• Jenna03

Förskolepersonalen dödar djur!

Min son kom just å sa att fröknarna på förskolan brukar döda getingar o flugor som kommer in. Ändå är det en förskola med miljöinriktning. Tycker ni att sådant beteende är ok? Borde inte förskolepersonalen försöka få ut krypen levande? Ni som är pedagoger: hur gör ni med kryp som kommer in? Har ni flugsmällare på er förskola?

• Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!
  • PolyPond
    MartinaE skrev 2012-07-31 19:55:22 följande:
    Jag är fsklärare och efter det att vi hade ett barn som fick ett stick och svällde upp i ansiktet inom några minuter så kommer jag hädanefter slå ihjäl varenda geting! Ambulans och helikopter fick komma. Det är det värsta jag varit med om i min yrkesroll. Flugor är äckliga, de sprider en massa bakterier, de ska dö! Myggor slår jag ihjäl så fort jag ser. Whats the problem?
    Getingar är nyttodjur. Jag undrar om folk alldeles glömt bort det. Risken för att de blir irriterade och sticker någon ökar förstås också om man jagar efter dem för att ha ihjäl dem.
  • Aubree

Fortfarande ingen som vill berätta om ni är veganer/ vegetarianer eller om ni verkligen låter bli att döda flugor samtidigt som ni äter avlidna djur varje dag?

• annpe
    PolyPond skrev 2012-07-31 22:14:11 följande:
    Getingar är nyttodjur. Jag undrar om folk alldeles glömt bort det. Risken för att de blir irriterade och sticker någon ökar förstås också om man jagar efter dem för att ha ihjäl dem.
  • Jenna03
    Aubree skrev 2012-07-31 23:22:06 följande:

Fortfarande ingen som vill berätta om ni är veganer/ vegetarianer eller om ni verkligen låter bli att döda flugor samtidigt som ni äter avlidna djur varje dag?

Haha, nej jag är faktiskt inte vegetarian. Det händer också att jag smäller flugor. Däremot vänder jag mig lite mot att man ofta slentrianmässigt dödar småkryp, när det ofta är lika enkelt att släppa ut dem, men är det tvunget att ha ihjäl dem så visst, då har jag förståelse för det. Jag tycker att man bör tänka lite extra på hur man agerar inför barnen. Om jag varje gång jag ser en spindel säger "Fy vad äcklig" så lär jag ju barnen att spindlar är otäcka. Om jag istället säger "Titta vilken fin spindel" så lär de sig att spindlar inte är farliga.
  • Omorfia

Jag är vegetarian och jag dödar djur, insekter då, som letar sig in i vår lägenhet. My turf liksom. Jag dödar aldrig djur utomhus, det är ju deras hem.

• Jenna03
    Omorfia skrev 2012-08-01 09:03:19 följande:
    Jag är vegetarian och jag dödar djur, insekter då, som letar sig in i vår lägenhet. My turf liksom. Jag dödar aldrig djur utomhus, det är ju deras hem.

Men dödar du alla, även de som är lätta att släppa ut, spindlar t ex?
  • annpe
    Omorfia skrev 2012-08-01 09:03:19 följande:

Jag försöker släppa ut dem som går, spindlar och stora flugor på fönstren t ex, men det händer att jag smäller mindre kryp som inte går att fånga.
  • Omorfia
    Jenna03 skrev 2012-08-01 09:26:36 följande:
    Men dödar du alla, även de som är lätta att släppa ut, spindlar t ex?

Jag har spindelfobi (eller har haft, håller på att kbt'ar mig själv för mina barns skull) så spindlar klarar jag inte av på nära håll. Annars vore de lätta att bära ut. Skalbaggar och liknande tar jag på en tidning eller så och slänger ut från balkongen. Getingar låter jag oftast vara eftersom de flyger ut själva.

Flugor och myggor dödas alltid om de inte smiter först.
  • PolyPond
    Aubree skrev 2012-07-31 23:22:06 följande:

Ingen har frågat mig direkt, men jag kan svara ändå.
    Jag har egna köttdjur, men har inte ihjäl insekter och andra djur på slentrian. Man bör visa lite respekt för invånarna på vår jord även som köttätare.
  • Tigerliljaaa

Eh alltså med tanke på hur illa det kan gå för personer med getingallergi är det väl ganska självklart att man tar fram flugsmällaren... sen flugor mja jo visst försöka kan man ju men om det inte går vill du att dom kryper runt i ditt barns mat?

Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!