Tänk om tex politiker fick betalt för att träna 1 timme i veckan. Vilket ramaskri det skulle bli.

Vad TS gör eller har gjort får vi nog aldrig reda på eftersom det inte verkar vara av intresse att avslöja det. Därför kan vi bara gissa oss till hur TS får mat på bordet och tak över huvudet. Jag tror TS är en utomjording som bor i ett rymdskepp.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:12:40 följande:
    TS kan ju bo tillsammans med en sambo som försörjer dem båda. I den situationen är det inte säkert att det finns pengar till dyrare inköp eller att ts är bekväm med att kräva att få 5000 av honom att köpa en madrass för. 
    Men frågan kvarstår ju ändå. Om TS inte jobbar, varför får hon (vi har antagit att det är en hon) inte A-kassa, soc bidrag eller andra bidrag? Om det nu inte vore så att sambon hade gott om pengar så borde man ju söka alla bidrag man kan, eller? Hade TS gjort det så kanske det hade funnits pengar till madrass den vägen, det är bara det jag säger.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:35:40 följande:
    Privat företag. Men kompisar som arbetar inom kommunens förvaltning eller som lärare har också samma avtal. Min faster är lärare och hon tar med sin hund på långpromenad en timme mitt på dagen varje vecka för att få lite ljus på sin timme. 
    Vi får också friskvårdsbidrag på 1500 om året som man kan använda till att köpa tex gymkort eller nya träningsskor för. 
    Jag tycker att det är ganska smart av arbetsgivaren av ha de här avtalen. De lär knappast göra det för sin stora godhetsskull utan har räknat på det och insett att de tjänar på att låta personalen få en gratistimme om det gör dem friskare.

Politiker har förtroendetid på  jobbet och lär säkert träna mitt på dagen om de kan, eftersom de ofta har möten på kvällstid.

Det här är inget nytt direkt, var jobbar du som verkar tycka att det är så konstigt? 
    Jag jobbar på ett internationellt företag med ca 10'000 anställda, varav 500 i Sverige. Innan dess har jag jobbat på dagis, bank, mindre privat företag, större säljföretag. Jag har fått rabatt på friskvårdskort men inte en timmes betald träning. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Är det privat så är det ju upp till var och en men jag tycker inte att det är något som kommun och statligt ägda företag ska syssla med.
    På mitt förra jobb hade vi 20 min betald tid per månad då vi fick sitta i en massagestol. Det är mer rimligt än 1 timme per vecka. Lärare som har 1 timmes betald träning per vecka? På kommunal skola?
Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?