Inlägg från: Klycka |Visa alla inlägg
  • Klycka

Hur långt in i din graviditet jobbade du?

Jobbar som vårdare, blev avstängd och fick graviditetspenning samma dag jag berättade att jag var gravid (v. 9v har jag för mig att det var)

• Klycka
    Arvinda skrev 2012-08-01 09:55:52 följande:
    Klycka: varför då om jag får fråga? Det låter ju väldigt konstigt att man får göra så

För människor som kan bli ganska så våldsamma....alla yrken där det förekommer våld eller hot om våld (och vissa andra riskyrken tex gruvarbetare) blir du avstängd ifrån som gravid om du inte kan omplaceras - inget konstigt med det
  • Klycka
    Chinx skrev 2012-08-01 09:57:12 följande:
    Avstängd? Vad innebär det? De ville inte ha kvar dig för att du var gravid, eller?

Nej nej - absolut inte. Men det förekom risker för mig och mitt barn och då fick jag gå hemtills jag inte är gravid längre
  • Klycka
    Chinx skrev 2012-08-01 10:31:05 följande:
    Oj, det visste faktiskt inte jag. Men får du betalt på något vis då eller hur försörjer du dig under tiden du är gravid? 

Blir man avstängd är det Graviditetspenning (fd. Havandeskapspenning) som gäller. Är väl typ 80 % av lönen elle strax under.
  • Klycka
    Chinx skrev 2012-08-01 10:31:05 följande:
    Oj, det visste faktiskt inte jag. Men får du betalt på något vis då eller hur försörjer du dig under tiden du är gravid? 

Blir man avstängd är det Graviditetspenning (fd. Havandeskapspenning) som gäller. Är väl typ 80 % av lönen elle strax under.
  • Klycka
    Chinx skrev 2012-08-01 13:56:04 följande:
    Graviditetspenning kan man ju enligt Försäkringskassan bara få om det är 90 eller 60 dagar innan beräknad förlossning, och de verkar inte rubba de reglerna oavsett. Om du bara är i vecka 9 så har du ganska många veckor då du inte får ut pengar, hur klarar du dig då? 

Nejdå, man får hela graviditeten om man har ett riskyrke och blir avstängd från sin arbetsplats pga riskerna i arbetsmiljön och som sagt jag fick det från v. 9 till dagen innan jag gjorde mitt snitt
Svar på tråden Hur långt in i din graviditet jobbade du?