• Anonym

    Hur se mer vuxen ut?

    Jag är 27 år gammal. 3-barns mamma, min äldsta är 8. Jag ser dock väldigt ung ut. Jag är 153cm lång och väger ca 55 kg. Jag lider fortfarande av ganska grav acne, kan inte sminka mig pga det. Blir mycket värre.

    Jag blir ofta misstagen för att vara mellan 15-18 år gammal. Folk tror att jag är barnens storasyster. Går alltid in på barnbiljetter överallt om jag inte säger till. Får visa leg bara jag köper energidryck. :-/

    Största problemet är att hitta kläder som ser vuxna ut. Jag kan inte ens köpa xs på de flesta damavdelningar, då det är för stort. Oftast går jag på barnavdelningen och kläderna som passar mig är 164-170. Dom är fortfarande för långa, men kan inte ta en kortare modell då jag har ganska breda höfter..

    Jag är trött på att bli uppfattad som ett barn. Kan jag få lite tips på hur jag kan göra för att se mer vuxen ut? Länka gärna till bilder på klädstilar, frisyrer mm. Jag mår skitdåligt över detta.

  • Svar på tråden Hur se mer vuxen ut?
  • Anonym

    Men kan du inte ens ha xs? Jag är exakt lika lång som dig men kunde ha XS även när jag vägde 47 kg.

  • katalysator

    Det kanske kan vara värt att få några plagg fixade eller uppsydda hos en skräddare, även om det kostar en del? Att kunna dra på en välsittande vuxenkavaj utanpå barnlinnena från H&M kommer att göra stor skillnad tror jag!

  • Fia 28

    Kläder är jag usel på så det kan jag inte tipsa om. Men även om du har akne så kan du ju använda kajal och maskara, gör du det?. Joe Blasco Ultrabase täcker annars bra utan att förvärra aknen. Vad har du för frisyr?

  • éan imirceach

    Jag förstår faktiskt inte. 55 kg är inte speciellt lite för din längd. Jag väger 54 kg och är 161 och har storlek small.
    Har vänner i din längd som ser jättekvinnliga och vuxna ut. Sök utomlands, i England har de tex i vissa affärer en avdelning för "petite" precis som en för långa tjejer. Det jag kan tänka mig är att tex axelband är för långa på linnen osv men det kan du sy upp. Mina tips!
    :Börja handla snygga, kvinnliga vuxenkläder, skippa barnavdelningar.
    Prova andra affärer. HM har tex små storlekar i small, handla inte i för damiga affärer då de tenderar att ha mycket större storlekar även om det står small på etiketten. Även på New Yorker och sådana "tonårsaffärer" kan du lätt sätta upp en snygg, vuxen outfit. Markera din midja om den är liten.
    Konstigt att du inte kan sminka dig alls, har du sökt för detta med hyn?
    Det finns ju mineralsmink som inte täpper till porerna.
    Tycker du ska gå till en hudläkare om du inte gjort det.
    Det måste ha lite med dina kläder, framtoning och hur du stylat dig att göra också hur ung du uppfattas. Jag ser själv ung ut men hur man klär sig och fixar sig spelar stor roll för att iallafall se ut som man fyllt 20.
    Kläder gör väldigt mycket. Prova att ta på dig en snygg kavaj, byxor och lite klack osv, kläder för vuxna och se vad det gör med dig. Man påverkas.

  • Anonym

    Fast har man ett utseende som gör att man ser yngre ut än man gör är det svårt att "klä upp sig" i ålder, skulle jag gå runt i kavaj skulle jag se komisk ut, dels är det inte jag, dels skulle det se fånigt ut på mig bara. Endel ser yngre ut än de är.

  • Lufsan
    éan imirceach skrev 2012-07-31 16:34:56 följande:
    Jag förstår faktiskt inte. 55 kg är inte speciellt lite för din längd. Jag väger 54 kg och är 161 och har storlek small.
    Har vänner i din längd som ser jättekvinnliga och vuxna ut. Sök utomlands, i England har de tex i vissa affärer en avdelning för "petite" precis som en för långa tjejer. Det jag kan tänka mig är att tex axelband är för långa på linnen osv men det kan du sy upp. Mina tips!
    :Börja handla snygga, kvinnliga vuxenkläder, skippa barnavdelningar.
    Prova andra affärer. HM har tex små storlekar i small, handla inte i för damiga affärer då de tenderar att ha mycket större storlekar även om det står small på etiketten. Även på New Yorker och sådana "tonårsaffärer" kan du lätt sätta upp en snygg, vuxen outfit. Markera din midja om den är liten.
    Konstigt att du inte kan sminka dig alls, har du sökt för detta med hyn?
    Det finns ju mineralsmink som inte täpper till porerna.
    Tycker du ska gå till en hudläkare om du inte gjort det.
    Det måste ha lite med dina kläder, framtoning och hur du stylat dig att göra också hur ung du uppfattas. Jag ser själv ung ut men hur man klär sig och fixar sig spelar stor roll för att iallafall se ut som man fyllt 20.
    Kläder gör väldigt mycket. Prova att ta på dig en snygg kavaj, byxor och lite klack osv, kläder för vuxna och se vad det gör med dig. Man påverkas.
    Petite och tall har top shop här hemma också tror jag. Går i alla fall att beställa på deras hemsida om jag inte är helt ute och cyklar. 

    Min sambos syster är också väldigt smal och kort men ser välklädd och vuxen ut så visst går det. =)
    En dag i sänder.
  • Anonym (...)

    Det man kan göra är väl att sminka sig så man ser äldre ut.. Kanske inte ha för färgglada kläder. Klippa sig i någon vuxen frisyr(?)

  • elidah

    Hmm, du kanske kan ta en bild på din klädstil? Svårt att säga vad du bör ändra på när man inte vet ungefär hur du ser ut klädmässigt och kroppsligt. (Efterfrågar inte bild på ditt ansikte)
    Det finns ju en del kändisar som är väldigt korta och ändå klädmässigt ser vuxna ut. Googla bara på korta kändisar så kommer det upp en del.
    Jag är också kort, dock är jag 159, men har oftast inga problem alls att hitta kläder. Byxor är det värre med, men nuförtiden använder jag enbart leggings.

    Gällande sminkning så finns det ju mineralgrejer, annars kan du kanske fokusera mest på ögonen? Noppa ögonbrynen i en nice form, fyll i dessa i en ton som är lite mörkare än din naturliga, och använd sedan mascara i två omgångar.

    Frisyren kan ju göra en del också. Korta frisyrer tenderar att få folk att se äldre ut än vad de är tex.

  • éan imirceach

    haha jag får visa leg om jag köper trisslotter :p Vilka affärer handlar du i?

    Vet inte exakt hur långa dessa är men Shakira ska vara mellan 153-357 cm
    Du ser ju vilken skillnad stydling och kläder gör:



    Vuxen/Kvinnlig


    DON'T :p

    Hayden Panettiere tror jag är i din längd



    Reese Witherspoon, nånstans under 160 tippar jag


    Hayden igen, ser vuxen ut


    Hayden ser ut som ett barn.

    Tips är att undvika t-shirts med tryck och liknande och tänka mer "elegant"
  • éan imirceach
    Anonym skrev 2012-07-31 16:37:35 följande:
    Fast har man ett utseende som gör att man ser yngre ut än man gör är det svårt att "klä upp sig" i ålder, skulle jag gå runt i kavaj skulle jag se komisk ut, dels är det inte jag, dels skulle det se fånigt ut på mig bara. Endel ser yngre ut än de är.
    Nej det ser inte komiskt ut för det. Jag kan lätt passa för 10 år yngre än jag är, dock har jag aldrig sett ut som ett barn utan såg äldre ut när jag var 14 (som 18-19) och ser fortfarande ut att vara runt 20 (snart 30)
    Du behöver inte ha kavaj men det hänger inte alls bara på ditt utseende. Med rätt kläder och styling ser du fortfarande ung ut men man fattar att du är äldre pga kläder och hur du för dig, talar osv.
Svar på tråden Hur se mer vuxen ut?