• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym

Varför inte börja spara helt enkelt...? Förstår inte varför alla förväntar sig bidrag till allt.

• Anonym

Om det är en tempurmadrass kan man hitta billigare kopior som funkar lika bra.

• Anonym

Om du visste hur många som har ryggproblem och liknande, tänk om alla skulle få pengar för det. Nej eget ansvar = eget sparande. Köp.

• Innan soluppgången

Är du utvecklingsstöd eller rörelsehindrad kan det gå. Ta upp det med in handläggare på kmmunen.

Annars så är det lätt infantil att tro att våra skatter räcker till dyra madrasser till alla som skulle behöva det.

• Anonym

Det är nog ganska många som har madrasser som kostar runt/över 5000:-, så det är nog en utgift som man får räkna med att ta själv! Spara pengar, önska dig i födelsedaspresent och julklapp osv. Du kan också tittapå Blocket efter beg sängar, en del säler dyra sängar väldigt billigt pga flytt etc.

• Frontline

5000:- är ganska så billigt tycker jag om man slipper värken och ligger bra...
    Ett lån kan du kanske fixa men om alla som hade lite ryggbesvär skulle få bidrag till madrasser skulle det bli dyrt för  oss skattebetalare...

Du spenderar kanske minst 1 tredjedel av ditt liv i sängen och tycker att 5000:- är svindyrt

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anova

Det bör ju finnas någon fond att söka ur.. 5000 är inte omöjligt att få.

Är det en "medicinsk" madrass som går att få som hjälpmedel så kan du ju prata med din läkare eller arbetsterapeut.   

• Anonym

Haha förlåt men bidrag för en madrass? :O

Jag jobbar inom vården och har haft ont i ryggen flera år, undra om jag ska fråga chefen om jag får en bättre madrass med nästa lön? Eller om jag måste köpa den själv, det vore ju illa? :) 

• Klycka

Med ett läkarintyg samt en arbetsterapeuts hjälp kan man skriva ut madrasser från hjälpmedelscentralen. Hoppas det löser sig

• Anonym (Va?)

5 000 kronor är väl inte mycket för en madrass. Du får väl spara som alla andra. Dra ner på utgifter. Sälja något som du har.

Varför ska du få bidrag medan alla andra får jobba för det?

Du är inte ensam som har kronisk värk.....kanske jag skulle också bett om att få en bra madrass för min onda rygg. Och jag har faktiskt ont i ryggen men jag försöker göra något åt det genom att träna på gym (betalt själv) och köpt en ny säng (betalt själv). Jag är heltidssjukskriven så jag har inte gott om pengar. Det handlar om vad man prioriterar här i livet. Och att sparar till det man vill ha eller behöver.

Va folk är bortskämda!

Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?