Inlägg från: Chinx |Visa alla inlägg
  • Chinx

Hur långt in i din graviditet jobbade du?

Det här är en intressant tråd att kika i :) Ska bli kul när det kommer ännu fler svar. Jag har inte röstat eftersom jag är gravid med första just nu. Min plan är att gå på ledighet vid jul och vara ledig tills barnet kommer (BF 12 januari). På så vis kan de ta in vikarie direkt från vårterminens start istället för att krångla de sista veckorna i december. 
    Det här vet man dock aldrig. Min förhoppning är att kunna jobba fram till då (21 december stänger skolan över julledigheten) och jag hoppas såklart vara frisk, pigg och kry hela tiden. 

• Chinx
    Klycka skrev 2012-08-01 09:43:59 följande:
    Jobbar som vårdare, blev avstängd och fick graviditetspenning samma dag jag berättade att jag var gravid (v. 9v har jag för mig att det var)
    Avstängd? Vad innebär det? De ville inte ha kvar dig för att du var gravid, eller?
  • Chinx
    Klycka skrev 2012-08-01 09:58:46 följande:
    För människor som kan bli ganska så våldsamma....alla yrken där det förekommer våld eller hot om våld (och vissa andra riskyrken tex gruvarbetare) blir du avstängd ifrån som gravid om du inte kan omplaceras - inget konstigt med det
    Oj, det visste faktiskt inte jag. Men får du betalt på något vis då eller hur försörjer du dig under tiden du är gravid? 
  • Chinx

Graviditetspenning kan man ju enligt Försäkringskassan bara få om det är 90 eller 60 dagar innan beräknad förlossning, och de verkar inte rubba de reglerna oavsett. Om du bara är i vecka 9 så har du ganska många veckor då du inte får ut pengar, hur klarar du dig då? 

• Chinx
    Klycka skrev 2012-08-01 14:47:36 följande:
    Jaha, där ser man :) Då har Försäkringskassan varit lite "dåliga" där med andra ord, eftersom de påstår att det bara är 60 dagar innan BF som gäller och att man inte kan få mer grav.penning än så. Det var ju skönt att höra att man kan överleva ekonomiskt även med ett riskyrke. Vad skönt att de är så förstående och försiktiga med er, det måste kännas väldigt tryggt och bra. 
  • Chinx
    skumbanan skrev 2012-08-02 10:13:35 följande:
    Chinx: operationssjuksköterska. Vi står hela dagarna, mycket tunga lyft och tungt arbete.
    Då förstår jag, har en syster som också är det, hon gick också 2-3 månader innan.
  • Chinx
    älskarlivet81 skrev 2012-08-20 06:05:22 följande:
    Är i vecka 11 och undrar hur länge till.jag kommer kunna jobba heltid.. Har foglossning och ischias från helvetet. Vissa dagar kan jag knappt lyfta benen.
    Men nej vad hemskt! Har du pratat med BM, det finns ju numera mycket hjälpmedel som kan underlätta, och det kan räcka en bit, men har du otur klarar du inte länge till om det redan är SÅ illa. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Chinx

Jag kommer gå v. 37 och bestämde mig för det tidigt för att min arbetsplats ska kunna ta in en vikarie direkt från terminsstart istället för efter någon vecka in i januari, jag kommer med andra ord gå vid jullovet. 

thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
Svar på tråden Hur långt in i din graviditet jobbade du?