Varför emot sugklocka?
Varför får många kvinnor rysningar av sugklocka? Vad är det med den som är så obehagligt?
Varför får många kvinnor rysningar av sugklocka? Vad är det med den som är så obehagligt?
Är du en kvinna eller en man?
För att den är obehaglig o känns tots alla möljliga bedävnigar speciellt när dom tar en för stor storlek.
En anledning kan säkert vara att risken för att halva röven och tillhörande analmuskulatur spricker är rätt överhängande om barnet måste forceras ut med hjälp av sugklocka.
Men jag vet inte, jag..
Jag förstår inte heller. Mitt första barn förlöstes med sugklocka. Upplevde inte det som jobbigare än innan. Bebisens hjärtljud gick ner och då är alla ev komplikationer värda att gå igenom. För mig blev det dock inga.
Den är bra och hjälper bebisen ut när egna krafter avviker men det förekommer många risker med sugklockan.
För mig var det jobbigt pga att jag som yngre blev utsatt för ett övergrepp och att bli förlöst med sugklocka påminde mig tyvärr mycket om det (låter kanske konstigt - ett barns födelse är ju trots att fantastiskt - men man kan inte rå för sina känslor och minnen). Jag sprack mycket pga sugklockan och det tog lång tid att läka.
Läste i en tidning att läkaren hade dragit 9 gånger med sugklockan, det gjorde att bebisen fick hjärnskador och dog. Man ska dra max 3 gånger, hjälper det inte då ska kejsarsnitt utföras.
Jag fick en muskelskada av sugklockan...fick sys i 35 min men i den stunden ville jag bara få ut bebisen.