Vi har en Rainbow, den är stor tung och låter lite mer än vad en vanlig damsugare på 800W gör.
Men den gör jobbet perfekt, du slipper gå med trasan åter igen efter dammet lägger sig utan all skit stannar i tanken som är på ca; 5L du har en ren säng och kan tom göra rent mattor med den (nu menar jag tvätta mattor på riktigt!).
Vår damsugare köpte vi av en damsugarförsäljare för ca25tk det kom med all tillbehör till den, vill man bara ha damsugare så gick det för en mindre peng typ 15-18tk om jag minns rätt (5år sen vi köpte den).
Jag var skeptisk och vill absolut inte ha en dammsugare för 25papp sa jag. (Fatta hur mycket verktyg eller bil godis jag kan köpa) Men såhär i efterhand så inser jag att visst den är lite tung och kommer inte över trösklar så lätt som en mindre putte som man snällt drar i och den hoppar över utan man får ofta lyfta upp den och över.
Man får massa redkap! En vibrator för att dammsuga säng med, man blir verkligen äcklad av sin säng men det känns mycket rent och frächt där efter och man gör det kanske 4-5ggr per år. den går att använda till rätt mycket till Ex; suga ur luft, pumpa upp saker, spraya rent ytor, (säng nämnde jag), samt mattor.
Men som jag sa den är stor tung och väger där efter.
Så om ni funderar på en sådan googla på rainbow samt ett annat märke (deras stora konkurent) som jag inte kommer på just nu. Om det är värt mjaaa sådär faktiskt, har ni damm eller kvalster alergiker då är den ett måste! men annars funkar det med tradisionell maskin som man kan köpa kanske mellan 5-10st av.
Det jag sakanar med vår modell är att den skall göra jobbet själv då hadde jag lätt lagt 100tk :)
Köp deffinitivt inte de små puttar som ha både vatten och påsen eler med små tank, vi dammsuger var 10 till 14 dag i en 3a och det blir ganska mycket smuts i tanken. Har du mindre tank så kommer du behöva byta vatten flera gånger innan du är klar.
Skall man investera i en sådan så är det (inget illa menat) att rekomendera hålla sig till US och EU tillverkade maskiner. De fabriker som är kvar i väst värden måste göra saker av hög kvalité som håller länge för att kunna överleva prispressen från asien.
Så det är lite som att köpa bil, trivs du med att köra en Mercedes i 20 år sö kör du på det elelr så köper du 5st hyndai och kör 5ggr ny bil.
Nu har jag delat med mig lite, fråga om ni undrar nått, håller inte till här så mycket men det kommer väl ett mail från siten.