• LsH

Fråga till er som diska flaskorna i diskmaskinen

En fråga till er som diska flaskorna i diskmaskinen istället för att koka dem. Vad gör ni med napparna? Diska ni dem också i diskmaskinen? Hur gör ni i så fall för att de inte ska flyga runt där inne? För napparna måste väl också desinficeras?

• Svar på tråden Fråga till er som diska flaskorna i diskmaskinen
  • Alexi

Vi diskar flaskorna och ringen som håller fast nappen i maskin, nappen handdiskas. Napparna kokas någon gång då och då eller gjordes i alla fall när vi hade bebisar, nu är barnen större och dricker bara välling en gång per dygn.

• Natulcien
    Alexi skrev 2012-07-31 13:47:00 följande:
    Vi diskar flaskorna och ringen som håller fast nappen i maskin, nappen handdiskas.
    Exakt så gör vi också. Det tar ju bara några sekunder att handdiska en flasknapp...
  • Tow2Mater

Vi köpte en liten behållare som var avsedd för att ha napparna i, som stoppades i diskmaskinen. Den kunde hålla 6 nappar.

• Mimmi77

Jag har haft napparna spetsade på fat pinnarna i övre korgen och de har aldrig flugit omkring! Finns det plats lägger jag dom i bestick lådan.

• Natulcien

För övrigt blir ju ingenting desinficerat i en diskmaskin, såvida man inte kör längsta programmet och högsta temperaturen. Då kan det, möjligen, bli det...

• lawa

Jag läste i en bok att materialet i dinapparna kan ta åt sig av maskindiskmedlet, och därför inte ska diskas i maskin. Vet inte om det stämmer, har inte sett det någon annanstans... men jag handdiskar dem ändå.

• LsH
    lawa skrev 2012-08-01 09:56:14 följande:
    Jag läste i en bok att materialet i dinapparna kan ta åt sig av maskindiskmedlet, och därför inte ska diskas i maskin. Vet inte om det stämmer, har inte sett det någon annanstans... men jag handdiskar dem ändå.
    ush lät ju inge bra, kanske lätt att det fastnar medel i dem?
  • RosaBabyfilt
    LsH skrev 2012-08-01 11:05:02 följande:
    Jag tyckte inte att mina flaskor blev rena nog av maskindisk. Jag sköljde ur dem, separerade alla delar och ställde i maskinen men ändå kändes de flottiga efteråt. Så nu handdiskar jag dem alltid för det känns fräschare. Men det kan ju ha varit så att maskinen t.ex. var för full, eller för lite diskmedel i, eller att flaskorna inte stod bra osv... Känner man att det funkar så kör på! :) Men just napparna skulle jag nog föredra att diska för hand, eller i alla fall skölja dem noga efter maskindisk under vattenkranen.
    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • lawa
    LsH skrev 2012-08-01 11:05:02 följande:

Ja, det stod så... men å andra sidan har jag inte sett någon sådan info från någon flasktillverkare vad jag kan minnas.
Svar på tråden Fråga till er som diska flaskorna i diskmaskinen